سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
مبانی و مدل های مشارکت در اقتصاد مقاومتی

حوزه/ کتاب "مبانی و مدل های مشارکت در اقتصاد مقاومتی" به قلم حجت الاسلام احمد علی یوسفی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، این کتاب در دو بخش دنبال می شود:

بخش اول: «کلیات و مبانی اقتصاد مقاومتی» که فصول زیر را شامل است:

* تعریف اقتصاد مقاومتی و تبیین ویژگی های آن؛

* اهمیت و چگونگی مشارکت مردم در اقتصاد مقاومتی؛

* مبانی مشارکت مردمی در اقتصاد مقاومتی

* منطق حرکت از مبانی به مدل های مشارکت مردمی.

بخش دوم: «مدل های مشارکت مردمی در اقتصاد مقاومتی» که شامل فصول زیر است:

* مدل های ساختار اقتصادی سرمایه محور؛

* مدل های ساختار مردم سالاری اقتصادی؛

* اصول حاکم بر ساختار مردم سالاری اقتصادی؛

* مدل های ساختار اقتصادی خیرخواهانه.

کتاب مذکور براساس مبانی و معارف اسلامی، مدل هایی را که زمینه حضور همه فعالان اقتصادی و نیز تمام اقشار مردم را در این جنگ مقدس و جهاد اقتصادی فراهم می کند، تحت عنوان «مبانی و مدل های مشارکت مردمی در اقتصاد مقاومتی» طراحی کرده است.

در قسمتی از کتاب با عنوان «تحلیل الگوی اقتصادی آیت الله العظمی شاه آبادی» می خوانیم:

آیت الله شاه ابادی در کتاب «شذرات المعارف» وضعیت اجتماعی و اقتصادی عصر خود را چنین گزارش می کند:

مملکت اسلامی دچار انواع مفاسد و امراض مزمن و مهلک شده است. به لحاظ اقتصادی با این که علم و عمل به آن، دو ابزاری است که برای پیشرفت اقتصادی و صنعتی ضروری است، اما به علت دور بودن جامعه کنونی ما از این دو ابزار پیشرفت، وضعیت اقتصادی و معیشت جامعه ما وخیم است.

برخی افراد غافل و نادان را مشاهده می کنیم از این که از صنایع دشمن استفاده می کنند، تشکر می نمایند و مدعی هستند که خداوند آنان (دشمنان) را خر و حمال ما قرار داده است؛ در حالی که اگر در وضعیت اقتصادی و صنعتی جامعه خود دقت نماییم و قضاوت منصفانه داشته باشیم، می فهمیم که خر و حمال کسی است که یک مَن (سه کیلو) پنبه را شش قران به دشمن می دهد و همان را به ششصد قران یا بیشتر از او می خرد. جامعه ما به جهت عدم استفاده از علم و عمل به آن مورد خشم و انتقام خدای متعال قرار گرفته است... .

اولین گام حرکت آیت الله العظمی شاه آبادی به سمت یک الگوی اقتصادی، آسیب شناسی اقتصاد ایران است. اگر انسان وضعیت موجود را درست نشناسد، نمی تواند حرکت صحیحی را به سمت وضعیت مطلوب داشته باشد. این نوع برخورد با مسائل اقتصادی کاملا یک حرکت منطقی و عاقلانه است.

تحلیل ایشان نشان می دهد که جامعه ایران همیشه مورد طمع دشمنان اسلام بوده است. دشمنان ایران و افکار پلید و تبلیغات آنان سهم بزرگی در ایجاد گرفتاری و مشکلات برای مردم ایران داشته است.

تحلیل ایشان از وضعیت صنعت، واردات و صادرات، خام فروشی و آثار مخرب آن بر وضعیت اقتصادی ایران و فاصله داشتن جامعه ایران از دانش روز، حاکی از توانایی او در تحلیل مسائل اقتصادی کشور ایران و جوامع اسلامی است.

از نوشتار ایشان آشکار است که مقصود آیت الله شاه آبادی از علم، تنها علوم اسلامی نیست، بلکه شامل دانش فنی نیز است که با تحصیل آن، جامعه اسلامی می تواند رشد علمی پیدا کند و خود را از وابستگی نجات دهد.

کتاب "مبانی و مدل های مشارکت در اقتصاد مقاومتی" به قلم حجت الاسلام احمد علی یوسفی در 256 صفحه با قیمت 12000 تومان از سوی انتشارات مقاومت منتشر شده است.

علاقمندان جهت تهیه کتاب به نشانی: قم، خیابان دورشهر، نبش کوچه 3، فروشگاه زمزم هدایت مراجعه کنند و یا با تلفن: 37730735-025 تماس بگیرند.

ضمنا هموطنان تهرانی نیز به نشانی: تهران، خیابان انقلاب مجتمع ناشران انقلاب اسلامی مراجعه کرده و یا با تلفن: 66976482-021 تماس بگیرند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha