چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله طباطبایی نژاد

حوزه/ مدیر حوزه علمیه اصفهان گفت: هر کار خوبی که برای خدا انجام شود، صدقه است و در رأس کارهای خیر زکات قرار دارد، بنابراین در حوزه های علمیه باید در زمینه احیای زکات، آموزش های بیشتری پیش بینی شود و مبحث زکات جدی تر ارائه شود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، امروز در دیدار مدیر کل امور اجرایی زکات کمیته امداد کشور با مقایسه زکات و خمس، گفت: از نظر آیات و روایات زکات از درجه اهمیت بیشتری برخوردار است تا جایی که در روایات آمده، مسلمانی که زکات نپردازد، یهودی یا نصرانی از دنیا می رود.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرمایند: اگر مردم زکات مالشان را بپردازند، هیچ مسلمانی فقیر نمی ماند.

آیت الله طباطبایی نژاد با اشاره به آیه «أَلَمْ یعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ هُوَ یقْبَلُ التَّوْبَهَ عَنْ عِبَادِهِ وَیأْخُذُ الصَّدَقَاتِ وَأَنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّ‌حِیمُ» اظهار داشت: در بیان اهمیت صدقه همین بس که برای دریافت هر چیز، وکیلی وجود دارد اما صدقه را فقط خدا از بندگانش می گیرد و صدقه نیز جزیی از زکات محسوب می شود.

مدیر حوزه علمیه اصفهان خاطر نشان کرد: خمس را مردم خودشان می دهند، لیکن زکات را باید بر اساس «خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَهً… » از مردم گرفت و در این راستا لزوم فرهنگ سازی بسیار اهمیت دارد.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان افزود: یکی از ویژگی های زکات این است که با آن می توان کارهای مختلفی انجام داد، هر چند در بسیاری از امور اولویت با فقراست.

وی، در تعریف صدقه گفت: هر کار خوبی که برای خدا انجام شود، صدقه است و در رأس کارهای خیر زکات قرار دارد.

آیت الله طباطبایی نژاد به روایت «إنَّ لِکُلِّ شَیءٍ زَکاهً ، وزَکاهُ العِلمِ أن یُعَلِّمَهُ أهلَهُ» از امام صادق (علیه السلام) اشاره کرد و گفت: زکات فقط به پرداخت مال نیست و هر کار خیری را که برای رضای خدا انجام دهیم زکات است.

مدیر حوزه علمیه اصفهان با بیان این مطلب که زکات در جامعه از احکامی است، که مظلوم  واقع شده گفت: در همه آیات و روایات پس از نماز ، زکات آمده و نشان از درجه اهمیت آن در احکام اسلامی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: در حوزه های علمیه باید در زمینه احیای زکات، آموزش های بیشتری پیش بینی شود و مبحث زکات جدی تر ارائه شود.

آیت الله طباطبایی نژاد بر لزوم تفکیک مسئولیت ها در کمیته امداد و بهزیستی تأکید کرد و گفت: یارانه ها باید در اختیار کمیته امداد قرار گیرد و این گونه نباشد که فقیر به دنبال کمک بگردد، بلکه ما باید به دنبال فقرا بگردیم و به آنها کمک کنیم.

تشکیل سه کارگروه در ستاد زکات

نجف علی انتظاری، مدیر کل امور اجرایی زکات کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز در این دیدار به ارائه گزارشی از فعالیت ها پرداخت و گفت: تجربه تشکیل ستاد زکات در استان ها نشان داده، تشکیل سه کارگروه ارتباطات و اطلاع رسانی، تبلیغات و فرهنگ سازی و مالی و پشتیبانی توانسته روندی موفقیت آمیز را در پیشبرد اهداف ستاد زکات دنبال کند.

۳۱۳/۳۸

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha