جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی

حوزه / عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: فقه پویای جعفری با اجتهادی تمدن ساز، توانایی پاسخ گویی به تمام سئوالات روز بشر را با تمام پیچیدگی‌های معاصر در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، علمی دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد ، حجت الاسلام و المسلمین رئیسی،‌ در جشن شب میلاد ابا المهدی(ع) که در مدرسه علمیه امام حسن عسکری(علیه‌السلام) برگزار شد، امامت را از اصول دین برشمرد و خاطرنشان کرد: هر بحثی که از ذات و افعال مقدس پروردگار باشد، از اصول دین است و امامت چون از جانب پروردگار تعیین می‌شود و فعل اوست، از اصول دین به حساب می آید.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان آنانی که با معرفت در عرصه پیروی از امامت و ولایت گام برداشته‌اند را سعادتمندان حقیقی توصیف و با بیان این مطلب که در اسلام پس از توحید به هیچ امری به اندازه معرفت به امام شناسی تاکید نشده است، خاطرنشان کرد: از آن سبب معرفت به ائمه معصومین(علیهم‌السلام) و امام شناسی مورد تاکید است که راه گم نشود، چرا که در طی طریق حق، شیاطین مختلفی در کمین هستند و انسان اگر بخواهد در این مسیر دچار چرخش و انحراف نشود، تنها راهش معرفت و شناخت نسبت به ائمه اطهار(علیهم‌السلام) است.

وی با تاکید بر اهمیت جایگاه معرفت در سعادت انسان، اظهار کرد: گوش، چشم، قلب و دل انسان ابزارهای معرفتی بشر هستند و اگر آدمی با معاصی این ابزارها را کم فروغ یا بی فروغ کند، دیگر جایگاه انسانیت خود را از دست داده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: خداوند متعال به موجب هدایت تکوینی و تشریعی، درهای رحمت خود را بر تمامی انسان‌ها گشوده است، اما این انسان‌ها هستند که با ظلم، گناه و فسق، مانع رحمت الهی می‌شوند و خود را به سمت آتش قهر الهی می‌کشانند.

وی انسانیت بشر را در پرتوی معرفت الهی دانست و تصریح کرد: معرفت ابتدا موضوعی جوانحی و سپس جوارحی است، اگر معرفت نباشد حب حقیقی نسبت به ولی الله شکل نمی‌گیرد و این معرفت، مقامی است که تنها حضرت حق و اولیا الهی باید به انسان عنایت کنند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه به جایگاه رفیع علم و دانش افزایی اشاره و با بیان این مطلب که حقیقت علم در عبودیت و بندگی خداوند است، اظهار کرد: علوم دینی باید در سرشت و جان آموزنده رخنه کند، به طوری که تمام رفتار و شئون زندگی او را در بر گیرد.

 وی با اشاره به روایت «العلم علمان؛ علمٌ مطبوع و علمٌ مسموع و لا ینفع المسموع ما لم یکن المطبوع» از امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام)، ابراز کرد: یادگیری فرمول‌ها بسیار ارزشمند است، اما فقیه کسی است که علم مطبوع داشته باشد و این یعنی فقه در جان و سرشت او نشسته باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری علم را بر دو نوع، علم مسموع و مطبوع دانست و گفت: اگر علم در جان بنشیند و در سرشت انسان جای بگیرد، آنگاه علم مطبوع است، لذا فقیه کسی بوده که علم و دین در جان و سرشتش نشسته باشد.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه فقه پویای جعفری با اجتهادی تمدن ساز، توانایی پاسخ گویی به تمام سئوالات روز بشر را با تمام پیچیدگی‌های معاصر در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، علمی و ... دارد، عنوان کرد: فقه اکبر شامل عقاید و باورهای دینی، فقه اوسط مشتمل بر اخلاق فاضله و کریمه و فقه اصغر به معنای احکام و بایدها و نبایدهای الهی، توانایی پاسخ‌گویی به تمام سوال‌ها و نیازهای پیش روی جامعه بشری را دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در فراز دیگری از سخنان خود با اشاره به تفاوت میان «سیاقت» و «قیادت» بیان کرد: نکته اساسی در مسئله علم، علم آموزی، عالم شدن و رسیدن به قله کمالات انسانی، این است که سیرو سلوک و تمام گام‌های انسان برخوردار از «علم صائب» و «عمل صالح» شود و فقیه حقیقی کسی است که دارای علم صائب و عمل صالح و جایگاه قیادت نه سیاقت باشد.

وی اضافه کرد: تفاوت علمای دین و روحانیون بزرگ تشیع با سایر افرادی که انسان‌ها را در دنیا به خیر و صلاح دعوت می‌کنند، این است که علمای دین قیادت دارند، یعنی خود در قله معرفت و اخلاق هستند و دیگران را برای رسیدن به این جایگاه رفیع فرا می‌خوانند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان با اشاره به اینکه امروز گرایش به اسلام ناب عقلانی که پرچمدار آن جمهوری اسلامی است بسیار زیاده شده، گفت:  با توجه به افتضاحاتی که جریانات سلفی و داعش در جهان به بار آوردند، امروز توجه دنیا به اسلام ناب محمدی و عقلانی تشیع، بسیار افزایش یافته و بسیاری دریافتند آن راهی که نجات بخش بشریت بوده، اسلام اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha