چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
امیر دریادار پیمان جعفری طهرانی

حوزه/ معاون هماهنگ‌کننده نیروی دریایی ارتش گفت: امروز دریای خزر به عنوان بزرگترین دریاچه دنیا در میان ۵ کشور حضور دارد که سهم ما فقط استفاده ازظرفیت گردشگری آن است حال آنکه ظرفیت های نفتی و گازی بسیاری دارد و اگر مدیریت نکنیم در آینده می تواند کانون کشمکش هایی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» امیر دریادار پیمان جعفری طهرانی امشب در سلسله نشست های گرامیداشت یوم الله 9 دی باعنوان « اقتدارنظامی عامل امنیت پایدار و رفع سایه شوم جنگ » که در مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد، اظهارداشت: در هر نظام و جامعه ای به طور معمول 6 شاخصه اصلی برای قدرت دریایی وجود دارد که بحمدلله ایران اسلامی از همه این شاخص ها برخوردار می باشد.

امیردریادار جعفری افزود: « موقعیت جغرافیایی »، « مشخصات فیزیکی »، « وسعت دریایی سرزمینی»، « جمعیت»، « ویژگی های مردم» و « خط مشی دولتمردان »  از جمله این شاخصه های می باشد که در شناسایی موقعیت جغرافیایی، مشخصات فیزیکی و وسعت دریای سرزمینی در وضعیت مطلوبی قرار داریم اما هنوز به لحاظ جمعیتی و مردم شناسی و همچنین در زمینه خط مشی دولت در حوزه دریا و دریانوردی نتوانسته ایم به جایگاه خوبی دست پیدا کنیم.

وی در ادامه با اشاره به رشادت های نیروی دریایی ارتش در دوران دفاع مقدس گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی بر اساس اسناد موجود سالها بیش از آغاز تجاوزگری رژیم بعثی نیروی دریایی آن را رصد کرده و تحت نظر داشته است بطوریکه در عملیات مروارید، اقتدار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را در جنگ تحمیلی به نمایش گذاشت.

وی افزود: عملیات مروارید که به وسیله نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به مرحله اجرا درآمد، یکی از عملیات های موفق در دوره دفاع مقدس بود، این عملیات سبب شد تا توان رزمی رژیم بعث به شدت کاهش یابد و نیروهای دشمن توان حضور در خلیج فارس را از دست بدهند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس ادامه داد: ایران کشوری است که در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان نزدیک به 2 هزار و 700 کیلومتر مرز دریایی دارد و توانمندی نیروی دریایی در این گستره وسیع می تواند در کنار حفظ تمامیت ارضی ایران، نشانگر حضور باشکوه این نیرو باشد. البته جهانیان اوج اقتدار نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران را در جریان دفاع مقدس شاهد بودند.

امیر دریادار جعفری بیان داشت: نیروی دریایی به عنوان ارگانی قدرتمند، همگام با رزمندگان اسلام در نبردهای زمینی و هوایی کشورمان طی این هشت سال حماسه آفرید که یکی از این عملیات های پرافتخار عملیات مروارید بود که در هفتم آذر 1359 شمسی به مرحله اجرا درآمد که در جریان آن نیروی دریایی کشورمان موفق شد، پایانه‌ های نفتی «البکر» و «الامیه»‌ واقع در اروندرود را از دشمن باز پس گیرد.

وی بیان داشت: به طور معمول مسئولان همواره توان دفاعی کشور را با دیگران مقایسه می کنند اما نتیجه این بررسی ها به دلیل های امنیتی و هم راستا نبودن با منافع ملی قابل انتشار نیست، تنها موضوعی که می توان در پاسخ به این سوال بیان کرد، این است که نیروی دریایی ارتش بر نقطه ضعف های دشمن تمرکز می کند و با محور قرار دادن این ضعف ها توان دفاعی کشور را افزایش می دهد. افزون بر آن، در جریان این ارزیابی ها و همسنجی ها، نقاط ضعف توان دفاعی ایران نیز مشاهده و برطرف می شود.

وی خاطرنشان کرد: اکنون توانمندی جمهوری اسلامی به اندازه ای است که ناو گروه 44 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آب های جنوبی اقیانوس هند به صورت فعال حضور دارند. این در حالی است که در 10 سال گذشته این توانمندی وجود نداشت.

معاون هماهنگ کننده نداجا اظهارداشت: برای حضور در آب های بین المللی تسلط کامل داشتن به فناوری های روز امری ضروری محسوب می شود، اینک ایران در زمینه ساخت، نگهداری و همگام سازی تجهیزات با فناوری های روز به پیشرفت های قابل ملاحظه ای دست یافته است که این نشان از پیشرفت و حرکت رو به جلوی نیروی دریایی دارد به گونه ای که می توان گفت که نیروی دریایی کشورمان یکی از توانمند ترین نیروهای دریایی منطقه آسیای جنوب غربی به شمار می رود. در تاکید بر توانمندی های نداجا همین بس که فرمانده معظم کل قوا در 1388 هجری خورشیدی، نیروی دریایی را به عنوان نیرویی راهبردی معرفی کردند.

امیر دریادار جعفری افزود: نیروی دریایی نخستین پیروزی را در جریان دفاع مقدس به دست آورد. در آن زمان که آمادگی لازم برای رویارویی با تهاجمی سراسری امری مشکل بود، نیروی دریایی به سرعت توانست این آمادگی را کسب کند و عملیات رزمی موفقیت آمیزی را به سرانجام برساند. این ارگان در روزهای آغازین جنگ تحمیلی، سه مرحله عملیات برنامه ریزی کرد. در عملیات «اشکان» به عنوان نخستین مرحله، ناوهای موشک انداز ایران موفق شدند، سکوهای «البکر» و «الامیه»، پایانه های اصلی صادرات نفت و محل دیدبانی نیروهای عراق در منطقه شمالی آب های خلیج فارس(اروند رود) را بمباران کنند. در عملیات «شهید صفری» تکاورهای نیروی دریایی به وسیله بالگرد روی سکوهای یادشده پیاده شدند و به بمب گذاری قسمت های حساس و حیاتی سکو پرداختند؛ به این ترتیب، قابلیت استفاده از سکوی یاد شده برای دشمن از میان رفت. در مرحله سوم عملیات «مروارید» به مرحله اجرا در آمد که عرصه نبرد دریایی به شمار می رفت. در این عملیات ناوهای موشک انداز ایران با پشتیبانی تیز پروازان نیروی هوایی به مقابله با شناورهای جنگی رژیم بعث پرداختند و توانستند به دستاوردهای چشمگیری دست یابند.

وی بیان داشت: در نهایت در هفتم آذر 1359 خورشیدی که بعدها بنیانگذار انقلاب(ره) آن را روز «نیروی دریایی» نامگذاری کردند، 70 درصد از توان رزمی رژیم بعث در دریا نابود شد و نیروی های باقیمانده عراق توان حضور در خلیج فارس نداشتند. این بزرگترین دستاورد نیروی دریایی تنها پس از گذشت 67 روز از آغاز دفاع مقدس محسوب می شد.

* نقش پررنگ نیروی دریایی پس از پیروزی در عملیات مروارید

وی ادامه داد: پس از پیروزی در این عملیات، نیروی دریایی در طول هشت سال دفاع مقدس، پشتیبانی کاروان ها را بر عهده گرفت؛ عراق نیز که توان رزمی نیروی دریایی خود را از دست داده بود به تقویت نیروی هوایی روی آورد. در این راستا، یکی از کشورهای حامی رژیم بعث تعدادی بالگرد «سوپر فرلئون» و هواپیماهای «سوپر اتاندارد» که مخصوص جنگ دریایی و مجهز به موشک های ضد سطحی بودند در اختیار عراق قرار داد. نیروهای دشمن با این توان رزمی به دنبال آسیب رساندن به کشتی های تجاری و نفتکش های ایران بودند تا جریان فروش نفت و صادرات کالای کشور را که یکی از مهمترین منابع تامین کننده هزینه های جنگ و معیشت مردم به شمار می رفت، مختل کنند اما نیروی دریایی با پشتیبانی کشتی های تجاری و نفتکش ها مانع رسیدن دشمن به هدف هایشان شد، به گونه ای که در طول هشت سال جنگ تحمیلی نیروی دریایی نزدیک به 10 هزار فروند کشتی را همراهی کرد که در جریان آن 300 میلیون تُن کالا تبادل شد.

وی افزود: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران علاوه بر عملیات دریایی، اقدام های موثری را در عرصه عملیات های زمینی همچون حضور در صحنه دفاع 34 روزه از خرمشهر، شکست حصر آبادان با محوریت هواناوها و تکاوران و آزادسازی خرمشهر در عملیات بیت المقدس به ویژه در مرحله سوم آن با حضور بیش از 300 فروند قایق هجومی انجام داد که در آن کار انتقال نزدیک به 10 هزار نیرو به آن طرف رودخانه با موفقیت صورت پذیرفت.

معاون نداجا به پیام امام خمینی(ره) در 29 فروردین 1368 اشاره کرد و افزود: امام راحل فرمودند: «نیروی دریایی نیز همچون سایر نیروها بحمد الله در آب های خلیج فارس و مرزهای آبی کشور در عرصه دفاع مقدس از کشور اسلامی مان چون نگینی درخشنده است و بر عرشه کشتی افتخار و صلابت خود استوار ایستاده است. رویارویی آنان با نیروی دریایی دشمن و آن همه افتخارات رزم و رشادت و شهادت و نیز کنترل و بازرسی کشتی های در خلیج فارس و تنگه هرمز و مهمتر از همه نبرد قهرمانانه آنان در برابر آمریکای متجاوز و حضور جدی آنان در آب های بین المللی نشانه اقتدار و اعتبار این نیروی بزرگ و سرافراز است». این سخنان بنیانگذار انقلاب نشان از نقش پررنگ نیروی دریایی در دفاع مقدس دارد.

*کارکرد و هدف های نیروی دریایی در وضعیت غیرجنگی

امیردریادار جعفری ادامه داد: کار نیروهای مسلح از جمله نیروی دریایی در زمان های غیر جنگی حفظ آمادگی است. نیروهای مسلح باید همیشه آمادگی درگیری را داشته باشند زیرا در غیر این صورت کارایی و سرعت لازم را نخواهند داشت. افزون بر آن، نیروی دریایی ارگانی تجهیزات محور نیز محسوب می شود و باید با فناوری های روز همگام باشد. بنابراین توجه به همگامی با علم و فناوری، یکی از تلاش های اصلی این ارگان در زمان صلح است، از طرف دیگر، نیروی دریایی به دلیل حضور در آب های بین المللی نقش سیاسی نیز ایفا می کند. هیچ یک از نیروهای مسلح اجازه ندارد که خارج از نقشه جغرافیایی فعالیت کند در غیر اینصورت به حریم کشورهای دیگر ورود پیدا کرده است اما نیروی دریایی می تواند از مرزهای کشور خارج شوند و با ورود به آب های بین المللی فراتر از مرزها به فعالیت بپردازند. حضور در آب های بین المللی و اهتزاز پرچم ایران در آن نشانه اقتدار کشور است که نیروی دریایی به آن مبادرت می ورزد.

*اهداف تمرین های نظامی نیروی دریایی

فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: مهمترین هدف رزمایش های نیروی دریایی رساندن پیام صلح و دوستی به کشورهای دوست و همسایه و در مقابل پیام آمادگی در برابر نیات سوء دشمنان محسوب می شود. رزمایش های نیروی دریایی برخلاف آن که دشمنان ابراز می دارند برای هیچکدام از کشورهای منطقه تهدید نیست. این خواسته دشمنان است که این رزمایش ها را تهدید به حساب آورند تا با ایجاد نگرانی در کشورهای منطقه، سلاح های خود را به فروش برسانند. تجربه تاریخی نیز گواه است که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه آغازگر جنگ نبوده و اگر ما به فکر تقویت توان دفاعی خود هستیم، این بدان خاطر است که بتوانیم با همکاری همسایه ها و بدون نیاز به حضور بیگانگان امنیت منطقه را تأمین کنیم.

* دشواری های و چالش های فراروی نیروی دریایی

وی افزود: بزرگترین دشواری نیروی دریایی به دنبال تحریم ها به این نیرو وارد آمد. همه تجهیزات ایران از زمان جنگ باقی مانده بود که به پشتیبانی و قطعه های جدید برای راه اندازی نیاز داشت. برای اینکه توان ساخت در داخل کشور فراهم شود، ایران می بایست با خارج از کشور ارتباط برقرار می کرد تا بتواند فناوری های لازم را در این خصوص دریافت کند اما با وجود فشار تحریم ها این محدودیت نبوغ ایرانیان را افزایش داد و باعث شد که متخصصان موفق شوند، همه قطعه هایی که ساخت غرب بودند و به پشتیبانی نیاز داشتند در داخل به روز رسانی و نوسازی کنند. به این ترتیب تحریم که یک تهدید به حساب می آمد، با همت و تعهد و دانش متخصصان ایرانی به فرصت تبدیل شد.

*دریا مجموعه ای از نعمت ها است

امیردریادار جعفری  با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر این که دریا مجموعه ای از نعمت ها در حوزه اقتصاد، انرژی، حمل و نقل و گردشگری محسوب می شود افزود: در دنیا پرجمعیت ترین شهرها که  مقطع اقتصادی محسوب می شوند در حاشیه سواحل دریا شکل گرفته اند.

وی با بیان این که ایران ۳۱ درصد مرز دریایی دارد گفت: ۹۳درصد صادرات و واردات ایران از راه دریا صورت می گیرد.

*خلیج فارس انبار انرژی جهان است

جعفری طهرانی با بیان اینکه خلیج فارس انبار انرژی جهان است گفت: ناوگان پنجم ایالات متحده امریکا با منطقه مأموریت خلیج فارس در این منطقه مستقر است که این امر نشانه اهمیت ژئوپولتیک منطقه است.

وی ادامه داد: ۶۰درصد ذخایر نفتی و ۴۵درصد ذخایر گازی جهان در خلیج فارس واقع شده است و همین امر تنگه هرمز را یکی از حساس ترین تنگه های جهان کرده است.

امیردریادار جعفری بیان داشت: سالانه ۳۷ هزار کشتی از این تنگه عبور می کنند که از این تعداد ۲۰هزار کشتی تجاری و ۱۷ هزار کشتی نفت کش هستند.

وی به اهمیت ژئوپولتیک سواحل مکران اشاره کرد و گفت: ویژگی مکران به عمق دریا در این منطقه است که کشتی ها به سرعت وارد آب های عمیق می شوند.

وی گفت: اگر به هر دلیلی امکان تردد در تنگه هرمز وجود نداشته باشد، سواحل مکران تبدیل به سواحل نظامی راهبردی برای جمهوری اسلامی ایران می شود و برای توجه به خلیج فارس باید ابتدا به سواحل مکران توجه شود.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر این که نیروی دریایی می تواند مانند وزارت خارجه عمل کند گفت: نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران حفظ امنیت منطقه ای به وسعت ۱.۳ وسعت کشور را به عهده دارد.

همراهی ۱۸۰۰ کشتی توسط نیروی دریایی ارتش

دریادار جعفری افزود: تا کنون بیش از هزار و ۸۰۰ کشتی توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همراهی شده که در این میان ۱۷۱ مورد درگیری با دزدان دریایی صورت گرفته و در ۲ مورد کشتی دزدیده شده توسط دزدان دریایی پس گرفته شده است.

وی با بیان این که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مسافتی تا ۲۵ برابر مساحت کره زمین را طی کرده است گفت: ناوگروه شماره ۲۴ برای اولین بار به اقیانوس آرام و دریای چین و  بندر ژان ژیانگ چین وارد شد.

معاون نداجا ادامه داد: ناوگروه ۱۲ و ۱۸ از کانال سوئز عبور کرده  و وارد دریای مدیترانه شده و اکنون ناوگروه سی چهارم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در خلیج عدن مستقر است.

وی به حوزه ژئوپولتیک دریای خزر اشاره کرد و گفت: وسعت حوزه خزرحدودا ۱.۸ برابر خلیج فارس است و ۴۴ درصد آب های محصور دنیا در بین پنج کشور حاشیه دریای خزر محصور شده است.

وی ادامه داد: با توجه به ذخایر نفتی و گازی حوزه خزر در آینده انتظار می رود موضوعات امنیتی و اقتصادی در این منطقه مطرح شود و این در حالیست که ما در سواحل جنوبی دریای خزر فقط بحث گردشگری را دنبال می کنیم.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha