پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ مراسم گرامیداشت حماسه ۹ دی در مسجد امام صادق (ع) تهران

حوزه/ آیت الله مصباح یزدی در سخنرانی خود در جمع مردم تهران، با بیان اینکه انقلابی بودن در مقابل بی‌اعتنایی به مسائل اجتماعی قرار دارد، گفت: خطری که امروز جامعه ما را تهدید می‌کند، از بین رفتن روحیه انقلابی مردم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، عصر امروز (پنج شنبه ۹دیماه۹۵) در مراسم گرامیداشت ۹دی که با عنوان همایش «رویش جوانه‌های بصیرت» و با حضور اقشار مختلف مردم و روحانیون در مسجد امام صادق (ع) تهران برگزار شد، ضمن گرامیداشت یوم الله ۹دی، اظهار داشت: منشأ حرکت‌های انسانی حس نوع دوستی و شناخت انسان‌ها از مسائل و موضوعات است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم افزود: انسان‌ها از این منظر که به مسائل اجتماعی اهمیت دهند یا بی‌تفاوت باشند، به دو دسته تقسیم می‌شوند، در همین خصوص افرادی هستند که در مقابل مسائل سیاسی و اجتماعی احساس مسئولیت دارند و البته منشأ این نوع احساس در انسان‌های مسئولیت پذیر، حس نوع دوستی آنان است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: البته چگونگی رفتار انسان‌هایی که در برابر مسائل اجتماعی و سیاسی احساس مسئولیت می‌کنند، به معرفت و شناخت آنان از مسائل و جهان بینی آنان مربوط می‌شود؛ کما اینکه ممکن است دو انسان که هر دو آنان نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی احساس مسئولیت می‌کنند، با یکدیگر اختلافات شدید دارند.

آیت الله مصباح یزدی، خاطرنشان کرد: این نوع اختلافات از ابتدای تاریخ و در زمان پیامبر اسلام (ص) نیز وجود دشاته و در تاریخ می‌بینیم که گاهی برخی از اصحاب پیامبر (ص)، دچار سوءبرداشت‌هایی از فرمایشات رسول الله (ص) می‌شدند که این امر به دلیل تفاوت در روحیات آن افراد است.

ایشان با اشاره به اینکه برخی افراد در مراجعات خود به منابع دینی، برخوردی گزینشی دارند، اظهار کرد: هواهای نفسانی در ناخودآگاه افراد باعث می‌شود، که یک فرد، مسائل مخالف با نفس خود را نادیده بگیرند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم ادامه داد: در طول چهارده قرنی که از اسلام می‌گذرد، بسیاری از مسائل، دست‌خوش، رأی و نظر افراد و فرقه‌های مختلف شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه در اوایل دوران پهلوی، به خاطر فضای سیاسی آن زمان، روحیه انقلابی در بین مردم و علما از بین رفته بود، ابراز کرد: در آن زمان، دین، در مسائل عبادی خلاصه شده و بعد اجتماعی آن به کلی از بین رفته بود.

ایشان با اشاره به اهمیت و جایگاه انقلاب اسلامی در بین حرکت‌های مردمی دنیا در طول تاریخ، اظهار کرد: ما به جز انقلاب اسلامی ایران، انقلاب دیگری را که تمام شئون جامعه را در بر بگیرد سراغ نداریم.

آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: اگر حرکت انقلابی امام راحل در آن زمان نبود، در حال حاضر وضعیت بد‌تر از زمان قبل از انقلاب بود و دیگر چیزی از اسلام باقی نمی‌ماند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خود، به اهمیت به حماسه نه دی در حفظ انقلاب اشاره و اظهار کرد: وظیفه نسل‌های بعد از انقلاب، حفظ آرمان‌ها و اهداف انقلاب، تلاش در جهت ادامه این حرکت و انتقال آن به نسل‌های بعدی و کل عالم است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم خاطرنشان کرد: در مسیر انجام این وظیفه خطراتی وجود دارد و از جمله این خطرات، از بین رفتن روحیه انقلابی در بین مردم است.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه ماهیت انقلاب، همت بر اجرای اسلام در تمام شئون اجتماعی و سیاسی است، ابراز کرد: در مسیر تحقق این هدف، وظیفه داریم که به اقتضای شرایط، حتی جان خود را فدا کنیم

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: در مبارزه با مسائلی که دین را تهدید می‌کند، تقیه معنا ندارد، بلکه باید با تمام توان با این خطر‌ها مقابله کرد.

آیت الله مصباح یزدی در پایان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر انقلابی ماندن حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و مردم اظهار کرد: انقلاب در مقابل تنبلی و بی‌اعتنایی نسبت به مسائل اجتماعی قرار دارد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha