پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
شرح حديث عرض دين حضرت عبدالعظيم حسنی (ع)

حوزه/ کتاب "شرح حديث عرض دين حضرت عبدالعظيم حسنی(ع)" به قلم آيت الله العظمي حاج شيخ لطف الله صافي گلپايگاني تألیف گردیده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب یادشده در 112 صفحه و از سوی انتشارات دلیل ما منتشر شده است.

* نگاهي به محتواي كتاب

كتاب با مقدمه ‌اي در باب اهميت ايمان آغاز مي ‌شود. سپس مطلب مهمّي با عنوان «عرض دين بر دين ‌شناسان» مطرح مي ‌شود كه به نكات ارزشمندي اشاره دارد. «مسئله عرض دين در عصر حاضر»، «پيشينيه عرض دين»، «عرض دين حضرت عبدالعظيم و جلالت آن بزرگوار» و «ادب و اخلاق كريمه حضرت عبدالعظيم در عرض دين» قسمت ‌هاي بعدي را تشكيل مي ‌دهند.

سپس بررسي سند حديث آغاز مي ‌شود. در ادامه، توضيح مضمون حديث با عناوين متنوع پيش روي خواننده است.

* ويژگي ‌هاي كتاب

* موضوع كتاب همان‌ طور كه از نامش، هويدا است، شرح و توضيح فقرات حديث شريف «عرض دين حضرت عبدالعظيم حسني به محضر امام هادي ‌عليه السلام» است كه توسط مرجع عالیقدر بيان و به زيور طبع آراسته شده است.

* اعتقاد به عقايد حقه از مبدأ و معاد و نبوت و امامت، سبب سعادت و آرامش قلب و رفع اضطراب و نگراني و موجب اميدواري و خوش ‌بيني به حيات و حركت به سوي رستگاري و فوز و فلاح است و همه اينها مراتبي است كه اشخاص به مقدار قوت درجات ايمان و خلوص عقيده از شرك و خرافات و انحرافات ديگر، حائز آن مي‌ گردند. بنابراين وسيله ‌اي براي نيل انسان به سعادت واقعي بالاتر از ايمان صحيح و يقين خالص نيست. از اين رو، اهميت مطالعه اين حديث شريف و نيز توضيحات مربوط به آن، براي بهره ‌گيري در ارتقاء ايمان و اخلاص معلوم مي ‌شود.

* بهره ‌گيري از آيات و روايات و معارف عقلاني و ساير علوم اسلامي در شرح و توضيح حديث، موجب كسب معرفت و آشنائي بيشتر خواننده با آموزه ‌هاي حيات ‌بخش دين و مذهب بوده و در كسب تقوا و عمل نيك مؤثر است.

* حجم كم كتاب در عين ارائه مطالب جذاب و پرارزش، ويژگي برجسته كتاب محسوب مي ‌شود و نويسنده محترم از تطويل و تفصيل مملّ پرهيز نموده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha