پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کرسی آزاد اندیشی

حوزه/ کرسی آزاد اندیشی با موضوع "جاهلیت مدرن ، چالشها و خروج از آن با تکیه بر سخنان امام و رهبری" با حضور اساتید و طلبه های مدارس الزهرا ( س ) بابل و حضرت آمنه ( س ) فریدونکنار برگزار شد .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران،خانم عاطفه صادق پور  کارشناس فرهنگی در این نشست بیان کرد: با توجه به آیه 33 سوره احزاب بقبل از تبیین  مذاهب جاهلیت اولی و مدرن باید ابتدا آیات قرآن در خصوص این موضوع را مورد بررسی قرار داده تا به اصل موضوع مورد نظر برسیم و بدانیم جاهلیت اولی و مدرن چیست و به چه زمانی اطلاق می شود .  

وی گفت : مفسرین درباره جاهلیت اولی اختلاف نظر دارند عده ای زمانش را به زمان حضرت ابراهیم (ع) نسبت دادند و عده ای ما بین حضرت آدم (ع)و حضرت نوح(ع)؛ اما با جمع بندی این نظرات می توان به دست آورد که جاهلیت اولی مربوط به دوران قبل از اسلام است .

این محقق حوزوی در ادامه تاکید کرد: علاوه بر جاهلیت اولی، جاهلیت مفهومی نیز در عصر کنونی وجود دارد که در سه بعد فرهنگی و سیاسی و اقتصادی با توجه به زمان و مکان شمول قابل طرح می باشد.

صادق پور با اشاره به مظاهر اعتقادی جاهلیت اولی و مدرن اعلام کرد: با بررسی ادیان به این نتیجه می رسیم که بشراز ابتدای زندگی، الهه هایی داشت و دچار شرک و بت پرستی بوده است؛ در جاهلیت مدرن نیز شرک و بت پرستی شکل خود را تغییر داده ولی محتوا همان می باشد.

وی افزود: در حال حاضر شعار اومانیسم که انسان محوری را در بر می گیرد نوعی انحراف بوده و به معنای این است که به جای خدا خود را بپرستیم که این هم نوعی شرک می باشد؛ همچنین از مصادیق دیگر جاهلیت مدرن ، شرک به صورت خفی است که کی از آنها ریا می باشد. نمونه دیگر ، اقدام در جهت کنترل جمعیت است که به نوعی همان زنده به گور کردن فرزند در جاهلیت اولی و به صورت مدرنیزه می باشد.

خانم جعفر زاده استاد حوزه در مقام منتقد بحث بیان کرد: در حال حاضر ما در دوران جاهلیت به سر می بریم؛  باید بررسی شود که چه شد که وارد این جاهلیت شده و چه کنیم که از جاهلیت خارج شویم.

وی تصریح کرد: با توجه به رهنمود های مقام معظم رهبری و امام راحل می توان راهکار ها را پیدا کرد .  باید کاری کنیم تا با رشد علمی و فرهنگی رفع جهل در جامعه و در بین کارشناسان تبدیل به یک دغدغه شود

این استاد حوزه گفت: یکی از عمده مشکلات در جاهلیت مدرن این است که یک عده افراد نادان، اصول را رها کرده و به دنبال بحث هایی که فایده ای در آن نیست مانند اینکه آیا مختار بهشتی است یا جهنمی ، می روند؛ لذا مشکل فعلی ما فقدان علم نیست بلکه جهل مردم می باشد.

وی با اشاره به  ارتباط جاهلیت و فرهنگ اجتماعی زمانه اظهار کرد: آمدن 124 هزار پیامبر و آمدن آیه عذاب و وعده های بهشت نشان گر آن است که با حکم عقل و وحی به این نتیجه برسیم که جهان دیگری در پیش رو داریم ؛ اما متاسفانه با توجه به آیات و نشانه های قرآن تعقل و تفکر نمی کنیم.

جعفرزاده افزود: در حال حاضر دنیا در جهل به سر می برد؛ جهلی که ابزارهایی همچون ماهواره، اینترنت و رسانه به آن دامن می زنند و قطعا اگر  این جهل تبدیل به فرهنگ عمومی شود خسران بزرگی بوده که  دور شدن از آن سخت می باشد.

در پایان کرسی آزاد اندیشی، کامرانی مدیر مدرسه علمیه خواهران حضرت آمنه(س) فریدونکنار به عنوان داور این کرسی با اشاره به راهکارهایی در ارتباط با شرک با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و امام راحل بیان کرد: حضرت امام ( ره ) در این خصوص می فرمایند که" کسانی که به علت تعلقات دنیایی دچار غفلت از یاد خدا شده اند به یاد قصه های قرآنی بیفتند و اسماعیلهای خود را سر ببرند .

وی تاکید کرد: در ارتباط با اومانیسم نیز قرآن فرموده که انسان دارای کرامت بوده ولی این خود محوری ما باید براساس رسیدن به خدا باشد که در این صورت امری ممدوح و پسندیده است؛ در مقابل، خودمحوری که به خدا نرسد مذموم و ناپسند بوده و سبب تکبر و غرور می گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha