جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام مخبر معاون مرکز اسلامی فرانکفورت

حوزه/ خطیب جمعه فرانکفورت گفت: ملاک رفتار اعتدالی در یک مرتبه عقل و در مرتبه دیگر تعالیم قرآن و سپس سنت پیامبر اکرم و امامان معصوم است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، نماز جمعه این هفته شهر فرانکفورت آلمان در مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت به امامت حجت الاسلام و المسلمین  مخبر معاون فرهنگی این مرکز اقامه شد.

وی در ادامه  شرح خطبه متقین و در بیان دومین ویژگی انسان اهل تقوا  گفت: امام علی(ع) به عنوان دومین ویژگی می فرماید: ملبسهم الاقتصاد. این  جمله را دو جور می توان معنی کرد  نخست آنکه بگوئیم مقصود از ملبس در اینجا یعنی آنچه به عنوان لباس می پوشند  و معنای  دوم  این که فرمایش امام علی (ع) را با مفهوم وسیع تری معنی کرده و بگوئیم روش و شیوه اهل تقوی در زندگی آن است که نه اهل افراط و سختگیری هستند و نه بی توجه و بی خیال. همانطور که قرآن تقوی را لباس خوانده، در حالی که همه می دانیم تقوا لباس نیست  بلکه روش زندگی است.

* لباس انسان متقی نه بی ارزش است نه فاخر

معاون مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت افزود:  بر اساس معنای اول ، امام به ما می گوید انسان متقی نباید جوری لباس بپوشد که از شدت بی ارزشی  مورد تمسخر قرار گیرد یا به خسیس بودن متهم یا موجب بشود از دیگر مردم زمان خودش از نظر موقعیت اجتماعی در پائین ترین سطح به نظر آید همانطور که  نباید جوری لباس بپوشد که از لباس عموم فاخرتر باشد و سبب فخر فروشی شود. لباس انسان متقی از هر نظر لباسی است که نه بی ارزش و کم اهمیت است و نه فاخر و تجملی.

وی افزود: اگر معنای دوم را در نظر بگیریم دایره معنای میانه روی و اعتدال وسیع‌تر می شود. در این صورت انسان متقی نه تنها در لباسش اهل افراط و تفریط نیست بلکه در سایر امور مربوط به خانه و زندگی هم همینطور است.

خطیب جمعه این هفته با اشاره به این که  افراط یا تفریط در هر امری حاصل دور شدن از تربیت اسلامی است گفت: ملاک رفتار اعتدالی نیز  در یک مرتبه  عقل و در مرتبه دیگر  تعالیم قرآن کریم و سپس سنت و سیره قطعی  پیامبر اکرم و امامان معصومین است.

* افراطی گری خواه با شعار اسلام‌گرایی و خواه با شعارهای مدرن از نظر شیعه محکوم است

حجت الاسلام و المسلمین مخبر در خطبه دوم گفت : پیش از این هم گفته ایم و باز هم تکرار می کنیم که افراطی گری، تروریسم، زورگویی و ظلم در هر جای دنیا و توسط هر گروه یا دولتی انجام بگیرد و موجب شود که امنیت انسانها به مخاطره بیافتد یا جان و مالشان تهدید شود ، با هر شعاری که باشد خواه با شعار اسلام‌گرایی و خواه با شعارهای مدرن نظیر آزادی و دموکراسی از نظر ما مسلمانان شیعه مذهب و اغلب برادران اهل سنت ما محکوم است. اسلام و مسلمین خواهان زندگی مسالمت آمیز میان انسانها بر اساس کرامت انسانی و حفظ آزادی های مشروع است.

وی از مجامع بین المللی و گروه های حقوق بشری خواست تا مسئولانه و بدون تبعیض به مسئله تروریسم و حامیان آن بپردازند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha