شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حماسه ۹ دی

حوزه/ ۵تن از معاونان حوزه علمیه استان تهران، با تأکید بر ضرورت گرامیداشت یوم الله ۹دی از طلاب و روحانیون دعوت کردند تا در این مراسم حضوری پررنگ و معنادار داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»از تهران، همزمان با فرارسیدن ۹دی ماه سالروز راهپیمایی میلیونی سراسری ملت ایران در سال ۸۸ و در واکنش به هتک حرمت امام حسین(ع) توسط فتنه گران، هر ساله بسیاری از افرادی که دل در گرو انقلاب اسلامی ایران و همچنین نام سیدالشهداء دارند، در مراسم گرامیداشت سالروز ۹ دیماه شرکت می کنند، به این امید که دیگر شاهد هتک حرمت به سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) نبوده و از فتنه گری و ایجاد تفرقه احتمالی مشابه سال ۸۸ جلوگیری کنند.

حجج اسلام و المسلمین کبیریان، معاون آموزش، سهرابی معاون، پژوهش، شاه جعفری، معاون تهذیب، نقی خواه، معاون امور طلاب و گودرزی، معاون اداری مالی حوزه علمیه تهران، در گفت وگوهای جداگانه ای با خبرنگاران خبرگزاری حوزه در تهران، بر ضرورت گرامیداشت مراسم ۹دیماه تأکید کردند. 

طلاب و روحانیون حضور پررنگ‌تری داشته باشند 

حجت الاسلام و المسلمین مجتبی کبیریان، معاون آموزش حوزه علمیه استان تهران، در خصوص ضرورت حضور روحانیون و طلاب در مراسم گرامیداشت ۹ دیماه، اظهار داشت: با توجه به حساسیت مسئله فتنه و ضرورت مقابله با فتنه و طرز تفکر فتنه گران که مقام معظم رهبری هم بار‌ها و بار‌ها نسبت به آن تأکید فرمودند، اصل زنده نگاه داشتن و گرامیداشت راهپیمایی خودجوش مردم سراسر ایران در ۹ دیماه ۸۸ برای مقابله با فتنه گران و بی‌حرمتی‌های صورت گرفته به ساحتت سیدالشهداء (س)، ضرورت دارد. 

وی افزود: برگزاری مراسم گرامیداشت سالروز ۹ دیماه و حرکت انقلابی مردم ایران در سال ۸۸ برای جمع کردن بساط فتنه و فتنه گران، فقط زنده نگاه داشتن یاد و خاطره آن راهپیمایی نیست، بلکه اقدامی است که به تداوم بصیرت در میان جامعه منجر خواهد شد. 

معاون آموزش حوزه علمیه استان تهران تأکید کرد: حضور، بزرگداشت، و در کل، احیای حماسه بزرگ مردمی در ۹ دی، به عنوان یکی از ضرورت‌ها و واجبات برای انقلابیون مطرح است؛ مخصوصا برای قشر روحانیت که قرار است رهبران جامعه بوده و در خط مقدم حرکت جامعه باشند. 

حجت الاسلام و المسلمین کبیریان گفت: مسلما باید حضور طلاب انقلابی و روحانیون مراسم گرامیداشت ۹ دی، پر رنگ‌تر از سایر اقشار جامعه بوده و علاوه بر آن، نه تنها خودشان باید در این مراسم حضور پیدا کنند، بلکه باید مبلغ حضور مردم در آن باشند. 

معاون آموزش حوزه علمیه استان تهران، با تأکید بر اینکه ۹ دی ماه نماد بصیرت ملت ایران در مقابل دشمنان است، خاطرنشان کرد: انشاالله با تداوم حرکت‌هایی مانند بزرگداشت ۹دی، مردم ایران دیگر اجازه نمی‌دهند که هیچ شخص و یا گروهی هوس فتنه‌گری و یا حرکت بر خلاف آرمان‌های والای انقلاب و مقام معظم رهبری را داشته باشد.

حماسه ۹ دی جلوه‌ای از قدرت الهی بود  

حجت الاسلام و المسلمین علی اصغر سهرابی، معاون پژوهش حوزه علمیه استان تهران نیز با بیان اینکه حماسه 9 دی جلوه‌ای از قدرت الهی بود، گفت: این رویداد بسیار مهم به جهت ویژگی‌هایی که دارد جزو ایام الله است. در اندیشه دینی و نگاه توحیدی حضرت امام(ره) هر گاه در یک روز معین یک حرکت جمعی از توده مردم به سمت حمایت از دین و آرمان‌های الهی، و ارزش‌های انسانی صورت می‌گیرد، آن روز از ایام الله است. مثل یوم الله 22 بهمن، 13 آبان و 12 فروردین که دارای چنینن ویژگی‌هایی بودند.

وی ادامه داد: یوم به معنی آشکار بودن است. یعنی آشکار شدن حقیقت در آن روز که متکی به قدرت الله بود. و در روز 9 دی چنین اتفاقی افتاد و حقیقت از پشت پرده بیرون آمد و بساط فتنه و فتنه گران از سطح اجتماع جمع شد. و همه مردم شور و اشتیاق ویژه‌ای برای حضور در اجتماع حماسی 9 دی داشتند و گویا جاذبه خاصی که همان قدرت غیب خدا بود، آن‌ها را به آنجا می‌کشاند.

معاون پژوهش حوزه علمیه تهران افزود: در طول حوادث فتنه، مقام معظم رهبری با درایت و آرامش خود صحنه را مدیریت کردند، زیرا ایشان به قدرت لایزال خداوند اعتماد و اعتقاد قلبی داشتند. و یقین داشتند که دست قدرت خداوند پشتیبان این نظام و انقلاب است، در حالی که برخی از حوادث به وجود آمده آشفته بودند. از این رو ایشان در توصیه‌هایی که به جوانان داشتند، می‌فرمایند در برنامه ریزی‌های کاری‌تان اراده و خواست خداوند را هم ببینید و مد نظر قرار دهید.

وی یادآور شد: یکی از درس‌های حماسه 9 دی این است که همواره به یاد داشته باشیم این اراده و خواست خداست که تعیین کننده است، و باید این مسئله را در تحلیل‌ها و افکار خود لحاظ کنیم.

سردبیر ماهنامه حاشیه تصریح کرد: نصرت و امداد‌های غیبی خداوند زمانی شامل حال ما می‌شود که در چاچوب ضوابط قانونی، اصول شرعی و ارزش‌های دینی حرکت کنیم. و به دنبال این نباشیم که مسائل و مشکلات پیش آمده را با قواعد و اصول غیردینی و غیر‌توحیدی حل و فصل کنیم.

وی با بیان اینکه ولایت فقیه وحدت و محور همه جریان‌های سیاسی است، گفت: در این زمینه حضرت امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام) می‌فرماید «‌إِنَّمَا يَجْمَعُ النَّاسَ الرِّضَا وَ السُّخْطُ» یعنی مردم را پسندها، تمایلات و انگیزه‌های مشترک دور هم جمع می‌کند. و همین نکته در مردم ما وجود داشت و منتهی به آن اجتماع عظیم در 9 دی سال 88 شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سهرابی با اشاره به اهمیت حضور مردم در حمایت از انقلاب و نظام اسلامی، بیان داشت: دلیل اینکه در اندیشه و لسان حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری به نقش کلیدی مردم در تحولات جامعه تاکید ویژه شده است، این است که ظرف تجلی اراده و نصرت خداوند در تجمع یکپارچه و منسجم توده‌های مردم با یک هدف مشترک توحیدی است. از این رو حماسه‌ی 9 دی یک همچین ظرفی برای جاری شدن امدادهای غیبی و نمایان شدن دست قدرت خداوند بود.

وی با بیان اینکه ولایت ائمه معصومین(ع) و ولایت فقیه جامعه الشرایط که پرتوی از ولایت اهل‌بیت(ع) است، محور وحدت مردم می‌باشد، اظهار داشت: در همین زمینه حضرت زهرا(سلام الله علیها) می فرماید «اطاعت از ما (اهل بیت) نظم شریعت، و رهبری ما ایمنی از تفرقه و پراکندگی را به دنبال دارد». بنا بر این بدون حضور ولایت ائمه اطهار(ع)، هیچ محور دیگری توان ایجاد وحدت بین آحاد مردم و بشریت را نخواهد داشت.

معاون پژوهش حوزه علمیه تهران افزود: در حوادث سال 88 یکی از دلایل خروش مردم علیه فتنه گران، اهانت به ساحت مقدس ائمه معصومین(ع) در روز عاشورا بود. زیرا ولایت اهل‌بیت(ع) محور همه مردم بود. بر این اسا معرفت داشتن مردم به ولایت ائمه(ع) نشأت گرفته از بصیرت انقلابی آنان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سهرابی در پایان با بیان اینکه عدم معرفت به حجت خدا سبب گمراهی از دین می‌شود، عنوان داشت: در همین زمینه شيخ كلينى و دیگران از حضرت صادق(عليه‌السلام) روايت كرده اند كه شیعیان ما در زمان غيبت و امتحان این دعا را بیشتر بخوانند «اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دينى» یعنی خدايا خود را به من بشناسان، زيرا اگر خود را به من نشناسانى فرستاده‌ات را نشناخته ام، خدايا فرستاده‌ات را به من بشناسان، زيرا اگر فرستاده‌ات را به من نشناسانى حجّتت را نشناخته‌ام، خدايا حجّتت را به من بشناسان، زيرا اگر حجّتت را به من نشناسانى، از دين خود گمراه مى‌شوم.

حماسه ۹ دی بیعت مجدد با ولایت فقیه بود  

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا شاه جعفری، معاون تهذیب حوزه علمیه تهران، نیز با گرامی‌داشت حماسه 9 دی، و با بیان اینکه اصل انقلاب اسلامی نشأت گرفته از مکتب الهی اهل‌بیت(ع) است، اظهار  داشت: باید به این نکته مهم فکر کنیم که چرا این انقلاب در کشورهای مسلمان دیگر مثل عراق، افغانستان، پاکستان و... اتفاق نیافتاد؟ و این رویداد عظیم الهی فقط در ایران به وقوع پیوست.

وی ادامه داد: شاخصه بسیار مهمی که سبب شد تا این انقلاب در ایران اتفاق بیافتد، و آرزوی دیرینه‌ای که ائمه معصومین(ع) برای تشکیل حکومت اسلامی داشتند، محقق شود، فقط و فقط به خاطر محبت و معرفت پیدا کردن به وجود مقدس اهل‌بیت(ع) بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین شاه جعفری افزود: اصل انقلاب اسلامی مبتنی بر شعار معروف امام حسین(ع) یعنی احیاء امر به معروف و نهی از منکر بود. و حضرت امام خمینی(ره) نیز با تبعیت از فرهنگ نهضت عاشورا این شعار را در کشورمان محقق ساخت.

وی تصریح کرد: مقاومت ایران در هشت سال دفاع مقدس نیز با تکیه بر نهضت عاشورای امام حسین(ع) بود و الا در برابر این همه حمایت کشورهای استکباری از دولت بعثی صدام امکان استقامت و پایداری نبود. و همه شهدا، جانبازان و ایثارگران با عشق به اهل‌بیت(ع) در جبهه‌ها حضور یافتند و از کشور اسلامی دفاع کردند.

معاون تهذیب حوزه علمیه تهران با اشاره به حوادث فتنه 88، با بیان اینکه فتنه‌گران اصل براندازی نظام اسلامی را هدف قرار داده بودند، اظهار داشت: بزرگترین اشتباه سران فتنه و آشوبگران اهانت به روز عاشورا و اهانت به پرچم و مجلس عزای امام حسین(ع) بود.

وی افزود: به دنبال وقوع این ضایعه بزرگ مردم به خاطر دفاع از اصل ولایت و مکتب اهل بیت(ع) و در حمایت از ولایت فقیه و انقلاب اسلامی به خیابان‌ها آمدند و حماسه 9 دی را رقم زدند.

استاد حوزه با بیان اینکه انقلاب اسلامی بنا به فرموده امام(ره) مقدمه ظهور حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) است، گفت: ما معتقدیم اصل انقلاب اسلامی متعلق به وجود مقدس حضرت ولیعصر(عج) می‌باشد، و لذا کسی نمی‌تواند نور این انقلاب را خاموش کند. از این رو خداوند متعال در آیه 8 سوره صف می‌فرماید «یریدون لیطفئوا نور الله بافواهم والله متم نوره ولو کره الکافرون؛ می‌خواهند نور خدا را با دهانشان خاموش کنند و البته خدا نور خود را هر چند کافران خوش ندارند، تمام می‌کند».

وی ادامه داد: حضور مردم در اجتماع عظیم 9 دی بیعت مجدد با ولایت اهل‌بیت(ع) و ولایت مطلقه فقیه بود. و یک بار دیگر گفتند و ثابت کردند که هیچ‌وقت اجازه نخواهند داد تا به اقتدار و امنیت کشور اسلامی ایران که حاصل خون شهداست خدشه‌ای وارد شود، و بحمدلله ریشه فتنه را خشکاندند.

معاون تهذیب حوزه علمیه تهران با اشاره به توافق هسته‌ای ایران با کشورهای غربی، عنوان داشت: برجام ممکن است راه‌های نفوذ دشمن را فراهم کند. و در این باره مقام معظم رهبری هم بارها فرموده بودند که به این مذاکرات خوشبین نیستند زیرا هدف دشمن کمک به انقلاب اسلامی نبوده و نیست. و حوادث فتنه 88 نمونه عینی تلاش دشمن برای براندازی انقلاب اسلامی بود ولی به حول و قوه الهی و عنایت حضرت ولیعصر(عج) نتوانستند به این هدف پلیدشان برسند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شاه جعفری در پایان با بیان اینکه تضعیف اقتصاد کشور و تشدید مشکلات معیشتی مردم یکی از اهداف دشمن در پروژه نفوذ است، گفت: دشمنان به دنبال این هستند تا کشور را در زمینه اقتصادی به شدت وابسته به غرب کنند. از این رو مردم با تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری باید به اقتصاد مقاومتی پایبند باشند. زیرا با اتکاء به نیروی داخلی و حمایت از کالای ملی، آسیب‌های احتمالی دشمنان به حداقل رسیده و راه نفوذ دشمن بسته می‌شود.

وی افزود: در زمینه مسائل فرهنگی نیز، اگر مردم ایران نسبت به حفظ فرهنگ دینی، ملی و اسلامی خود حساس باشند، راه نفوذ دشمن بسته می‌شود.

حماسه ۹ دی نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی بود  

حجت‌الاسلام نقی مهدوی‌خواه، معاون امور طلاب حوزه علمیه تهران هم با گرامی‌داشت حماسه 9 دی، در بیان علل پیدایش فتنه 88 و امیدواری دشمن به مزدوران داخلی، عنوان داشت: دلایل متعددی را می‌توان در این زمینه برشمرد ولی به نظر می‌آید، دو دلیل در ایجاد این فتنه مؤثر بوده است. یکی ساده انگاری و سهل اندیشی فتنه‌گران داخلی بود که خیال می‌کردند با حمایت قدرت‌های غربی خواهند توانست خواسته‌های نامشروع خود را به نظام تحمیل کنند و یا اگر بتوانند نسبت به براندازی آن اقدام کنند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی منافع مستکبرین را در کل جهان به مخاطره انداخته است، افزود: بغض و کینه دشمنان نسبت به اسلام، انقلاب و تمدن ایران دومین دلیل فتنه گران برای ایجاد آشوب در کشور بود. زیرا آن‌ها از نفوذ مکتب اهل‌بیت(ع) در اقصی نقاط عالم آن هم بواسطه انقلاب اسلامی به شدت عصبانی بوده و به دنبال تضعیف موقعیت ایران در مجامع بین‌المللی بودند.

معاون امور طلاب حوزه علمیه تهران با بیان اینکه استکبار جهانی به رهبری آمریکا نفوذ و قدرت اسلام ناب محمدی(ص) را خطر بزرگی برای منافغ خود می‌داند، گفت: آن‌ها به خوبی دریافته‌اند که مکتب اهل‌بیت(ع) می‌تواند محور همه انقلاب‌های مردمی بر علیه استکبار باشد، از این رو در تلاشند اصل اسلام را تضعیف نموده و با نفوذ در ارکان انقلاب اسلامی ایران به اهداف پلید خود دست یابند و فتنه 88 نمونه بارزی از تلاش دشمنان برای همین امر بود.

وی ادامه داد: با وجود همه این توطئه‌ها دشمنان انقلاب اسلامی نتوانستند خدشه‌ای به اصل نظام اسلامی وارد سازند. زیرا دست قدرت الهی پشتیبان این انقلاب و مردم بود. بر این اساس با درایت‌های هوشمندانه رهبر معظم انقلاب و حمایت قاطعانه مردم در حماسه 9 دی از ایشان، سبب شد تا توطئه‌های مزدوران داخلی و دشمنان خارجی با شکست مواجه شود.

حجت‌الاسلام مهدوی‌خواه افزود: قدرت طلبی سران فتنه از دیگر عوامل موثر در ایجاد فتنه 88 بود. و آن‌ها به جای اینکه اعتراض خود را از راه قانون پیگیری کنند، به قدرت‌های خارجی تکیه کردند و خیال می‌کردند با قدرت ناچیز آن‌ها می‌توانند در برابر اراده الهی و انقلابی ملت ایران بایستند!

وی با بیان اینکه حماسه 9 دی نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی بود، عنوان داشت: بزرگداشت و تبیین پیام‌ها و عبرت‌های حماسه نه دی همواره باید مورد توجه مردم و نهادهای انقلابی باشد. و مقام معظم رهبری بارها در بیانات‌شان بر اهمیت زنده نگه داشتن حماسه 9 دی تاکید دارند زیرا باید برای آیندگان و جوانان کشور ابعاد مختلف فتنه 88 بیان شود تا با وقوع توطئه‌های احتمالی، آسیب‌های آن به حداقل برسد و قاطعانه از بروز چنین فتنه‌هایی پیشگیری شود.

معاون امور طلاب حوزه علمیه تهران با تأکید بر حضور طلاب در گرامی‌داشت حماسه 9 دی، افزود: اگر کسانی می‌گویند دیگر چه نیازی به بزرگداشت و شرکت در مراسمات مربوط به 9 دی است، در حقیقت خط خود را از خط انقلاب جدا می‌کنند. و این بر خلاف فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر انقلابی بودن و انقلابی عمل کردن مسئولین و مردم است.

حجت‌الاسلام مهدوی‌خواه در پایان افزود: باید توجه داشت که هم اکنون بعد از گذشت چند سال از فتنه 88، سکوت و عدم شرکت در مراسمات بزرگداشت 9 دی، در واقع تبعیت از ساکتین فتنه و سران فتنه می‌باشد که همچنان در صدد تضعیف ارزش‌های انقلاب هستند. بنا بر این هر گونه سکوت و بی‌تفاوتی در این زمینه می‌تواند زمینه‌های نفوذ و ایجاد فتنه را مجدداً فراهم کند ولی به حول و قوه الهی نیروهای جوان انقلابی اجازه چنین کاری را به مزدوران داخلی و خارجی نخواهند داد.

بزرگترین ظلم سران فتنه تضعیف نظام اسلامی در جهان بود

حجت‌الاسلام حسین گودرزی، معاون اداری مالی حوزه علمیه تهران نیز با گرامی‌داشت سالروز حماسه ۹ دی گفت: با توجه به ماهیت انقلاب اسلامی از بدو شروع نهضت تا‌کنون، بحث استکبار ستیزی و حمایت از همه مظلومان در اقصی نقاط عالم، به عنوان بارز‌ترین شاخصه انقلاب در بین کشورهای دیگر شناخته می‌شود. 

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز بار‌ها بر این موضوع تاکید کرده‌اند که ما باید شعار‌ها و اهداف اولیه انقلاب را که در لسان حضرت امام (ره) بیان می‌شد، به عنوان یک پرچم در دست بگیریم و زیر این بیرق باشیم. بر این اساس اگر این شعار و هدف انقلاب در مبارزه با استکبار ستیزی و حمایت از مظلومان عالم نبود، شاید این انقلاب نیز با سایر انقلاب کشورهای دیگر که در طول تاریخ نمونه‌های آن فراوان است، خیلی تفاوتی نداشت. 

معاون حوزه علمیه تهران افزود: بنا بر این وقتی انقلاب اسلامی می‌خواهد زمینه‌ساز حکومت حضرت بقیه‌الله (عج) باشد، باید دارای ویژگی‌های مهمی همچون مبارزه با استکبار جهانی و حمایت از مظلومین باشد.

گفتگو: مهدی زارعی و صادق چهرقانی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha