پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
بزرگداشت ۱۷ دي مشهد

حوزه/ اختتاميه اكران جشنواره عمار در مشهد ويژه بزرگداشت زنان فعال در قيام ۱۷ دي اين شهر در دوران انقلاب اسلامي، پنجشنبه اين هفته در حسينيه پزندگان برگزار مي گردد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، با توجه به این‌که هفتمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار، تقدیر از الگوی زن انقلابی را مضمون محوری خود قرار دارده است، اختتامیه اکران رسمی دبيرخانه اين جشنواره در مشهد مورخ پنج‌شنبه 16 دی‌ماه 95 در محل حسینیه پزندگان (محل آغاز راهپیمایی تاریخی 17 دی 56) با محوریت تقدیر از فعالان و شرکت‌کنندگان در قیام هفده دی 56 با سخنراني رحيم پور ازغدي برگزار مي شود.

بر اين اساس، جمعی از خواهران فعال در عرصه ثبت تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در دفتر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی مشهد، از شهریورماه سال 1394 نسبت به ثبت خاطرات شفاهی فعالان و شرکت‌کنندگان در این حماسه  فراموش‌شده، اهتمام ورزیدند و نتیجه‌ تلاش‌های پژوهشی آنان در قالب کتاب «روز آزادی زن»‌ آماده‌ انتشار می‌باشد كه در اين مراسم رونمايي خواهد شد.

قیام زنان مسلمان و محجبه مشهدی در هفدهم دی‌ماه 1356 را می‌توان اولین راهپیمایی عمومی و علنی‌‌ای دانست که در دوران اوج‌گیری نهضت اسلامی حضرت امام خمینی به وقوع پیوست.  این راهپیمایی در سالروز تصویب قانون رضاخانی ممنوعیت حجاب با شرکت بیش از100 خانم محجبه از حسینیه پزندگان واقع در میدان بیت‌المقدس، امام رضا1 (کوچه نخودبریزها) به سمت میدان شهدا (میدان مجسمه) برگزار شد. هدف از برگزاری این تظاهرات برهم زدن مراسمی بوده است که هر ساله به تشویق رژیم پهلوی توسط برخی زنان بی‌حجاب در بزرگداشت این روز و گرامی‌داشت رضاخان، در میدان مجسمه اجرا می‌شده است. حرکت ابتکاری مذکور، با محوریت طلبه شهید «مهدی فرودی» و با حضور جمعی از خانم‌های عضو مکتب علمیه اسلام‌شناسی و تعدادی از خواهران دانشجو دانشگاه‌های مشهد اجرا شد.

تظاهرات مذکور نرسیده به میدان مجسمه با حمله ماموران شهربانی و با دستگیری 19 زن و 6 مرد، به پایان رسید. علی‌رغم برجستگی‌های متعدد راهپیمایی هفده دی مشهد، متاسفانه این قیام چندان به چشم نیامد و حتی در سالیان پس از پیروزی انقلاب نیز مورد توجه قرار نگرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha