جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حضرت آیت الله سبحانی / تصاویر/ همایش بزرگداشت مرحوم آیت الله العظمی سیدهادی میلانی -۲

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه مرجعیت حصنی برای اسلام است که باید حفظ شود، گفتند: نگهبان و نگاه دار اسلام از زمان امام صادق(ع)، قلم علما بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله سبحانی صبح امروز در همایش بزرگداشت مرحوم آیت الله العظمی میلانی که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با قدردانی از برگزاری این همایش، اظهار داشتند: آیت الله العظمی میلانی عمر خود را در راستای ترویج اسلام، دفاع از تشیع و تربیت فقیه صرف کرد. 

ایشان با اشاره به روایتی از امام کاظم(ع) «اذا مات المؤمن بكت عليه الملائكة و بقاع الارض التي كان يعبد الله عليها، وأبواب السماء التي كان يصعد فيها بأعماله، وثلم في الاسلام ثلمة لا يسدها شئ لان المؤمنين الفقهاء حصون الاسلام كحصن سور المدينة»، گفتند: امام کاظم(ع) در این حدیث، علما را همچون دژی تشبیه می کنند که مدینه را از دستبرد دزدان و غارتگران حفظ می کند.

معظم له افزودند: در گذشته، اطراف شهرها را توسط دیوار بلندی محصور می کردند تا دشمنان نتوانند وارد شهر شوند و اطراف دیوارها نیز برج هایی می ساختند و افرادی مراقب بودند که اگر دشمن نزدیک شود، مقابله کنند و لذا سورالمدینه اهمیت بسیاری داشت.  

این مرجع تقلید با بیان اینکه حصن اهمیت بسیاری در حفظ شهر دارد، تصریح کردند: اسلام به منزله شهر است اما حصن آن علما هستند؛ علمای ما در طول تاریخ از زمان ائمه معصومین(ع) تا به امروز در هر زمانی همچون حصنی، اسلام را حفظ کرده اند.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه "ابن‌ ابی‌العوجاء" در کنار مزار پیامبراکرم(ص) در مدینه تبلیغ الحاد می کرد، گفتند: کلمات او را به اطلاع امام صادق(ع) رساندند و ایشان در آن زمان حصنی برای اسلام بودند؛ نوشته امام صادق(ع) در آن چند روز برای زمان ما نیز مورد استفاده است و حتی الگویی است که در چنین شرایطی بزرگان ما دست به قلم باشند و این مسائل را پاسخ دهند.

ایشان افزودند: در دوران مامون نوعی آزادی فکری برای افراد داده بودند و تبلیغات مختلفی بود و امام رضا(ع) حصنی برای اسلام بود و حضرت در مناظرات به گونه ای پاسخ دادند که دیگران مجاب شدند.

این مرجع تقلید تصریح کردند: در دوران خلافت متوکل، اهل حدیث بر اهل عقل غلبه داشتند؛ در آن زمان مسئله جبر بالا گرفت زیرا این مسئله می توانست خلافت خلفا را توجیه کند؛ در آن زمان، امام هادی(ع) رساله ای درباره جبر، اختیار و تفویض دارد.

این استاد برجسته حوزه علمیه در ادامه با بیان اینکه علمای ما در طول تاریخ حصن الاسلام بوده اند، ابراز داشتند: شیخ صدوق جنبه حصنی زمان خود را داشت و کتاب "کمال الدین" اکنون نیز برای ما مورد استفاده است.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه شیخ مفید حصن اسلام بود و تشیع را در زمان خود  حفظ کرد، گفتند: اکثر آثار مرحوم مفید را شاگردش "جناب نجاشی" نوشته است و اکثر آنها دفاع از تشیع و اسلام است و فقط هفت رساله در رد معتزله دارد و مناظراتش برای ما روشنگری دارد.

معظم له افزودند: در قرن ششم، شخصی در ری یا قزوین کتابی با عنوان "رسوایی روافض" به زبان فارسی نوشت و این کتاب دست جناب "عبدالجلیل قزوینی" افتاد و ایشان در همان زمان به فاصله دوسال، با زبان روشن و مستدل نقدی بر این کتاب نوشت که اخیرا در موسسه دارالحدیث به چاپ رسید؛ این اثر از نظر ادبی برای ادیبان، از نظر فقهی برای فقیهان و از کلامی برای متکلمین حجت است.

این مرجع تقلید تصریح کردند: در قرن هشتم فتنه ای در لبنان بوجود آمد که نوعی صوفی گری باطل در ردّ وحدت وجود می کرد؛ اتفاقا این فرد، شاگرد شهید اول بود و شهید اول به قیمت جان و خون خود این مرد را محکوم کرد و به سزای اعمالش رساند و هرگز در برابر عمل این آقا ساکت ننشست.  

قضاوت بر طبق چهار مذهب

حضرت آیت الله سبحانی افزودند: "نورالله قاضی" در قرن دهم در هند بر چهار مذهب قضاوت می کرد؛ کتاب "حق الاحقاق" این عالم ربانی حصن اسلام و تشیع بود و در جهان ما کمتر کتابی به مانند او نوشته شده است.

ایشان در ادامه با بیان اینکه مرحوم میرزا مسیح تهرانی در زمان فتحعلی شاه حصن اسلام بود، گفتند: در دوران بعدی، میرزای شیرازی با فتوای معروف خود توانست، استقلال کشور را حفظ کند.

شیخ فضل الله نوری، قانون اساسی را به قیمت دار رفتنش با متمم تصویب کرد

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کردند: همچنین شیخ فضل الله نوری، قانون اساسی را به قیمت دار رفتنش با متمم تصویب کرد و همه این علما حصن اسلام بودند.

ایشان افزودند: در عصر ما، مرحوم آیت الله العظمی بروجردی شانزده سال در قم اقامت کردند و در آن زمان لنگری در کشور ایران بودند و لذا آن شاه خاطی نتوانست در عصر او خطا کند، زیرا حصنی از اصول اسلام بود.  

معظم له با بیان اینکه بعد از درگذشت آیت الله العظمی بروجردی، امام خمینی(ره) حصنی برای اسلام شدند، گفتند: ایشان حتی در سال 1322 که کتابچه ای علیه شیعه و اسلام منتشر شد، با نوشتن کتاب "کشف الاسرار" حصنی برای حصون اسلام شد.

این مرجع تقلید در ادامه با تاکید بر اینکه فقها و علمای ما حصنی برای اسلام هستند، گفتند: باید از این بزرگان تقدیر و تجلیل کرد؛ اگر این حصون از بین برود، دشمن وارد کشور می شود و تحریف صورت می گیرد و اسلام تحریف شده جایگزین اسلام واقعی می شود. همه علمای ما باید تلاش کنند حصن اسلام باشند.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه مرجعیت حصنی برای اسلام است که باید حفظ شود، گفتند: قلم علما از زمان امام صادق(ع)، نگهبان و نگاه دار اسلام بوده است؛ مرکب فقها، شهید را پرورش می دهد.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه آیت الله العظمی میلانی در سال 1332 هجری شمسی وارد مشهد شدند، گفتند: ایشان در مدت 23 سال حضور در مشهد تحولات و خدمات زیادی ایجاد کردند.

آیت الله العظمی میلانی نظام آموزشی جدیدی در مشهد بوجود آوردند

معظم له افرودند: مرحوم آیت الله العظمی میلانی نظام آموزشی جدیدی را در مشهد بوجود آوردند و مدارسی که ایشان تاسیس کردند دارای برنامه خاصی بود که با دیگر مدارس تفاوت داشت زیرا این عالم ربانی در نظر داشت افرادی تربیت شوند که حصنی برای اسلام باشند و پاسخگوی مشکلات جوانان باشند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه تاسیس مدارس از خدمات مهم آیت الله العظمی میلانی است، گفتند: اعزام مبلغ به خارج و داخل، تربیت فقیه و شاگردان برجسته، تدریس فقه و اصول، مرجعیت و تالیف کتابی درباره زندگانی ائمه معصومین(ع) از مهم ترین خدمات این عالم ربانی است.   

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به اینکه خدمات آیت الله العظمی میلانی در دوران انقلاب برای همگان روشن است، گفتند: نامه نگاری ها و سخنرانی های آیت الله العظمی میلانی ستون انقلاب بود و همراه امام راحل(ره) بودند و خدمات قلمی و بیانی ایشان حصنی برای اسلام بود.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha