شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کتاب فرایند استقرار جمهوری اسلامی

حوزه/ چاپ سوم کتاب "فرایند استقرار جمهوری اسلامی" اثر محمد شفیعی فر از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» این کتاب در ۸ فصل تهیه شده و به ویژگی های جنبش انقلاب سال های ۵7-۵6 را بررسی و فرآیند طرح مفهومی جمهوری اسلامی را بحث کرده است.

در این کتاب به موضوعاتی از قبیل معنا و مفهوم جمهوری اسلامی، واکنش های مختلف، گفتمان جمهوری اسلامی، پاسخ دولت موقت به منتقدین و موضع گیری امام خمینی (ره) و جریان جمهوری منهای اسلام پرداخته شده است.

در سده گذشته، ایران بستر شکل ‌گیری پنج نهضت عمده جنبش تنباکو، مشروطه، ملی شدن صنعت نفت، 15 خرداد و انقلاب اسلامی بوده است. از میان جنبش ‌های مزبور، تنها نهضت انقلاب اسلامی توانست علاوه بر براندازی رژیم حاکم توفیق استقرار حکومتی جدید را نصیب خود کند.

بی‌ شک استقرار چنین حکومتی که از روشی کاملا نو و بدیع برخوردار بود، بدون توجیه قبلی افکار عمومی امکان ‌پذیر نبوده و نمی ‌توانست در جهانی که تنها با دو مدل حکومتی لیبرال دموکراسی و کمونیسم آشنا بود، بقاء خود را تضمین کند.

آنچه مهم است ارزیابی این نکته است که آیا 2/98 درصدی مردم در سال 58 نسبت به این روش حکومتی، که با نام "جمهوری اسلامی" معرفی شده بود، براساس شتاب ‌های معمول در هر انقلاب صورت گرفت یا اینکه ابتدا پیش از پیروزی انقلاب در بستری کاملاً طبیعی در افکار عمومی سامان یافت و سپس در قالب رفراندوم 58 رخ نمود.

علاقمندان جهت تهیه کتاب به پایگاه اطلاع رسانی: http://poiict.org مراجعه نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha