چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی

حوزه/ تولیت آستان مقدس رضوی با بیان اینکه مشکل دنیای امروز این است که نمی دانند امیر المومنین(ع) و امام رضا(ع) چه کسانی هستند و چه سخنانی را برای مردم بیان کرده اند، گفت: رسالت فرهیختگان و به ویژه علما بسیار سنگین است و باید تلاش کنند تا پیام دین و آموزه های اهل بیت(ع) به گوش دنیا برسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، ظهر امروز در جمع علما، اقشار مختلف مردم شهر ری، در مسجد حوزه علمیه امام حسین (ع) این منطقه،  اظهار داشت: به برکت انقلاب اسلامی نظام جمهوری اسلامی و خون شهدا زمینه کار و فعالیت گسترده طلاب و علما برای تربیت نفوس آماده شده است.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: حوزه های علمیه کارهای زیادی انجام داده اند، اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم، چرا که اگر مردم پی ببرند که ما چه می گویم، خودشان به سمت و سوی دین و حقیقت آن کشیده می شوند.

مسئولیت علما در دنیای امروز بسیار سنگین است

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مشکل مردم دنیای امروز این است که نمی دانند امیرالمومنین(ع) و امام رضا(ع) چه کسانی هستند و چه سخنانی را برای مردم بیان کرده اند، افزود: رسالت فرهیختگان و به ویژه علما در دنیای امروز بسیار سنگین است و باید تلاش کنند تا پیام دین و آموزه های اهل بیت(ع) به گوش مردم دنیا برسد.

وی با اشاره به برخی حوادث منطقه خاورمیان، گفت: باید پرسید که در کشور یمن چه اتفاقی افتاده که مردم آن حدود 20 ماه در مقابل حملات وحشیانه آل سعود که محور شرارت در منطقه است مقاومت کرده اند؟ چه اتفاقی افتاده که مردم سوریه در مقابل استکبار جهانی ایستادند؟

شکل گیری جریان های مشابه حزب الله لنلان در کشورهای اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: افزود: استکبار تا چندی پیش نگران فعالیت حزب الله در لبنان بود، اما اکنون چندین حزب الله در کشورهای اسلامی از جمله عراق و سوریه شکل گرفته و سران استکبار جهانی را درمانده کرده است.

دادستان کل ویژه روحانیت اضافه کرد: امروز حشدالشعبی در عراق و انصارالله در یمن خودشان به یک حزب الله تبدیل شده اند و همچنین در آفریقا و در مقابل بوکوحرام حزب اللهی تشکیل شده که همه این جریانات مردمی استکبار جهانی و آل سعود را به ستوه آورده اند.

خیال باطل آل سعود

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: آل سعود خیال می کرد با به شهادت رساندن شیخ نمر، مقاومت در این کشور از بین می رود، در حالی که امروز هزاران شیخ نمر متولد شده. دشمنان یا خیال می کردند با دستگیری شیخ زکزاکی در نیجریه روحیه مقاومت در آفریقا از بین خواهد رفت، در حالی که بعد از آن صدها شیخ زکزکی متولد شده است

تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد: قرار نیست حرکت آرمانی انقلاب اسلامی ایران متوقف شود و شاهد این مدعا آن است که یک پیام رهبر معظم انقلاب تا قلب مصر و تونس نفوذ کرده و تحول می آفریند.

دو ماموریت مهم علما و روحانیون

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه "میثاق تعلیم" و "میثاق تعدیل" دو ماموریت خطیری است که طلاب و علما با ذات حضرت حق دارند گفت: در میثاق تعلیم ابتدا می آموزیم و بعد از آن در کسوت یک روحانیت دینی معارف اسلام را برای مردم تببین کنیم، در این مسیر فقط علم آموزی صرف مطرح نیست بلکه علم و فقه باید در جان یک طالب علم بنشیند.

وی افزود: فقه باید همچون علم مطبوع در سرشت و فطرت یک طلبه بنشیند تا بتواند اثرگذاری لازم را داشته باشد؛ فقه فهم دین و اگر در سرشت یک عالم روحانی جای گیرد، هر فعل یا اقدام و همچنین هر ترک فعلی خارج از محدوده ای که فقه تعیین کرده نخواهد بود.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با باین این که اگر فقه در سرشت  یک فرد قرار گرفت آن فرد رضای حق را ملاک قرار می دهد، ابراز داشت: رمز جاودانگی و بزرگی فقهای ناب شیعه در طول تاریخ این بوده است که هم عالم ، هم واسع و هم عامل بودند که اگر نبودند تاثیرگذاری این چنینی نداشتند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه حقیقت علم در معبودیت و بندگی خدا وجود دارد، گفت: عالم واقعی همه هستی را ملک خدا دانسته و می داند که اگر کسی به مقام عبودیت رسید، یعنی همان مقامی که پیامبر(ص) قبل از رسالتش به آن رسیده بود، سخنش در میان مردم اثرگذار می شود.

فضا برای گسترش اسلام ناب فراهم است

وی در ادامه افزود: بعد از جریانات داعش و اقدامات ضد انسانی گروهک های تروریستی و تکفیری فضا برای گسترش اسلام ناب و آموزه های اهل بیت(ع) بیش از گذشته فراهم شده است، چرا که بسیاری از مردم دنیا که در جستجوی اسلام راستین بوده اند دورغ بودن ادعای پیروان اسلام دروغین را درک کردند و فهمیدنند که تفکر سلفی و تکفیری نمی تواند برای یک جامعه و یک انسان سعادت بخش باشد

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی خاطر نشان کرد: امروز مردم دنیا نگاه خاصی به مکتب اهل بیت(ع) و فرهنگ مترقی آن دارند و البته پرچمدار این فرهنگ در دنیای امروز نیز جمهوری اسلامی ایران است.

تشیع هیچ ایستایی و توقفی ندارد

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: اگر می بینیم که امروز دشمنان اسلام بیش از هر زمان دیگری به شبهه افکنی اقدام می کنند به آن دلیل است که هیچ ایستایی و توقفی در روند رو به رشد شیعه و جمهوری اسلامی نمی بینند

دادستان کل ویژه روحانیت یادآور شد: امروز مردم دنیا به دنبال این هستند که چه کسی همانند امام خمینی(ره) عالم واصل است که بگوید شما مردم هم به جایگاه معرفتی حق تعالی وارد شوید.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی ادامه داد: اگر چه در زمینه مبارزه با جهل و نادانی و انواع فساد، موانع و مشکلات پیش روی عالمان وجود دارد، اما اگر خشیت الهی در دل وجود داشته باشد و جز خدا در اندیشه فرد وجود نداشته باشد، آن گاه موانع و مشکلات به خود برطرف خواهد شد.

حضور سالانه قریب به ۳۰ میلیون زائر در حرم رضوی

تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راهپیمایی میلیونی عاشقان امام حسین(ع) در ایام اربعین، گفت: عشق و ارادت شیعیان به اهل بیت علیم السلام به زیارت کربلا و پاسداشت مقام امام حسین(ع) خلاصه نمی شود و شاهد این مدعا حدود 30 میلیون زائری است که هر ساله به مشهد مقدس و به زیارت امام رضا(ع) مشرف می شوند؛ این آمار خیره کننده غیر از زوار خارجی و برای مثال زوار پاکستانی است که با مشقت و سختی های فراوان  وارد شهر مشهد می شوند.

وی تصریح کرد: توجه به دین و اهل بیت(ع) در روزگار ما فوق العاده شده که این شرایط وظیفه طلاب و روحانیون را برای گسترش معارف به تمام نقاط جهان سنگین تر می کند.

حوزویان برای گسترش بیداری اسلامی نقش فعال تری ایفا کنند

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه همان طور که خون اباعبدالله(ع) موجب جهل زدایی از جامعه مسلمانان شد، خون شهدای انقلاب اسلامی ایران نیز موجب بیداری اسلامی در دنیای معاصر گشت، تاکید کرد: شرایط امروز برای طلاب و روحانیون مهیا شده و باید برای گسترش بیداری اسلامی نقش فعال تری را ایفا نمایند

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که در کسوت سربازی امام زمان(ع) باید وظیفه خود را بشناسیم و به آن وظایف عمل کنیم، گفت: در ده سالی که در مدرسه و مسجد امام حسین(ع) شهر ری مشغول درس خواندن و تدریس بودم، دوران بسیار خوبی بود.

انتهای پیام

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha