شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ چهارمین همایش ملی سلامت معنوی

حوزه/ مدیر مرکز تخصصی اخلاق اسلامی حوزه علمیه قم، معنویت گرایی اسلامی را شامل پنج شاخصه مهم از جمله فراگیری و شریعت محوری و جبران گرایی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت‎الاسلم والمسلمین مسعود آذربایجانی امروز در همایش سلامت معنوی در قم گفت: برای رسیدن به معنویت سالم به روش عقلی و نقلی دست می‎زنیم؛ مبنای این تعریف، چارچوب دین اسلام است و از این طریق باید از روش وحیانی استفاده کنیم.
وی بیان کرد: در این زمینه پنج ویژگی سلامت معنوی در متون دینی بیان شده که اولین آن محوریت توحید در معنویت است؛ یعنی در فراوری از مادیت و موقعیت‎های محدود با سایرمحدودیت‎ها مشترک هستیم، ولی در سمت و سوی خدایی بودن از آنها جدا می‎شویم.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: دوم این که سلامت معنوی از منظر اسلام بدون خدا و شریعت امکان پذیر نیست؛ سوم این که معنویت اسلامی مبتنی بر باطنی گرایی و دوری از ظاهر گرایی و قشری صرف است.
وی گفت: چهارم این که معنویت اسلامی فراگیر است و برخلاف نگاه سازمان بهداشت جهانی که معنویت را در کنار ابعاد زیستی قرار می‎گیرد، معنویت اسلامی یک عنصر فراگیر است؛ معنویت اسلامی از لحظه انعقاد نطفه تا هنگام مرگ را شامل می‏ شود.
مدیر مرکز تخصصی اخلاق حوزه گفت: ویژگی پنجم معنویت اسلامی تعدیل گری و جبران گری آن است، یعنی نه تنها فراگیر است، بلکه نواقص و کاستی‎های جسمانی رانیز فرا می‎گیرد.
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: برای رسیدن به مولفه‎های سلامت معنوی باید تکلیف معنویت سالم را مشخص کنیم.
وی تصریح کرد: سلامت معنوی بدون در نظر گرفتن معنویت سالم ممکن نیست، زیرا امروز دین‎های بدون معنویت داریم(تکفیریون) و هم معنویت بدون دین داریم که در جنبش‎های معنوی متعدد قابل مشاهده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha