جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حماسه ۹ دی

حوزه/ تنی چند از ائمه جمعه استان خوزستان با تاکید بر ضرورت بازخوانی ابعاد حماسه عظیم ۹ دی، خواستار بصیرت افزایی در جامعه، برخورد با سران فتنه و مقابله با فتنه های آمریکایی شدند.

 جمعی از ائمه جمعه و اساتید حوزه علمیه استان خوزستان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» به بیان ابعاد و زوایای حماسه ۹ دی و نقش آن در بیمه کردن نظام اسلامی ایران و همچنین پیامدهای فتنه ۸۸ پرداختند.

امتحان خواص در ۹ دی ۸۸

حجت‌الاسلام احمد ساری اصل، امام‌جمعه سوسنگرد، با بیان اینکه ملت ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بارها مورد امتحان الهی قرار گرفته و خوشبختانه با موفقیت نیز از آن خارج شده است، گفت: حماسه ۹ دی در واقع امتحان خواص و آن‌هایی بود که دم از انقلاب و ولایت می‌زدند.

وی از حماسه ۹ دی به عنوان یک انقلاب ملی یاد کرد و افزود: خواص به علت حب مال و مقام نتوانستند در مقابل خواسته‌های نفسانی ایستادگی کنند و به همین دلیل با قصد براندازی نظام و کمک به فتنه گران خود را به ملت ایران معرفی کردند.

این کارشناس فرهنگی گفت: در روز عاشورا هنگامی‌که مردم مشغول عزاداری سالار شهیدان بودند عده‌ای با مدیریت فتنه گران، قصد براندازی نظام را داشتند اما مردم با برپایی حماسه‌ای تاریخی جوابی دندان‌شکن به عوامل داخلی و خارجی فتنه دادند.

امام‌جمعه سوسنگرد، افزود: روز نهم دی در واقع روز نه گفتن ملت ایران به سران فتنه و آری گفتن به نظام اسلامی و بیعت مجدد مردم با آرمان‌های والای حضرت امام خمینی(ره) و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است که مردم در این روز، تیر خلاص را به سران فتنه شلیک و پشت پیکر نامبارک فتنه را به خاک مالیدند.

وی تصریح کرد: در روز ۹ دی مردم ایران نشان دادند که با بصیرت‌اند و در میان گردوغباری که فتنه گران به پا کرده‌اند هرگز، نه راه را گم می‌کنند و نه دست از راهبر واقعی یعنی ولایت‌فقیه، برمی‌دارند.

کودتای مخملی شکست خورد

حجت‌الاسلام ساری اصل، با اشاره به مدیریت حکیمانه رهبری در فتنه ۸۸ و اداره کردن جریان فتنه، افزود: در آن جریان دشمنان قصد برپایی انقلاب مخملی و رنگی  را داشتند که ملت با بصیرت لازم و پیروی از ولایت‌فقیه حماسه ۹ دی را آفریدند.

امام جمعه سوسنگرد، در پایان با اشاره به اینکه روز ۹ دی روز وحدت و هم‌گرايی ملت است گفت: روز ۹ دی روز هم‌صدايی ملت با رهبری معظم انقلاب اسلامی مبنی بر جذب حداكثری و دفع حداقلی است، لذا بزرگداشت روز ۹دی بزرگداشت روز وحدت ملی و انسجام اسلامی بر اساس آموزه‌های دينی است.

 

حماسه ۹ دی نماد عزت، استقلال و بصیرت مردمی

 

حجت‌الاسلام سید کمال موسوی، امام‌جمعه ایذه، نیز فتنه سال ۸۸ را آزمونی بزرگ برای ملت ایران خواند و اظهار داشت: این فتنه درس‌ها و عبرت‌های زیادی به همراه داشت و به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب توانست کشور را واکسینه کند.

وی با بیان اینکه در حماسه ۹ دی باید به چگونگی عوامل پیدایش فتنه و تبیین این حماسه بپردازیم، خاطرنشان کرد: وقایع تلخ عاشورای سال ۸۸ و حضور میلیونی مردم ولایت مدار و غیور ایران اسلامی در راهپیمایی ۹ دی آن سال نمونه‌ای از حرکت مردمی برای اعتلای آرمانه‌ای والای انقلاب اسلامی ایران بود.

حجت‌الاسلام موسوی، حماسه تاریخی نهم دی سال ۸۸ را یک واقعه عبرت‌آموز توصیف کرد و افزود: دشمنان انقلاب اسلامی در جریان فتنه ۸۸ نابودی اصل نظام مقدس جمهوری اسلامی را مورد هدف قرار داده بودند و مردم در مقابله با این جریان با شور حسینی در ۹ دی‌ماه ۸۸ به خیابان‌ها آمده و توانستند دشمن داخلی را در رسیدن به اهدافش که ریاست‌طلبی و رسیدن به مطامع دنیوی نه دفاع از انقلاب و اصول اسلامی بود، ناکام کنند.

مردم اجازه نمی دهند دشمن از درب دیگری وارد شود

امام‌جمعه ایذه، گفت: فتنه گران همواره در صدد نابودی نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند و البته در حال حاضر نیز با توجه به تحریم جهانی علیه ایران، مردم باید با افزایش بصیرت و آگاهی نسبت به حربه دشمنان هوشیار بوده و اجازه ندهند که دشمن از درب دیگری وارد شود.

وی تنها راه مصون ماندن از این‌گونه فتنه‌ها و کاهش آسیب‌ها در مقطع فعلی و آینده را هوشیاری و بصیرت و ولایت مداری مردم و مسئولین دانست و گفت: با وجود گستردگی و پیچیدگی فتنه ۸۸ و تأثیرات منفی آن، راهپیمایی و حماسه نهم دی‌ماه توانست در مقابله با فتنه و فتنه گران و خنثی‌سازی سناریوی دشمنان نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد.

حجت‌الاسلام موسوی، ۹ دی را روز میثاق امت با ولایت عنوان کرد و اظهارداشت: در این روز تاریخی ملت ایران اسلامی بار دیگر به دشمن نشان دادند که همواره پای ارزش‌ها و آرمانه‌ای انقلاب ایستاده‌اند و خلق حماسه ۹ دی در امنیت امروز کشور نیز نقش بسزایی داشت.

 

فتنه گران نابودی نظام را نشانه گرفته بودند

 

حجت‌الاسلام مهدی محمدی پور، امام‌جمعه اروندکنار، هم با اشاره به اینکه ۹ دی روز بصیرت و میثاق با ولایت است، اظهار داشت: جریان نفاق از ابتدا همراه انقلاب بود و به شکل‌های مختلف در زمان‌های متفاوت خود را نشان داده و به آرمانه‌ای نظام ضربه می‌زند.

وی با اشاره به اینکه فتنه ۸۸ متمایز از تمام جریانات فتنه بود، گفت: در فتنه سال ۸۸ دشمنان داخلی جمهوری اسلامی، خودشان را نشان داده و معنای نفاق را عملی کردند؛ به‌طوری‌که عملاً وارد کار شده و مردم را برای اعتراض و تظاهرات به خیابان کشاندند.

این کارشناس فرهنگی، در ادامه بیان داشت: در جریان انتخابات سال ۸۸ دشمنان تصورشان بر این بود که فرصت خوبی برای براندازی نظام جمهوری فراهم شده و در این راستا از خارج و داخل نقشه‌های شوم خود را پیاده می‌کردند که متأسفانه برخی از سران فتنه که بعضاً سابقه درخشانی هم در انقلاب و کشور داشتند، فریب دشمن را خورده و اسیر حربه‌های آنان شدند.

ملت هیچ‌گاه پشت ولایت‌فقیه را خالی نمی‌ کند

حجت‌الاسلام محمدی پور، با بیان اینکه در فتنه ۸۸ مخالفان داخلی، دست خود را برای ملت رو کردند که این موضوع حاوی دستاوردهای فراوانی برای این ملت به شمار می‌رود، گفت: حماسه ۹ دی محک خوبی برای مردم به شمار می‌رفت؛ چراکه ملت ما در جریان فتنه، ولایت مداری خود را اثبات و به همگان نشان دادند که هیچ‌گاه پشت ولایت‌فقیه را خالی نمی‌ کند.

وی ادامه داد: ما هیچ‌وقت فکر نمی‌کردیم که خط نفاق این‌گونه خود را نشان دهد! که البته مردم زودتر از آنچه تصور می‌شد، به نقشه‌های شوم دشمن پی برده و خط نفاق را شناسایی و چشم فتنه را کور کردند.

نفوذناپذیری ملت ایران در برابر فتنه های آمریکایی

امام‌جمعه اروندکنار، حماسه ۹ دی را مظهر نفوذناپذیری ملت ایران در برابر فتنه آمریکایی دانست و گفت: فلسفه بزرگداشت ۹ دی یادآوری یک رویداد، هویت ملی و تاریخی است که کالبدشکافی صحیح، دقیق و روایتگری صادقانه و چندجانبه این روز به‌عنوان بارزترین حرکت مردمی بعد از انقلاب اسلامی نیازمند تعریف و تبیین است.

این استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به پیام حماسه عظیم ۹ دی، اظهارداشت: پیام ۹ دی این بود که مردم با دشمنان انقلاب و جریان نفوذ مقابله می‌کنند و حتی اگر مصادیق توطئه‌ها، فتنه‌ها و نفوذ در داخل کشور متفاوت و پیچیده‌تر باشد.

حجت‌الاسلام محمدی پور، در ادامه تصریح کرد: روح حرکت مردم ایران در حماسه ۹ دی به‌عنوان منبع قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران باید حفظ و ماندگار شود؛ لذا رویکرد و تلاش اصلی در تبیین این حماسه باید در راستای حفظ دستاوردهای آن روز تاریخی،‌ دادن تحلیل درست به جامعه و پیشگیری از تکرار فتنه‌ها باش.

هوشمندی رهبر معظم انقلاب در خنثی‌سازی توطئه‌ها

وی به نقش رهبری در نفوذناپذیری ملت ایران در برابر فتنه اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های حماسه ۹ دی، مشخص شدن جایگاه و نقش ولایت‌فقیه و رهبری در هدایت جامعه است؛ به‌طوری‌که هوشمندی رهبر معظم انقلاب در خنثی‌سازی توطئه‌ها، شکست دشمنان خارجی و پیوندهای داخلی آنان، شفاف‌سازی جبهه حق و باطل، ناامیدی و شکست استکبار و فتنه‌گران داخلی جلوه‌ای از هدایت‌های رهبری به شمار می‌رود.

امام‌جمعه شهرستان اروندکنار در پایان اظهارداشت: نقش بی‌بدیل رهبر معظم انقلاب در کنترل و مدیریت بحران فتنه ۸۸ و نیز پیوند ناگسستنی ملت ایران با ولایت‌فقیه و پایبندی آنان به آرمانه‌ای بلند انقلاب در حماسه ۹ دی بسیار مؤثر بود تا جایی که در مورد جایگاه رهبری در کنترل و مدیریت بحران فتنه ۸۸ باید گفت که «در نظام جمهوری اسلامی ایران رهبری به‌منزله دیده‌بان و هدایتگر فعال در صحنه حضور دارند».

*بازخوانی حماسه ۹ دی، بصیرت افزاست

حجت‌الاسلام علی خلیلی، امام‌جمعه هفتگل، نیز با بیان اینکه حماسه ۹ دی مانع از توطئه کسانی شد که قصد براندازی نظام را داشتند اظهار داشت: ملت ما با سلایق مختلف نشان دادند پای اعتقادات، قرآن و دفاع از اسلام بوده و مثل سیل بنیان شکنی فتنه و آشوب را از جا کنده و به زباله‌دان تاریخ انداختند.

وی با اشاره به اینکه ۹ دی‌ماه بار دیگر دشمنان نظام و کسانی که به دنبال توطئه بودند را نا امید و ناکام گذاشت، عنوان کرد: در فتنه ۸۸ با اتحاد و همدلی گروه‌های مختلف مردمی و بصیرت و روشنگری مقام معظم رهبری، دست دشمنان برای همیشه از نظام جمهوری اسلامی برچیده شد.

این کارشناس فرهنگی، فتنه ۸۸ را تهدیدی علیه ساختارهای بنیادین جمهوری اسلامی، یعنی قانون اساسی، نهادهای نظام و آراء مردم دانست و گفت: وقوع این حادثه درعین‌حال که سبب آشفتگی کشور و امیدواری دشمن شد، ارزش و اهمیت قانون و احترام به رأی مردم را در فرهنگ سیاسی کشور بیش‌ازپیش نهادینه کرد.

حجت‌الاسلام خلیلی تصریح کرد: بازخوانی مکرر این رخداد و حماسه ماندگار ۹دی که مردم با حضور میلیونی و با بصیرت خود، فتنه را به گور بردند، به این معناست که جمهوری اسلامی هیچ‌گاه از اصول بنیادین خود که ریشه در اعتقادات مردم و هویت اسلامی و ملی آنان دارد، کوتاه نمی‌آ‌ید و فتنه ۸۸ این آموزه را بیش از هر زمانی در افکار عمومی جامعه ایران برجسته کرد.

وی تصریح کرد: اگرچه فتنه ۸۸ خسارات زیادی به کشور و نظام جمهوری اسلامی اعم از جانی، مالی، وارد کرد اما آثار و دستاوردهای داخلی و خارجی زیای هم داشت که در رأس همه آنها شکل‌گیری حماسه ۹ دی با حضور میلیونی و دشمن‌شکن مردم بصیر ایران بود.

*نسبت به فتنه‌های پیش روز نظام، هوشیار باشیم

حجت‌الاسلام سید منتصر هاشمی، امام‌جمعه شهر چمران، هم با بیان اینکه روز ۹ دی‌ماه دستاوردهای داخلی و خارجی فراوانی برای نظام جمهوری اسلامی داشت اظهار داشت: ۹ دی روز بصیرت افزایی و ولایت مداری و تبعیت مطلق از ولایت‌فقیه و قانون مداری است.

وی به نقش بی بدیل مقام معظم رهبری در حماسه ۹ دی اشاره کرد و گفت: فرمایشات رهبری به عنوان اتمام حجت و یک فصل الخطاب همانند آبی بر آتش فتنه و استکبار بود. اگرچه در فتنه ۸۸، طراحان فتنه باهدف سرنگونی و براندازی وارد عرصه شدند، اما ملت انقلابی ایران با ندای رهبری نظام در مقابل کودتاگران ایستادند و آنها را از صحنه خارج کردند.

حجت‌الاسلام هاشمی، به اقتدار ملت در روز نهم دی‌ماه سال ۸۸ و درس‌هایی که باید از آن گرفت اشاره کرد و گفت: جوانان ما باید تبعیت مطلق از ولایت‌فقیه و قانون مداری را در سرلوحه کارهای خود قرار دهند.

لزوم بازخوانی پیامدهای خسارت بار فتنه ۸۸

امام‌جمعه شهر چمران، افزود: بازخوانی پیامدهای خسارت بار فتنه ۸۸ نشان می‌دهد سران فتنه با جهالت، لجبازی و اصرار به رفتارهای غیرقانونی، مواضع غلط و اشتباهات جبران‌ناپذیر خود امنیت ملی کشور را در معرض تهدید و مخاطره قرار دادند و در شرایطی که نظام، حرکت پرشتابی را به‌سوی پیشرفت و تعالی تجربه می‌کرد، برای مدتی در مسیر آن ایجاد اخلال کردند.

وی با بیان اینکه ملت ایران در حماسه ۹ دی بار دیگر بر ولایتمداری و صیانت از دستاوردهای انقلاب اسلامی مهر تأیید زدند، عنوان کرد: باید بدانیم، فتنه دشمنان داخلی و خارجی در مسیر انقلاب اسلامی تمامی ندارد و تا انقلاب در سایه ولایت‌فقیه و دین جلو می‌رود دشمن برای آن توطئه می‌کند.

امام‌جمعه شهر چمران افزود: بدون شک فتنه‌های بعدی دشمنان پیچیده‌تر و متفاوت خواهد بود؛ زیرا دشمن از شکست‌های خود تجربه می‌گیرد و با شیوه و بازیگران جدیدی به میدان می‌آید که اگر مراقبت نبود و به خوبی از فتنه‌ها درس نگرفت، قطعاً در درک فتنه‌های آینده دچار مشکل خواهیم شد.

*تبیین ابعاد حماسه ۹ دی برای بیمه کردن آینده نظام اسلامی، ضروری است

حجت‌الاسلام عبدالحسین غبیشاوی، امام‌جمعه ماهشهر، با بیان اینکه زنده نگه داشتن و تبیین ابعاد حماسه ۹ دی، بر هر ایرانی، لازم و ضروری است، تصریح کرد: حماسه ۹ دی تجدیدکننده حیات ملت و اگر اتفاق نمی‌افتاد مشخص نبود جریان فتنه تا چه اندازه به مملکت آسیب برسند.

وی با اشاره به اینکه حماسه ۹ دی، قیام گسترده و فراگیر مردم ایران و پیروزی بصیرت مردم بر فتنه آمریکایی بود، افزود: ۹ دی متعلق به یک گروه و جریان خاص نیست همچنان که در خلق آن حماسه همه سلایق و گروه‌ها نقش‌آفرین بودند.

امام‌جمعه ماهشهر، با بیان اینکه جریان فتنه پس از هر مدتی چهره عوض می کند افزود: در تاریخ حکومت‌های اسلامی همیشه جریان‌های نفاقی و فتنه‌های متنوع وجود داشته و خدا را شاکریم که بصیرت مردم باعث شد که در روز ۹دی ۸۸ به آن شکل در صحنه حاضر شده و جریان نفاق و فتنه را کنار زنند.

حجت‌الاسلام غبیشاوی در پایان با بیان این مطلب که جریان باطل چون ماسک حق به خود می‌زند ممکن است ما آن را نشناسیم، لذا باید معیارهای حق از باطل را شناسایی کنیم، تصریح کرد: نسل جوان ما باید همیشه بیدار و آگاه باشد و اگر دید استکبار جهانی و صهیونیست‌ها از جریانی حمایت می‌کنند مثل روز مشخص است که آن جریان یک جریان انحرافی و دفاع از ضد ارزش‌ها است.

۹ دی؛ صحنه نمایش انسجام ملی

حجت‌الاسلام سید حسن علوی اصل، امام‌جمعه شهر لالی، با اشاره به اتفاقات پس از انتخابات ۸۸، به نقش ویژه رهبر معظم انقلاب در انسجام و وحدت ملی تأکید کرد و اظهار داشت: نقش رهبر معظم انقلاب در این حماسه همچون امام راحل(ره) در پیروزی انقلاب بود؛ چراکه اگر هدایت‌ها و سخنان دقیق و به موقع امام خامنه‌ای نبود، امروز دشمن به اهداف خود نسبت به براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران رسیده بود.

وی با اشاره به نقش رهبر معظم انقلاب در کنترل و مدیریت بحران سال ۸۸، گفت: «ولایت‌فقیه» همواره در نظام جمهوري اسلامي ايران به‌منزله يک ديده‌بان هدایتگر و فعال در صحنه حضورداشته و آنچه موجب بیدار شدن مردم و ایستادن در برابر دسیسه‌های دشمنان شده، فرمایشات و هدایت‌های داهیانه، ولایت‌فقیه بوده است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهر لالی، تبیین جایگاه ویژه ولایت‌فقیه برای جهانیان در مملکت اسلامی را مهم‌ترین شاخصه «حماسه نهم دی» عنوان کرد و افزود: هوشمندي مقام معظم رهبري در خنثي کردن توطئه‌ها، شکست دشمنان خارجي و از بین بردن زیرساخت‌های تشکیلاتی آنان در داخل کشور و همچنین شفاف‌سازی جبهه حق و باطل، از پیام‌هایی است که می‌توان با نگاه بر حوادث فتنه ۸۸ و حماسه ۹ دی، به آنها پی برد.

حجت‌الاسلام علوی اصل، اقتدار و جایگاه کنونی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را مرهون تلاش و فداکاری‌های امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای و به‌ویژه همراهی ملت ایران دانست و تصریح کرد: حماسه ۹ دی به‌نوعی اتحاد بین ملت، حاکمیت و اعلام وفاداری به ولایت است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha