پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مومن نسب

حوزه/ به طور قطع فضای های مجازی به گونه ای طراحی شده اند که نمی توان درآنها حضور فعال داشت و سکولاری فکر نکرد، آموزش سواد رسانه ای در سطح عمومی این چنین است که یادبگیریم چه محصولی خوب و چه محصولی بد است و در درجه بالاتر از محصول بد استفاده نکنیم و از محصول خوب هم خوب و به اندازه استفاده کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، روح الله مومن نسب، شامگاه چهارشنبه در نخستین جلسه جبهه فضای مجازی طلاب و روحانیون حوزه علمیه اصفهان، با بیان تاریخچه ای از شکل گیری کامپیوتر و اینترنت و نحوه ورود آن به ایران و گسترش آن در سطح جامعه ایرانی، اظهار کرد: در حال حاضر  ایران در عرصه مصرف اینترنت جز کشورهای رتبه بالا و ردیف اول است، ولی در امر پیشرفت در حوزه فناوری اطلاعات جزء 15 کشور آخر دنیا است.

وی در توضیح اینکه فرق میان پیشرفت و مصرف کننده در عرصه اینترنت و فناوری اطلاعات با تعریف و تبیین چهار واژه علم، تکنولوژی،محصول حاصل از فناوری و مصرف مشخص می شود، خاطرنشان کرد: معتقدم که هیچ تکنولوژی بد نداریم، ولی محوصل بد داریم و چه بسا محصولی خوب است، ولی نحوه استفاده و مصرف آن بد است و در مقابل هرگز نمی توان از محصولی بد، استفاده خوب کرد.

مومن نسب یادآور شد: امروز بیش از 90 درصد از کاربران اینترنت جهان افرادی غیر از آمریکایی ها هستند، به نظر من نرم افزارهایی چون تلگرام، وایبر، وات ساپ و اینستاگرام  همیشه یک محصول بد هستند و نمی توان استفاده خوب کرد، چرا که این نرم افزارها توسط کشورهای غربی و با هدف خاص طراحی شده است  که  هدفمند آسیب هایی چون فرد گرایی، لذت طلبی، سکولار بودن و سود گرایی را ترویج  و تثبیت می کند.

وی تاکید کرد: به طور قطع این فضای های مجازی به گونه ای طراحی شده اند که نمی توان در آنها حضور فعال داشت و سکولاری فکر نکرد، آموزش سواد رسانه ای در سطح عمومی این چنین است  که یادبگیریم چه محصولی خوب و چه محصولی بد است و در درجه بالاتر از محصول بد استفاده نکنیم و از محصول خوب هم خوب و به اندازه استفاده کنیم.

مومن نسب افزود: آموزش سواد فضای مجازی باید در دو سطح آکادمیک و عمومی انجام شود؛ باید در حوزه تکنولوژی علوم مختلف پیشرفت کنیم و به جایگاهی برسیم که از تکنولوژی محصول مناسب با نیازمان تولید کنیم که این زمینه، قطعا فضای جدیدی برای کار ایجاد خواهد کرد.

کارشناس فضای مجازی عنوان کرد: شاخصه پیشرفته بودن کشور یا عقب افتاده بودن این است که آیا کشور دارای فناوری است یا صرفا مصرف گرایی محصول حاصل از فناوری است.

وی تصریح کرد: درباره مصرف هوشمندانه و حضور اگاهانه در فضای مجازی باید به عموم جامعه آموزش داده شود، ما در ایران عمدتا فکر می کنیم که خریدن محصول  یعنی داشتن تکنولوژی، در حالی که ما اغلب محصول حاصل از فناوری را می خریم و مصرف می کنیم و از تکنولوژی غافل هستیم .

مومن نسب در ادامه به بیان تعبیری از آیت الله حائری شیرازی در زمینه اینترنت پرداخت و گفت: استعمار جدید در دنیا، استعمار فکر است و دشمن درصدد است که قدرت فکرکردن را از ما بگیرد، باید قبول کرد که نرم افزارهایی چون تلگرام و شبکه های اجتماعی زمین بازی دشمن هستند، لذا ابتدا باید آموزش دید و سپس هوشمندانه عملیات کرد و بدانیم که هرگز  در زمینه دشمن نباید زندگی و توقف کرد.

وی در ادامه بیان کرد: مرحوم آیت الله بهجت در پاسخ عده ای فضای مجازی و شبکه های اجتماعی طراحی شده از سوی دشمن را به مثابه یک ظرف نجس دانسته بودند که باید مراقب باشیم و بدانیم که حضور دراین فضای همچون غذا خورد در طرف نجس است، بنابراین بهترین راه حل، ایجاد یک ظرف پاک برای بستر استفاده از اینترنت همچون شبکه ملی ایران است.

کارشناس فضای مجازی اذعان داشت: رهبر معظم انقلاب در کل سخنرانی های خود تنها اسم سه شرکت خاص را نام برده اند، نخست بلاک واتر را به عنوان ماشین آدم کشی، فیس بوک و توئیتر است، رهبری چندین بار تکرار م یکنند که فیس بوک و توئیتر قصد کودتا در ایران را داشتند.

وی اضافه کرد: حکومت غربی ها براساس اصول سرمایه داری است و امکان ندارد  حتی به تعبیری «کوفتی را مفتی» در اختیار دیگران قرار دهند، بنابراین نباید فریب رایگان بودن به ظاهر  این شبکه های اجتماعی را خورد، استفاده از اطلاعات شخصی افراد و اشخاص در دنیا از طریق بستر اینترنت و شبکه های اجتماعی به وسیله ترویج استفاده از گوشی های هوشمند، و فروختن این اطلاعات به نهادهای امنیتی و جاسوسی و بازارهای بین المللی راه درآمدی آنها است.

مومن نسب ابراز کرد: تسخیر افکار و تغییر رفتار افراد هدف نخست فضای مجازی طراحی شده از سوی غرب است که با حرکت های گام به گام  و برنامه ریزی شده در حال تحقق در جامعه ایرانی است.

 

۳۱۳/۳۸

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha