پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: اگر بخواهیم به بحث حوزه و رسانه نگاه کنیم، هنوز به آن ایده و افق کلان اندیشه دینی و حوزوی در رسانه ی ملی دست پیدا نکرده ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی شامگاه دوشنبه در دیدار رئیس و معاونین اداره کل  پژوهش های اسلامی رسانه در قم اظهارداشت: در خصوص بحث حوزه و رسانه ، ایده ای که به نظر می آید باید دنبال کرد به عنوان یک افق  یا چشم انداز کلان، این است که ما حوزه را به عنوان متصدی اندیشه دینی، باید در فضای رسانه، هنر و مجاز تجلّی ببخشیم و در حقیقت نگاه کلان هنری، رسانه ای به معنای عام آن بتواند در شالوده حوزه تجلی پیدا کند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: یا از این عبارت استفاده کنیم که تجلی حوزه در فضای رسانه که به معنای تجلی دین در فضای رسانه است یا گستره آن نگاه کلان راهبردی رسانه ای در همه شالوده حوزه قرار دهیم و اگر این افق را مدنظر قرار دهیم، خیلی فاصله داریم، یعنی اندیشه دینی و حوزه در حقیقت به رغم کارهای زیادی که انجام شده خیلی فاصله دارد.

امام جمعه قم با اشاره به حضور متعدد خود در سیمنارهای و همایش های بین المللی یادآور شد: بارها در خارج کشور در نشست های مختلف حضور پیدا کردم در مباحث و موضوعات مخلتف در خصوص بحث های رسانه ای ایران و هنر قدسی ایران که یکی از آنها در مالزی بود که بحث هنر قدسی و جایگاه ایران در یک پنل تخصصی مطرح می شد، و همه متفکران معتقد بودند که ایران پیشگام است.

آیت الله اعرافی ادامه داد: ایران در منظر دیگران در زمینه فیلم و هنر قدسی، حضور رسانه ای، دارای نگاهی برجسته و جایگاه والایی است، از یک منظر هم تعلل داریم، چرا که اگر فیلم های قدسی و دینی را جمع کنیم نسبت به ذخایر که داریم زیاد نیست و خیلی کم است.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: وضعیت کنونی رسانه ها ناشی از تفکرات غربی بوده و تاکنون الگوی مشخصی برای آن ارائه نشده است در حالی که نگاه فلسفی اسلامی به رسانه، هنر و فضای مجازی کارکردهای مورد نظر را به دنبال دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: نمایش تفسیر قرآن کریم در قالب‌های مختلف هنری از جمله فیلم، اثرگذاری قابل توجهی به دنبال دارد هر چند برای رسیدن به آن باید هزینه‌ها و نیروی انسانی مورد نیاز را تامین کنیم که اقدام آسانی نیست.

وی بیان داشت: امروز دنیا بیشتر از قبل تشنه معارف دینی و آموزه های  اسلامی است و باید برای رفع این عطش، فعالیت‌های فرهنگی ما به ویژه در حوزه رسانه گسترش یابد تا اندیشه‌های اسلامی بتوانند در رسانه تجلی یافته و به عنوان یک اولویت مطرح شود.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد:  توسعه فعالیت‌های پژوهشی و ایجاد رشته‌های علمی در حوزه رسانه دینی یکی از اقدامات ارزشمندی است که طی سالهای اخیر از سوی رسانه ملی اتفاق افتاده است و  برکات صدا و سیما کم نبوده، اما فاصله جایگاه کنونی با اهداف مورد نظر کم نیست همانطور که در موضوع سبک زندگی منابع مطلوبی وجود دارد؛ اما با عرضه آن در جامعه فاصله بسیاری داریم.

عضو شورای عالی حوزه بیان داشت: نقشه جامع راهبردی برای رفع خلأهای موجود باید در دستور کار قرار گیرد و در این راستا باید رشته‌های مورد نیاز در حوزه پایه‌ریزی شود، بطوریکه  برگزاری دوره‌های مهارتی کاربردی، یکی دیگر از راهکارهای تقویت اندیشه‌های دینی در رسانه است و  تدوین نقشه جامع رشته‌ای و مهارتی باید بر اساس نقشه جامع علمی در دستور کار قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حضور متعدد تشکل‌های هنری، رسانه‌ای، فرهنگی و تبلیغی در حوزه های علمیه ظرفیت‌های مطلوبی را ایجاد کرده‌ است  که باید با جلوگیری از پراکندگی‌ها و دنبال کردن حرکت‌های منسجم در حوزه های پژوهش، آموزش و تولید بتوانیم به شیوه مطلوبی از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha