پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام برهان قلعه بالایی-کارشناس قرآنی

حوزه/ کارشناس قرآنی با تاکید بر اینکه نمی توان چشم بر روی معایب فضای مجازی بست، ادامه داد: داده های اطلاعاتی که در فضای مجازی وجود دارد قابل اعتماد نیست و صدق و کذب آن محتمل است و این کاربر است که باید قدرت تحلیل داشته باشد.

حجت الاسلام برهان قلعه بالایی، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» گفت: قرن بیست و یکم دارای ویژگی های زیادی است، اما شاید مهمترین آن دسترسی آسان به اطلاعات و اخبار و به تعبیری انفجار اطلاعات باشد.

مسئول دفتر قرآن و عترت حوزه علمیه کرمانشاه ادامه داد: نگاه یک سویه به فضای مجازی کار را به جایی نخواهد رساند، پس باید همه جوانب انرا به دقت سنجید و نیک و بد آنرا تشخیص داد.

این کارشناس قرآنی با تاکید بر اینکه نمی توان چشم بر روی معایب فضای مجازی بست، ادامه داد: داده های اطلاعاتی که در فضای مجازی وجود دارد قابل اعتماد نیست و صدق و کذب آن محتمل است و این کاربر است که باید قدرت تحلیل داشته باشد.

حجت الاسلام قلعه بالایی اضافه کرد: فضاها و کانال های مجازی زمینه ایجاد روحیه فردگرایی افراد را مهیا می کند که تزلزل مسئولیت پذیری اجتماعی و عدم حضور اجتماعی را در پی دارد.

وی افزود: فضاهای مجازی و اینترنت باعث گسترش ارتباطات غیرمعمول و غیرمتعارف می گردد، زیرا طرف مقابل را نه می توان شناخت و نه می توان او را تصدیق کرد.

این کارشناس قرآنی با اشاره به اینکه در اینترنت و کانال های مجازی فرصت و احتمال سوء استفاد بسیار زیاد و راه های آن گسترده است، گفت: شبکه های اجتماعی زمینه ایجاد یک فرهنگ غالب (مخصوصا غرب) را در سایر فرهنگ ها تامین می کنند.

مسئول دفتر قرآن و عترت حوزه علمیه کرمانشاه استفادخ بی ثمر و عبت در فضاهای مجازی باعث اعتیاد به فضای مجازی می وشد، تاکید کرد: پیش گرفتن این رویه بی شک باعث عدم تحرک و رواج بیماری های گوناگون می شود.

حجت الاسلام قلعه بالایی با تاکید بر اینکه واقعیت ها به خوبی در فضای مجازی قابل تایید و تشخیص نیست، اظهار داشت: فضای مجازی با واقعیت بسیار متفاوت بوده و این مسئله باعث ایحاد اختلال شخصیتی در نوجوانان در تظبیق فضای مجازی با خارج خواهد شد.

وی با بیان این که عدم سواد رسانه ای باعث جدایی نسل جدید از نسل های قبل و ایجاد شکاف نسلی می گردد، ابراز داشت: لازم است قبل از ورود به این فضا کامل به آن اشراف و احاطه داشت و خطرات آن را بشناسیم و راههای ایجاد شبهه را در آن مسدود کنیم.

این کارشناس قرآنی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره فضای مجازی عنوان کرد: دشمنان ما فضای مجازی را بهترین راه برای تغییر افکار  و اندیشه هاو تهییج مسایل جوان مخصوصا ( مسایل جنسی) می دانند و با رواج مطالبه غلط آمیخته به راست پایگاه های فکری و عضویتی جوانان ما را مورد هدف قرار می دهند، لذا باید تمام همت مسئولان فرهنگی و اجتماعی ما به سوی فضای مجازی و استفاده درست و بهینه و اسلامی از این فرصت پیش رو باشد تا جامعه گرفتار چالش نشود.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha