پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه با تاکید بر لزوم اجرایی شدن چشم انداز و نقشه جامع پژوهشی در حوزه گفت:هم اینک وضع پژوهش در حوزه خوب است؛ ولی باید به آرمان ها و ایده آل ها نیز نگاه داشت و آن را نیز در معرض توجه قرارداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی چهارشنبه شب در پنجمین نشست هم اندیشی مدیران واحدهای پژوهشی حوزه که در کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی(ره) برگزار شد، با اشاره به خدمات علمی آیت الله العظمی بروجردی و حقی که ایشان بر حوزویان دارد گفت: همیشه باید در هر حال از این بزرگان و این علمای ربانی نام برد و به خصوص باید از امام و شهدا یاد کنیم که این مسیر نورانی را پیش روی ما قراردادند.

وی افزود: همه فعالیت هایی که در حوزه انجام می شود، گرامی و گرانسنگ است و موسسات پژوهشی بسیاری در حوزه  فعالیت های فاخر انجام می دهند؛ مراکزی در قم حضور دارند که در عرصه های پژوهشی خاص فعالیت می کنند که باید از همه آنها تقدیر کرد.

حوزه گام های بزرگی در زمینه تحقیق برداشته است

آیت الله اعرافی بیان کرد: حوزه های علمیه گام های بزرگی در زمینه تحقیق برداشته اند و هم اینکه در عرصه بازپروری و تولید دانش معارف اسلامی تجلیات خوبی در حوزه ما قابل مشاهده است و  قطعا هرگونه هم افزایی در این عرصه باید از دل این موسسات بیرون بیاید.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: سامانه و هم افزایی که از درون مجموعه های حوزوی ایجاد شود و انتظامی که ماشینی نیست و هوشمند و درون زا و متکی بر اندیشه های فعالان این عرصه است، باید ایجاد شود؛ البته مدیریت حوزه باید در جهت پایه ریزی قلمروهای جدید و حمایت از این جریان تلاش کند.

هر تحقیق و پژوهش دینی نیازمند روش شناسی درست است

وی گفت: نفس پژوهش، همان دست یابی به حق و عرضه درست واقعیت ها برای رسیدن بشر به سعادت است که این مساله از اهمیت خاصی برخورد است و مسئولیت این جریان نیز بسیار مهم است؛ زمانی که این عینک حقیقت یابی و عرضه حقیقت متوجه به مفاهیم دینی می گردد، این مسئولیت دو چندان می شود؛ هر تحقیق و پژوهش دینی باید با روش شناسی درست انجام شود.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: در حوزه علمیه، امیدواری فراوانی نسبت به دستاوردهای بزرگی که حاصل شده است وجود دارد و خوشبختانه در عرصه علوم اسلامی هم از یک تاریخ باشکوه برخوردار هستیم و اخیرا نیز این تلاش ها شتابان شده است؛ در عرصه زیرساخت های کلی و عرصه های نرم افزاری، در محورهایی شاهد شکل گیری یک جریان فاخر بوده ایم.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: مراکز علمی پژوهشی و تخصصی و فناوری های تحقیقاتی و توسعه کتابخانه ها و پایه ریزی مجلات و اعطای بودجه های پژوهشی و ایجاد چاپخانه ها، سایت ها و.. از جمله فعالیت هایی بوده که در  درون جامعه حوزوی شکل گرفته است.

فعالیت ۴ هزار استاد در حوزه

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ذات درس های خارج، پژوهش است؛ 600 درس خارج در حوزه وجوددارد که در زمینه علوم عقلی و تفسیر و.... در سطوح عالی ارایه می شود؛ حجم تولیدات کتاب ها و نرم افزارها و موسوعه ها و شکل گیری انجمن های علمی و گروه ها و اساتید حوزه از جمله حرکت های حوزه در این عرصه است ؛ در قم 3 تا 4هزار استاد حضور دارند که فعالیت های فاخر پژوهشی و علمی را در این شهر انجام می دهند.

نباید از این آمارها گذشت

وی گفت: این شاخص ها نشان ازشکل گیری یک کاروان پژوهشی در حوزه است که نباید از این آمارها گذشت؛ در عرصه پژوهشی در کشور، 30 شاخص وجود دارد ولی کمابیش در حوزه ما نیز این وضعیت وجوددارد که نشان می دهد هم اینک وضع پژوهش در حوزه خوب است ولی باید به آرمان ها و ایده آل ها نیز نگاه داشت و آن را نیز در معرض توجه قرارداد.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: اصولا جای یک چشم انداز و نقشه جامع و نظام جامعی که راهنمای حرکت پژوهشی باشد انجام نشده است که البته این پروژه بزرگ در قالب های مختلف در دست پیگیری است؛ همچنین در عرصه هماهنگی ها نیز ضعف هایی وجود دارد که باید پوشش دهد؛ در این زمینه باید یک طرح جامع ایجاد شود که مجموعه این کارها بتواند یک هماهنگی لازم را ایجاد کند.

روش شناسی ما عقلی اجتهادی است

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: در عرصه های عمیق تولید نظریه، ضعف روش شناسی داریم؛ روش شناسی ما عقلی اجتهادی است که در علوم عقلی و روش های اجتهادی ما تجلی پیدا کرده است که البته در این زمینه کارهای خوبی انجام شده است؛ نکته دیگر این است که باید رویکرد تطبیقی خود را روز افزون کنیم که بتوانیم با دنیای جدید و حوزه ها و نظامات و ادیان دیگر در هماوردی فکری و معرفتی شرکت کنیم.

شکل گیری مراکز حوزوی بر اساس نیاز  سنجی است

عضو شورای عالی حوزه تصریح کرد: بخشی از این مراکز فعال حوزوی بر اساس نیاز شکل گرفته است؛ این نیاز سنجی امروز در حوزه انجام می شود، ولی ممکن است ضعف هایی وجود داشته باشد که باید مرتفع شود؛ از نظریه پردازی های کلان ارزیابی دقیقی انجام نشده است که شاید به نظر برسد که در این عرصه نیز کم کار بوده ایم.

وی گفت: در زمینه مباحث علوم انسانی و اجتماعی و... نیز با وجود اینکه اقدامات خوبی انجام است ولی نیازمند کار بیشتری هستیم؛ بدنه و متن اصلی حوزه کمتر فعال شده است و یا کمتر از آن استمداد طلبی شده است؛ در این زمینه باید یک شبکه منتظم فکری وجود داشته باشد که دائما نظریه سازی کند، زیرا حوزه علمیه ما در گذشته نیز به همین شکل فعالیت می کرده است.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد:سوال مهم این است که برای هم افزایی برای پوشش همه بخش ها و توازن به سوالات موجود چه کاری باید کرد؛ در حوزه  همه ما در این زمینه مسئول هستیم و باید هر کاری که به روند بهتر در این زمینه کمک می کند انجام دهیم.

۵۰ عنوان و طرح جدید

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: اگر نگاهی که به دستاورد امروز حوزه در عرصه پژوهش داشته باشیم شاهد موفقیت ها و خلاهایی خواهیم بود که باید به خوبی به این مساله توجه داشته باشیم؛ 50 عنوان و طرح جدید در جهت تکمیل طرح های پایه ریزی شده و  در این زمینه دنبال می شود که امیدواریم انجام این امور بتواند به رسالت عالی حوزه کمک شایان کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha