جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله غروی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه مفهوم الهی بودن را از مهمترین مشخصه های معنویت گرایی اسلامی دانست که در مفهوم غربی آن به چشم نمی خورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیتالله سید محمد غروی پیش از ظهر امروز در همایش سلامت معنوی، در تالار همایشهای دفتر تبلیغات اسلامی، با ذکر این مطلب که نیاز خاصی نبود تا در متون ما به معنی و اصطلاح معنویت پرداخته شود، گفت: دلیل این امر نیز آن بود که اصل دین در پرتو اعتقاد به خدا و دین محقق میشود.

وی افزود: لازمه معبود بودن خدا، ربوبیت و خالقیت خداست و غیر از خدا شخص دیگری معبود نیست؛ به دنبال این مساله وقتی که خالق و رب ما خداوند بود و انسان نیز برای وصل به حضرت حق آمده، باید روابط خود را در مسیر قرب الهی هدفمند کند.

وی گفت: فلاح و رستگاری در این مسیر شکل میگیرد و در این مسیر نیز سلامت در نظر گرفته شده؛ بزرگان ما معنویت را بیشتر با رویکرد اعتقاد به خدا و تجارب الهی بندگان بیان کرده اند.

عضو شورای عالی حوزههای علمیه بیان کرد: امام راحل و شهید مطهری مباحث خاصی را در خصوص معنویت بیان کردهاند که بیشتر ناظر به همین اصول است؛ در غرب، سابقه کاربرد معنویت از قرن پنجم بوده؛ در قرن دوازدهم این مفهوم مطرح شده و جنبه روانی به خود گرفت و در قران 18 و 19 این بحث به شکل جدید مطرح می‌شود، لذا تفکرات الحادی که به خدا اعتقاد نداشتند، با پوچ گرایی مواجه شدند.

آیت الله غروی تصریح کرد: هدف داری، ارزش و امید از عناصر اصلی تعریف معنویت در غرب است، ولی این گرایشات، خاص است و عملا یک اختلاف عجیبی در عرصه معنویت ایجاد شده و هرکسی با ذوق خود این مطلب را توضیح میدهد.

وی افزود: معنویت دلبستگی قلب به خداوندی است که حکیم، عادل و جهان آفرین است؛ انسان گل سرسبد هستی است و تمام کائنات برای او خلق شده اند و هدف انسان نیز رسیدن به قرب الهی است؛ اگر این معنویت را تعریف کنیم، تمام خصوصیات در آن وجود دارد؛ نخست این که انسان و جهان هدفمند بوده و دارای یک رب است که همواره امدادهای خود را به موجودات این جهان افاضه می کند و اگر انسان این بعد را در خود قوی کند، میتواند سلامت به معنی واقعی خود را دریابد و این امر نیز امری فطری به نظر میرسد.

عضو شورای عالی حوزههای علمیه بیان کرد: جدا کردن انسان از معنویت در واقع جداکردن انسان از خود است و اگر این معنویت نباشد، انسان به سلامت واقعی خود نمیرسد؛ این مساله یک نیاز واقعی وجودی انسان است که حتی امروز در روانشناسی دین جایگاهی برای تجارب معنوی ایجاد شده است.

آیت الله غروی تصریح کرد: معنویت مرتبط به هویت انسان است که اگر این هویت از سایر هویتهایش جدا شود، دچار مشکل میشود و این عرصه باید با عنصر دین محافظت گردد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha