جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام مسجد جامعی

اختصاصی حوزه - سفیر پیشین ایران در واتیکان گفت: در بین شخصیت های مذهبی عرب در مجموعه رم، اسقف کاپوچی از همه به قضیه فلسطین حساس تر بود. در مناسبت هایی که بود موضوع فلسطین را مطرح می کرد و به معنی درست کلمه نسبت به آرمان فلسطین و حقوقی که از فلسطینی ها غصب شده بیش از دیگران حساسیت داشت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، اسقف «هیلاریون کاپوچی» در سال ۱۹۲۲ میلادی در شهر «حلب» سوریه متولد شد و از سال ۱۹۶۵ به عنوان اسقف از سوی کلیسای کاتولیک به بیت المقدس رفت. کاپوچی به مواضع خود علیه رژیم اشغالگر فلسطین شناخته می شد و در سال ۱۹۷۴ توسط این رژیم بازداشت و دادگاهی نظامی وی را به ۱۲ سال زندان محکوم کرد.اسقف کاپوچی

وی در سال ۱۹۷۸ بعد از ۴ سال زندان آزاد شده و تا زمان درگذشت خود در شهر رم ایتالیا در تبعید زندگی می کرد. کاپوچی با این وجود به حمایت از فلسطینی ها ادامه داده و در فوریه ۲۰۰۹ در ناوگان آزادی برای کمک رسانی به ساکنان تحت محاصره غزه که توسط نیروهای اشغالگر مصادره و توقیف گردید، مشارکت داشت. کاپوچی همچنین در سال ۲۰۱۰ نیز در کشتی مرمره برای شکست محاصره غزه حضور داشت..

 حجت الاسلام و المسلمین محمد مسجد جامعی سفیر پیشین ایران در واتیکان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه گفت: اسقف کاپوچی را از قبل می شناختم و در اوایل انقلاب اسلامی، ایشان با ایران و امام(ره) و سفارت ایران مرتبط بود . در زمان تصدی من ارتباطش با سفارت خیلی وسیع شد.

معتقد به مسئله فلسطین بود

وی ادامه داد: درباره خصوصیات ایشان باید بگویم در مجموعه واتیکان افرادی که عرب نژادبودند حضور داشتند. ایشان در بدنه واتیکان نبود و در رم اقامت داشت و ارتباطاتی با مقامات واتیکان داشت که در مقایسه با دیگران یک فرد خون گرمی بود و خیلی تلاش می کرد به دیگران رسیدگی کند؛ در رم که بود، خیلی از عرب هایی که آن  موقع در رم بودند و تازه وارد بودند، با او در ارتباط بودند و از ایشان کمک می گرفتند و چند بار برخی از آنها را که مراکشی بودند به من معرفی کرد که نیاز به بیمارستان و جراحی داشتند .

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به ویژگی های اخلاقی اسقف کاپوچی گفت: خیلی فرد صمیمی و معتقد به مبانی خودش و مسئله فلسطین بود و ایشان پاسپورت دیپلماتیک سوریه داشت و کاردار سوریه در ایتالیا ذکر خیر اسقف کاپوچی را می کرد.

وی تصریح کرد: در بین شخصیت های مذهبی عرب در مجموعه رم او از همه به قضیه فلسطین حساس تر بود. در مناسبت هایی که برگزار می شد، موضوع فلسطین را مطرح می کرد و به معنی درست کلمه نسبت به آرمان فلسطین و حقوقی که از فلسطینی ها غصب شده بیش از دیگران حساسیت داشت و به همین دلیل خیلی مورد احترام شخصیت های داخل واتیکان نبود.

ناراحتی اسقف کاپوچی از روابط واتیکان و اسرائیل

سفیر اسبق ایران در واتیکان گفت: در دسامبر سال 93 رابطه دیپلماتیک اسراییل واتیکان برقرار شده بود ، او از این جریان ناراحت بود و از برخی مقامات واتیکان انتقاد می کرد. از سفیرهای عرب موجود در رم هم به صورت خصوصی انتقاد می کرد که آنچنان که در شأن سفیر باشد به وظایفشان عمل نمی کنند .

اسقف کاپوچی حجت الاسلام مسجد جامعی خاطر نشان کرد: در سال 1991م که جنگ اول خلیج فارس بین آمریکایی ها و عراق اتفاق افتاد، می گفت این جنگ منجر به انشقاق بزرگ و به هم پاشیدگی بین دیپلمات ها و کشورهای عربی می شود و بیش از دیگران به موضوع فلسطین فکر و اقدام می کرد.

معتقد بود که ایران، موضوع فلسطین را زنده نگه داشته است

وی خاطرات خود با اسقف کاپوچی را یادآور شد و گفت: در نشستی که کاردینال کلیسای شرقی و اسقف کاپوچی و من حضور داشتیم، صحبت از موضوع فلسطین شد و از من خواستند که نظراتم درباره فلسطین را برایشان بنویسم و برای وی فرستادم .به طور کلی در مناسبت هایی که امکان داشت نسبت به آرمان فلسطین خیلی بیش از دیگران تاکید داشت. اسقف کاپوچی در زمان تصدی من قرار بود به ایران بیاید و اظهار تمایل نسبت به سفر به ایران داشت ، من هم به تهران اعلام کردم  و با استقبال مواجه شد اما ایشان  به دلیل سفرهای زیادی که داشت نتوانست به ایران سفر کند.

سفیر اسبق ایران در واتیکان گفت: در مورد مسئله فلسطین اعتقاد داشت ایران این موضوع را زنده نگه داشته به ویژه در زمانی که توافق اسلوو و مادرید در اروپا مطرح شد که مسئله فلسطین را تحت الشعاع قرار می داد، ایشان موضع گیری داشت و از موضع ایران خیلی تقدیر و تشکر می کرد .

 

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha