جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام مهدوي ارفع

حوزه/ معاون آموزش حوزه علمیه خراسان با بيان اينكه فلسفه اسلامی گستره وسیعی از علوم اسلامی را شامل می شود و همه مسائل مرتبط با انسان الهی را در بر می گیرد، از تأسیس «مدرسه حکمت و کلام اسلامی» به عنوان گامی تحولي درجهت تقویت علوم عقلی در حوزه علميه خراسان خبر داد.

حجت الاسلام مجتبی مهدوی ارفع در گفتگو با خبرگزاري «حوزه» در مشهد گفت: ایجاد «مدرسه حکمت و کلام اسلامی» با محوریت مدرسه علمیه عالی نواب و پیگیری مسائل مربوط به آن توسط دو تن از اساتید فلسفه، یکی از اقدامات حوزه خراسان برای پیگیری، توسعه و ارتقاء سطح کیفی علوم عقلی در سال جاری بوده است.

وي با بیان این که فلسفه اسلامی فقه اکبر، پایه دین و مبنای همه معارف اسلامی است، گفت: تمدن نوین اسلامی بدون بسط، گسترش و توجه جدی به فلسفه اسلامی محقق نمی شود.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان با بیان این که فلسفه اسلامی یکی از مبانی تمدن نوین اسلامی و معیارهای اصلی در پرورش نیروی انسانی تمدن ساز مي باشد، ابراز کرد: ترویج و گسترش فلسفه اسلامی یک امر اجتناب ناپذیر است.

حجت الاسلام مهدوی ارفع افزود: فلسفه اسلامی دایره و گستره وسیعی از علوم اسلامی را شامل می شود و همه مسائل مرتبط با انسان الهی را در بر می گیرد.

وی با تأکید بر این که هدف نهایی نظام و انقلاب اسلامی، شکل گیری تمدن نوین اسلامی می باشد، اظهار کرد: جریان فلسفی باید امتداد خودش را در مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مشخص کند و آن را تقویت بخشد تا به تمدن نوین اسلامی نزدیک شویم.

حجت الاسلام مهدوی ارفع خاطرنشان کرد: فلسفه ها و افکار مختلفی در سطح جهان مطرح هستند و شبهاتی به مجموعه افکار اعتقادی مسلمین وارد شده که پاسخگویی به آن ها نیازمند کارآمد و توانمند شدن طلاب و تجهیز آن ها به فلسفه اسلامی است.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان ادامه داد: علوم عقلی یکی از مواردی بود که رهبر معظم انقلاب در حکم اعضای شورای عالی حوزه علمیه خراسان بر آن تأکید داشتند و بر همین اساس، علوم عقلی مورد توجه ویژه مدیر و معاونان حوزه خراسان قرار گرفته است.

حجت الاسلام مهدوی ارفع کمک به ارتقاء سطح علمی اساتید علوم عقلی و تربیت اساتید جدید، برگزاری همایش های علوم عقلی، نشست های تخصصی، کنفرانس های علمی، کرسی های نظریه پردازی، آزاد اندیشی و مناظره را از دیگر فعالیت های این مدرسه در آینده برشمرد.

وی افزود: بررسی مباحث و دیدگاه های مختلف مربوط به علوم عقلی در مدرسه حکمت و کلام اسلامی منجر به ترویج و گسترش علوم عقلی خواهد شد.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان با اشاره به فلسفه وجودی حوزه های علمیه در کلام رهبر معظم انقلاب مبني بر «پرورش و تربیت نیروی انسانی تمدن اسلامی»، عنوان کرد: مجموعه نیازمندی های علوم عقلی در مدرسه حکمت و کلام اسلامی به عنوان یک مدرسه محوری ارزیابی و برنامه ریزی شده و جهت اجرا به کلیه مدارس حوزه علمیه خراسان اعلام می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha