پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
اهل بیت

حوزه/ استاد فلسفه با بیان این که برخی از افراد با انگیزه دفاع از مکتب اهل بیت (ع) در برابر علوم عقلی موضع گیری می کنند، گفت: با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر علوم عقلی، اهمیت توجه حوزه های علمیه به این علوم بیشتر شده است.

حجت الاسلام علی شیروانی هرندی در گفتگو با خبرگزاري «حوزه» در مشهد در پاسخ به این سؤال که چرا برخی از افراد با انگیزه دفاع از مکتب اهل بیت (ع) در برابر علوم عقلی موضع گیری می کنند، گفت: سوء تفاهم هایی در این زمینه وجود دارد که با فراهم شدن فضای گفت وگوی صمیمانه و همدلانه کاهش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: این سوء تفاهم ها باعث شد در یک برهه زمانی توجه به علوم عقلی در حوزه علمیه خراسان کاهش یابد و در این زمینه با وقفه ای مواجه شویم، اما با تلاش های اخیر مديران ، مسئولین و اساتید، آینده روشنی را برای رشته های علوم عقلی در خراسان متصور هستیم.

این محقق حوزوی با اشاره به تأکیدات روشن و فراوان ائمه (علیهم السلام) و آموزه های دینی بر تعقل، تدبر و تفکر، عنوان کرد: مکتب تشیّع که مبتنی بر آموزه های نبی اکرم(ص) و ائمه (علیهم السلام) است، به عنوان یک مکتب عقلی در میان مذاهب اسلامی شناخته می شود.

حجت الاسلام شیروانی اضافه کرد: اولین مجامع روایی ما با کتاب العقل و الجهل و بررسی لزوم تعقل و تفکر در دین شروع می شوند که نشانگر این است که دانشمندان و عالمان شیعی در مواجهه با روایات معصومین(علیهم السلام) به این نتیجه رسیده اند که علوم عقلی رکن و پایه اسلام بوده و بقیه مباحث دینی بر آن ها اتکا دارند.

وی با تأکید بر این که باید تعقل در منظومه فکری ائمه (علیهم السلام) را به عرصه بحث کشاند، اظهار کرد: با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر علوم عقلی در حکم انتصاب مدیر و اعضای شورای عالی حوزه علمیه خراسان، اهمیت توجه حوزه های علمیه به این علوم بیشتر شده است.

نویسنده كتاب هاى «سرشت انسان»، «منابع انديشه مذهبى شيعه» و «اخلاق هنجارى» ضمن بیان این که با برخی از اعتقادات اجمالی نمی توان به کمال رسید، گفت: طریق نجات پس از این که اصول کلی اعتقادی را پذیرفتیم، این است که به آن چه که ائمه (علیهم السلام) معتقد بودند، ایمان داشته باشیم و ایشان به ما در پیمودن طریق ارتقاء معرفت و معارف الهی دستور داده اند.

حجت الاسلام شیروانی ادامه داد: مسائل اعتقادی به صورت تفصیلی در آموزه های دینی بیان نشده اند و همین مسئله است که باعث ارزشمند شدن تفکر، تأمل و تدبّر با بهره گیری از هدایت های ائمه (علیهم السلام) می شود؛ اگر این مسئله روشن شود، سوء تفاهم ها در مورد علم فلسفه برطرف خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: همه دغدغه اساتیدی چون امام خمینی(ره)، علامه طباطبائی و اساتید حاضر این بوده است که مکتب اهل بیت (علیهم السلام) را در پرتو مباحث عقلی رشد و ارتقاء دهند.
این محقق حوزوی با اشاره به برخی از کج فهمی ها و انحراف ها در آموزش فلسفه، عنوان کرد: یکی از نکاتی که باید در طریق تعلیم فلسفه مورد توجه قرار گیرد این است که هر کسی اهلیّت آموزش آن را ندارد؛ حکما نیز در طول تاریخ بر این مسئله تأکید داشته اند که «هر کسی را نرسد که وارد این میدان شود».

حجت الاسلام شیروانی تصریح کرد: شناخت فلسفه تا حدی که چارچوب های فکری را شکل دهد، عمومیت دارد، اما افتادن در مسیر فلسفه، ویژه افراد خاصی است که هدایت جامعه را بر عهده دارند.

وی در پایان، برگزاری جلسات بحث و گفت و گو و دوره های تخصصی آموزشی را از راهکارهای اصلی در ترویج علوم عقلی دانست و ابراز کرد: برگزاری نشست های فلسفی موجب نشاط علمی در رشته های علوم عقلی و توسعه آن می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha