سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام محمد شمس مدیر حوزه یزد

حوزه/ مدیر حوزه علمیه یزد گفت: بدون بصیرت، عبادات و مبارزات انسان، نتیجه و ثمر مطلوب را ندارد و گاهی پس از سال ها عبادت و یا مبارزه با دشمن، انسان بی بصیرت در مسیر باطل و در برابر حق قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد؛ حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس، امروز در جمع معاونان،مسئولین و کارکنان حوزه علمیه یزد با اشاره به آیه 201سوره اعراف، «إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا فَإِذَا هُمْ مُبْصِرُونَ / در حقيقت كسانى كه [از خدا] پروا دارند چون وسوسه‏ اى از جانب شيطان بديشان رسد [خدا را] به ياد آورند و بناگاه بينا شوند»، در خصوص بصیرت و عوامل آن گفت: براساس این آیه می توان فهمید، کسانی که اهل تقوا هستند بابصیرت اند پس اگر شخصی تقوا نداشته باشد بصیرتی هم نخواهد داشت و هر سخنی که در جایی نقل شد به راحتی آن را نپذیرید و مواظب وسوسه های شیطان باشید.

 مدیر حوزه علمیه یزد با اشاره به آیه 203سوره اعراف، ادامه داد: با توجه به این آیه یکی از مهمترین عوامل بصیرت ، قرآن است. بصیرت یک قوه درونی می باشد همانگونه که در جمله ای از دعای منقول از حضرت علی علیه السلام درخواست بصیرت در دین از خداوند شده است: «اَللَّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُک بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ عَلَیک صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَاجْعَلِ النُّورَ فِی بَصَرِی وَ البَصِیرَةَ فی دِینِی / بار خدایا من از تو خواستارم به حق محمد و آل محمد بر خودت، بر محمد و آل محمد رحمت فرست و در چشمم نور و در دینم بصیرت قرار ده».

وی ادامه داد: اگر کسی از بینش و بصیرت دینی برخوردار باشد، همه حرکت ها و اقداماتش ارزشمند و ثمربخش خواهد شد و خود و کسانی که از او پیروی کنند به سر منزل مقصود خواهند رسید. از این رو حضرات معصومین علیه السلام با وجود آن که اهل بصیرت بودند از خداوند درخواست عمل و حرکت با بصیرت بیشتر را می کردند تا هم خود و هم دیگران را بتوانند به مقصود و هدفی که خداوند آنها را برای آن آفریده نائل نمایند.

بی بصیرتی خسران آور است

حجت الاسلام والمسلمین شمس افزود: بصیرت از صفات شایسته و ستوده ای است که یک مسلمان در زندگی فردی و اجتماعی خویش باید از آن برخوردار باشد و در مبارزات ، فعالیت های سیاسی، اجتماعی و موضع گیری ها جایگاه بصیرت روشن تر می گردد؛ بدون بصیرت، عبادات، مبارزات و جنگ انسان، نتیجه و ثمر مطلوب را ندارد و گاهی پس از سال ها عبادت و یا مبارزه با دشمن، انسان بی بصیرت در مسیر باطل و در برابر حق قرار می گیرد چنان که در تاریخ نمونه های فراوانی دیده می شود.

مدیر حوزه علمیه یزد تاکید کرد: مکتب حیات بخش اسلام به ما می آموزد که در صحنه های زندگی، پیروی ها، حمایت ها، دوستی ها، دشمنی ها و موضع گیری ها براساس شناخت عمیق و بصیرت عمل نماییم و با یقین و اطمینان به درستی کار و حقانیت مسیر و شناخت خودی و بیگانه و حق و باطل گام برداریم.

انتهای پیام/313/23

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha