جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 404227
۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴
از عاشورا بیشتر بدانیم

حوزه/ کتاب "از عاشورا بیشتر بدانیم" تألیف سید حسن فاطمی در قالب ۷۲ پرسش و پاسخ درباره عاشورا و براساس دانش نامه امام حسین علیه السلام منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، محتوای کتاب در شش بخش تدوین یافته است:

بخش اول: «پیش از عاشورا». در این بخش، وقایعی پیش از عاشورا گرد آمده که زمینه ساز آشنایی با واقعۀ عاشوراست.

بخش دوم: «هدف امام حسین(ع)». با تبیین دیدگاه های مختلف در مورد هدف امام حسین(ع)، برترین دیدگاه ارائه شده است.

بخش سوم: «عاشورا». حادثۀ عاشورا به استناد منابع معتبر بیان شده تا خواننده، تصوری درست از این ماجرا داشته باشد.

بخش چهارم: «شهیدان». ویژگی های شهیدان و عملکرد مسلم توضیح داده شده و نیز شهیدان از اصحاب پیامبر(ص)، اصحاب امام علی(ع)، اهل بیت(ع) و پیک های شهید معرفی شده اند.

بخش پنجم: «زنان و عاشورا». پس از بیان تفاوت عملکرد زنان و مردان در قضیۀ عاشورا، نقش زنان تبیین شده و نمونه هایی از فداکاری های آنها نقل شده است.

بخش ششم: «پس از عاشورا». این بخش عهده دار بیان چگونگی خاکسپاری شهیدان، آثار اجتماعی واقعۀ عاشورا، قیام های اثرپذیر از عاشورا، سرنوشت فاجعه آفرینان کربلا و... است. در پایان، اهمیت زیارت امام حسین(ع) به ویژه پیاده و زیارت اربعین آمده است.

بی تردید حماسۀ عاشورا حادثه ای بی نظیر در تاریخ بشریت است؛ حماسه ای شبیه قرآن که کاویدنِ بیشترِ آن، نکاتی جدید را فراروی ما قرار می دهد.

کتاب دانشنامۀ امام حسین(ع)، تألیف آیت الله محمد محمدی ری شهری از آثار ارزشمند مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث است که از تمام جهات به معرفی امام حسین(ع) با استناد به منابع حدیثی و تاریخی، پرداخته است. نظر به گستردگی این کتاب در ۱۶ جلد، برآن شدیم مطالب پراکنده در مورد زیربار ظلم بنی امیه نرفتن آن امام همام را در یک جلد و در قالب پرسش و پاسخ، در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم.

به منظور رعایت اختصار، بیشتر اسناد مطالب در پاورقی، و نیز عبارات عربی احادیث و متون تاریخی را حذف کردیم. تلخیص توضیحات و ویرایش عبارت ها اقدام دیگری جهت خوشخوان تر شدن و عمومی سازی کتاب بود.

کتاب "از عاشورا بیشتر بدانیم" تالیف سید حسن فاطمی به زبان فارسی و در قالب ۷۲ پرسش و پاسخ درباره عاشورا و براساس دانش نامه امام حسین علیه السلام در ۱۳۵ صفحه از سوی معاونت فرهنگی و هنری مؤسسه دارالحدیث منتشر شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha