پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سلفیه

حوزه / بنیادهای نظری هر مکتب فکری زمینه ‏ساز بروز رفتارها، کنش ‏ها و بازخوردهای ویژه‏ای است که به طور ویژه‏ای به متمایز شدن پیروان مکتب از اتباع دیگر مکاتب فکری می‏ انجامد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، " بازخوردهای ضد امنیتی هستی‏ شناسی اجتماعی سلفیت جهادی   " ، اثر هادی معصومی زارع  در جشنواره علامه حلی در بخش ویژه حائز رتبه برتر شد .

بنیادهای نظری هر مکتب فکری (اعم از هستی ‏شناسی، معرفت ‏شناسی و روش‏ شناسی) زمینه‏ ساز بروز رفتارها، کنش‏ ها و بازخوردهای ویژه‏ای است که به طور ویژه‏ای به متمایز شدن پیروان مکتب از اتباع دیگر مکاتب فکری می‏ انجامد. به طور طبیعی جریان سلفی‏ گرایی نیز از این مقوله مستثنی نخواهد بود.

در این میان هستی ‏شناسی سلفیت و زاویه نگاه آن به «هستی» که بر پایه ثنائی متخاصمِ «خودی ـ دشمن» تعریف شده است، مولّد و هدایت‏گر طیفی از رفتارهای ضد امنیتی و خشونت ‏بار از سوی پیروان این فرقه علیه دیگران است که چالش‏ های فراوانی را برای جوامع مختلف به دنبال داشته است.

در یک جمع‏ بندی کلان، می‏ توان مهم‏ترین بازخوردهای ضد امنیتی چنان هستی ‏شناسی‏ای را در مؤلفه ‏های رفتاری مشخصی همچون دگرستیزی نظری و عملی یا مخالفت خشونت ‏بار فکری و عملی علیه دیگران، خودستیزی نظری با سرکوب فطرت‏ های الهی ـ انسانی، جامعه‏ ستیزی و مبارزه با هندسه هنجارها و عرف‏های اجتماعی، رادیکال‏ سازی فضای اجتماعی و در نهایت تحرک‏ پذیری مرزستیزانه جستجو نمود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha