پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
علوم انسانی

حوزه/ پیش‌ همایش کنگره بین‌المللی «نظریه‌پردازی علمی در حوزه علوم انسانی براساس قرآن»، در سالن جلسات مؤسسه برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، پیش‌ همایش کنگره بین‌المللی «نظریه‌پردازی علمی در حوزه علوم انسانی براساس قرآن» که شماری از مدیران گروه‌ها، اعضای هیئت علمی و مدیران مؤسسه حضور داشتند، حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی در گزارشی، به نحوه تشکیل دبیرخانه این کنگره در مدرسه عالی قرآن و حدیث و نحوه تعامل آن با مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی پرداخت.

وی با اشاره به ضرورت تحول در علوم انسانی رایج، بیان نمود، آیت‌الله اعرافی اعتقاد دارد که تحول علوم انسانی باید براساس مبانی قرآنی شکل گیرد.

دبیر علمی کنگره در ادامه اظهار داشت: قرآن به دلیل هدایت علمی عام، باید اصل و مبنا قرار داده شود. به همین دلیل، این کنگره، قرآن را اصل قرار داده است. البته فضای طرح احادیث نیز باز شده است. تأکید کنگره اول، بر طرح مباحث نظری و روش‌شناسی است و آیت‌الله اعرافی تأکید داشت که از این کنگره، کتابی استخراج شود و منشأ تفسیرهای تخصصی قرآن قرار گیرد. رئیس المصطفی معتقد بود که کنگره در سال‌های آینده نیز ادامه یابد و در حوزه‌های تخصصی‌تر ورود یابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی از همکاری بیش از ۳۰مرکز حوزوی و دانشگاهی و ارسال بیش از 208 مقاله علمی به دبیرخانه همایش خبر داد و تصریح کرد: تاکنون دو پیش‌همایش علمی در مشهد، سه پیش‌همایش در اصفهان و سه پیش‌همایش در قم برگزار شده است.

وی هدف نهایی این کنگره را نظریه‌پردازی و رشته‌سازی برشمرد و از مدیران گروه‌ها و اعضای هیئت علمی مؤسسه درخواست نمود تا نهایت همکاری را برای بهتر برگزار شدن این کنگره مبذول دارند.

شایان ذکر است: دبیر علمی کنگره، در پایان، به پرسش‌های حاضران درباره برگزاری کنگره پاسخ داد.

.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha