پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 403666
۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۵
بازسازی مسجد تاریخی اندلوسی در حیدرآباد هند

حوزه/ مسجد ۱۱۰ ساله اقبال الدوله در هند، یکی از زیباترین و بی‌نظیرترین مساجد این کشور قرار است به زودی شاهد بازسازی و تغییراتی باشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، مسجد تاریخی اندلسی اقبال الدوله در حیدرآباد هندوستان، یکی از زیباترین و بی‌نظیرترین مساجد این کشور، قرار است به زودی شاهد بازسازی‌ و تغییراتی باشد.
مسجد اقبال الدوله  با 110 سال قدمت،  که نام دیگر آن جاما ایوان می‌باشد در بگومپت و داخل قصر پایگاه در حیدرآباد واقع شده است. این مسجد تاکنون به خوبی حفظ شده و هنوز عده زیادی در آن نماز به جا می‌آورند.
متولی این مسجد می‌گوید: ما می‌خواهیم دستی به سر و روی مسجد بکشیم. یک وضوخانه جدید برای مسجد ساخته و وضوخانه قبلی را که منظره مسجد را مسدود کرده برمی‌داریم. به علاوه مسجد به یک رنگ آمیزی کامل نیز نیاز دارد.
وی افزود: این مسجد به لحاظ ساختاری بسیار مستحکم است اما به دلیل تغییرات طبیعی، به تعمیرات جزئی نیاز پیدا کرده است. مسجد اقبال الدوله از لحاظ تفاوت معماری نادر بوده و و باید از آن حفاظت شود.
مسجد اندلوسی اقبال الدوله
این مسجد که در سال 2010 جایزه ایناچ را به خود اختصاص داده توسط سر ویکار العمره، نخست وزیر حیدرآباد و با الهام از معماری کاخ‌ها و بناهای تاریخی در اروپا ساخته شده و نفوذ معماری اسپانیایی به خوبی در آن دیده می‌شود.
داخل این مسجد نیز آثاری از معماری آفریقایی اسلامی مشاهده می‌شود. و آیات قرآنی به سبک کوفی بر در و دیوار آن خوشنویسی شده‌اند. ساخت این مسجد اندلوسی در سال 1899 آغاز شده و توسط امیر پایگاه، جانشین نواب سلطان الملوک و  پسر سر ویکار  در سال 1906 به پایان رسید.
ورودی مسجد به یک لابی و از آنجا به سالن نمازخانه اصلی با یک سقف بلند و گنبد مرکزی می‌رسد که از زیر باز بوده و نور از  طریق پنجره‌ها به داخل آن جریان پیدا می‌کند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha