سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
آیت الله طباطبایی نژاد

حوزه/ مدیر حوزه علمیه اصفهان با اشاره به برخی از اختلافات در زندگی های جوانان امروز، گفت: برخی اوقات با شنیدن مشکلات رفتاری بین همسران احساس می کنم که باید یک دانشگاهی دینی برای همسرداری برای پسران و دختران جوان راه اندازی شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»  از اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، شب گذشته در همایش «زوج های آسمانی» ویژه طلابی که به تازگی ازدواج کرده اند، با قرائت  آیه شریفه 21 سوره روم، «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِكَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ»  اظهار کرد: حقیقتا همیشه برای من حضور در بین طلاب جوان و آن هم مزدوجین طلبه بسیار مسرت بخش بوده است.

وی بیان کرد: ازدواج طلاب در این دوران، از عمامه گذاری هم سخت تر است، ما در حوزه علمیه برای عمامه گذاری طلاب طرح ادیب را برگزار می کنیم بر همین منطق باید برای ازواج کردن طلاب جوان هم چنین طرحی برنامه ریزی شود،چرا که ازدواج و همسرداری حساسیت های بالایی دارد که نیاز به آموزش و آگاهی  است .

مدیر حوزه علمیه اصفهان با اشاره به برخی از اختلافات در زندگی  های جوانان امروز، گفت: برخی اوقات با شنیدن مشکلات رفتاری بین همسران احساس می کنم که باید یک دانشگاهی دینی برای همسرداری برای پسران و دختران جوان راه اندازی شود.

نماینده ولی فقیه در اصفهان ادامه داد: ما در بحث همسرداری (اعم از مردان و زنان)  و نحوه برخورد با یکدیگر در زندگی زناشویی و آداب زن داری و شوهر داری روایت متعددی از ائمه اطهار و سنت رسول الله داریم که جا دارد این دانشگاه دینی به آنها بپردازد.

امام جمعه اصفهان با تاکید براینکه بر طبق آیات قرآن کریم، خداوند متعال برای همه موجودات جفت قرارداده است، خاطرنشان کرد: خداوند برای انسان نیز جفتی قرارداده است، ولی یک تفاوت مهم با دیگر موجودات دارد، اینکه  خداوند می فرماید همسرانی برای آرامش یکدیگر به تعبیر قرآن «لتسکنوا» قرار داده است.

عضو خبرگان رهبری افزود: ازدواج ها باید به گونه ای باشد که مرد و زن برای یکدیگر در زندگی مشترک مایه آرامش هم باشند نه آنکه اضطراب آفرین برای هم باشند.

آیت الله طباطبایی نژاد عنوان کرد: یکی از مهمترین دلایل افزایش طلاق در جامعه امروز، دور شدن زوجین از هدف اصلی ازدواج یعنی کسب آرامش دائمی است؛ آرامش امری نیست که جایگزینی چون پدر، مادر، خواهر و بردار به جای همسر داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در اصفهان تاکید کرد: دومین تفاوت میان ازدواج انسان با دیگر موجودات این است که خداوند می فرماید بین زن و مرد محبت را خلق می کند(وَجَعَلَ بَیْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً) .

مدیر حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: محور اصلی یک ازدواج موفق، سالم و دینی محبت بین زن و مرد است، اگر این محبت رنگ ببازد، طلاق به وجود می آید. این یک نعمت خداوند است که میان همسران قرار داده می شود، بنابراین رشد این نعمت در زندگی های زناشویی نیازمند آموزش و آگاهی است  که باید به جوانان آموزش داده شود.

وی با اشاره به حدیثی از رسول مکرم (ص) مبنی براینکه  اگر مردی به همسرش گفت،« انی احبک، لم یخرج من قلبها عبدا» ابراز کرد: بنابراین همسران باید در زندگی مشترک خود بر رفتار خود را شاخصه محبت بسنجند و سپس رفتار و گفتار کنند، اگر رفتاری محبت میان زن و مرد را افزایش داد، انجام دهیم و اگر محبت را کاهش می دهد، از انجام آن بپرهیزیم.

امام جمعه اصفهان در ادامه ضمن بیان توصیه هایی به زوج های جوان برای مستحکم شدن پیوند ازدواج براساس روایات و احادیث، گفت: زنان مسلمان ما باید خود را برای مرد خود آراسته کنند که این امر در راستای استحکام بنیان خانواده است.

آیت الله طباطبایی نژاد ابراز کرد: مردان باید بدانند که بر طبق فرموده امام علی(ع) «المراه ریحانه لا قهرمانه» است، که این امر بیان می کند مردان باید مراقب رفتار و گفتار و برخورد خود با همسران با لطافت خاصی باشند.

 

۳۱۳/۳۸

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha