پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نشست اخلاق

حوزه/ معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان گفت: اخلاق اسلامی طلاب در حوزه علمیه متاثر از چند رکن مهم از جمله اخلاقیات فردی، تاثیر نظام آموزشی حوزه علمیه، تاثیر اهداف و سیاست های سازمان، فرهنگ رایج در حوزه های علمیه و اخلاق اساتید است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام سید حسین مومنی، پیش از ظهر امروز در جلسه هم اندیشی معاونین تهذیب مدارس علمیه استان اصفهان که با محوریت موضوع راهکارهای تقویت بحث اخلاق و تهذیب در مدارس علمیه برگزار شد، ضمن اشاره به سالروز حماسه 9 دی، روز بصیرت و ولایت اظهار کرد: در روز 9 دی امت حزب اللهی، فهیم و ولایتمدار ایران خودجوش در حمایت از نظام اسلامی و خود و ستون خیمه آن ولایت فقیه پا در عرصه میدان نهادند و با مشت های گره کرده خود چشم فتنه را کور نمودند  و درست تاریخی  و ماندگار به دشمن دادند.

وی با بیان اینکه  متاسفانه در فتنه 88 عده ای در داخل و خارج باههدف براندازی  نظام به دنبال متاع دنیوی خود بودند و هزینه های مادی و معنوی گزافی را به نظام مقدس جمهوری اسلامی تحمیل کردند، گفت: امروزه نیز اغلب مخالفین نظام اسلامی  که لیبرال فکر کرده  و سکولار زندگی می کنند نیز به بهانه های واهی چون سیاسی درصدد مخالفت با اصل نظام یعنی مبانی اسلامی هستند.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان یادآور شد: هرگز بناید تصور کنیم که فتنه ها و توطئه دشمنان علیه امت اسلامی ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران به پایان رسیده است،مردم ایران باید بیش از پیش هوشیار و آگاه بوده و در راس آنها روحانیت و مبلغین نیز در راستای رسالت همیشگی خود رونشگری کنند.

وی در ادامه به بحث ضرورت تقویت و وجود اخلاق و تهذیب در مدراس علمیه و جمع طلاب جوان پرداخت و افزود:  اخلاق اسلامی طلاب در حوزه علمیه متاثر از چند رکن مهم از جمله اخلاقیات فردی، تاثیر نظام آموزشی حوزه علمیه، تاثیر اهداف و سیاست های سازمان، فرهنگ رایج در حوزه های علمیه  و اخلاق اساتید است.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: ما باید علاوه بر آن که  بر اخلاقیات فردی طلبه ها  تمرکز و توجه کنیم که البته کاری لازم ولی ناکافی است، باید بر سیاست ها و اهداف ابلاغی از سوی سازمان نیز تمرکز داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در تمامی ارکان یاد شده باید ارزش های اخلاقی محور باشد، نظام آموزشی ما باید به گونه ای باشد که محور آن ارزش های اخلاقی بوده نه آنکه خروجی آنها ضد ارزش باشد و باعث دلزدگی و سردی انگیزه طلبه برای ادامه حضور درحوزه علمیه شود.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی عنوان کرد: سازمان باید اهداف و سیاست های ش را براساس مبانی تربیتی و تزکیه بنا نماید، در این میان از همه مهمتر تاثیرگذاری اخلاق رفتاری و عملی اساتید بر اخلاق طلبه است.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: امروز کلاس های اخلاق پاسخگو نیست، چون ما باید از هدر دادن سرمایه انسانی که از لحاظ اخلاقی مذموم است ممانعت شود.

وی تاکید کرد: کلاس های  اخلاق معمول رایج در حوزه های علمیه تا مادامی که نظام آموزشی  و سازمان حوزه علمیه اخلاق محور نگردد و برنامه ریزی های متناسب با آن را برای طلاب نداشته باشد، موثر نخواهد بود، پیشنهاد می شود در تمامی طرح های آموزشی، پیوست فرهنگی و اخلاقی ضمیمه و تهیه شود.

برپایه این گزارش، در این جلسه جمعی از معاونین تهذیب مدارس علمیه استان اصفهان به بیان نقطه نظرات خود برای تقویت جایگاه اخلاق و امر تهذیب بین طلاب در مدارس علمیه پرداختند .

 

۳۱۳/۳۸

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha