جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
میلاد

حوزه/ معاون آموزش حوزه علمیه خواهران یزد گفت: یکی از ویژگی های بارز امام حسن عسکری (ع) حمایت ایشان از دانشمندان راستین و متفکران متعهد، در گسترش فرهنگ غنی و مترقی اهل بیت علیهم السلام بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد، خانم فاطمه نظیر، در مراسم جشنی که به مناسبت میلاد امام حسن عسکری(ع) ویژه کارکنان زن مدیریت حوزه خواهران یزد برگزار شد ضمن تبریک میلاد آن امام همام اظهار کرد: امام عسکری (علیه السلام) در طول عمر بابرکت امامت خود با قدر دانی از چهره های فرهنگی شیعه، جرقه امید را در دل دانشوران و دانش دوستان پدید می آورد.

وی تصریح کرد: یکی از ویژگی های بارز امام حسن عسکری (ع) حمایت ایشان از دانشمندان راستین و متفکران متعهد، در گسترش فرهنگ غنی و مترقی اهل بیت علیهم السلام بود و و آنان را برای تلاش هرچه بیشتر در راه گسترش فرهنگ شیعه امیدوارتر می ساخت.

معاون آموزش حوزه علمیه خواهران یزد ادامه داد: در کتاب انوار البهیه ص 220 آمده است: ابوهاشم جعفری از یاران راستین امام عسکری (ع) و از نوادگان جعفر طیار(ع)می گوید: روزی کتاب «یوم و لیله » از تالیفات یونس بن عبدالرحمن را به حضرت امام حسن عسکری (ع) عرضه کردم وحضرت آن را مطالعه نموده و پرسید: این کتاب تالیف کیست؟ گفتم: این از آثار یونس بن عبدالرحمن از منتسبین به آل یقطین است. امام علیه السلام فرمود: «اعطاه الله بکل حرف نوراً یوم القیامة / خداوند در مقابل هر حرف [که در این کتاب نوشته،] نوری برای او در قیامت عطا فرماید.

*تفسیر امام حسن عسکری(ع) به دستور امام توسط یکی از شاگردانش املا شد

نظیر افزود: تفسیر امام حسن عسکری(ع) از تفاسیر روایی امامیه و متعلق به قرن سوم است که آن  را در مدت هفت سال بر نویسندگان آن املا فرموده اند و گرچه تفسیر تمام قران نیست و به صورت نقلی گردآوری شده، ولی تفسیری است روایی که بنابر نقل محمد بن قاسم استرآبادی، ابویعقوب یوسف بن محمد بن زیاد و ابوالحسن علی بن محمد بن یسار، از شاگردان حضرت امام حسن عسکری(ع) به دستور آن حضرت املا کرده‌اند و استرآبادی نیز آن را نقل کرده است.

وی از ویژگی های منحصر به فرد این تفسیر را شرح و توضیح مفاهیم آیات، روایاتی از معصومین و نیز شأن نزول برخی آیات، بیان معنای برخی کلمات مانند شیعه، رافضی و تقیه، ذکر فضایل برخی صحابه مانند عمار یاسر، ذکر برخی نکات تأویلی و توجه خاص به مقام علی بن ابی طالب و ذکر معجزاتی همپایه معجزات محمد بن عبدالله برای او برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: این تفسیر روایی مشتمل بر تفسیر استعاذه، بسم الله، سوره فاتحة الکتاب و سوره بقره، آن هم به طور ناتمام و نیز متن این تفسیر تا پایان آیه ۲۸۲ سوره بقره موجود است.

در ادامه این نشست، خانم مریم حسن پور معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران نیز ضمن تبریک میلاد پربرکت با ذکر چند حدیث از امام حسن عسکری(ع) به تشریح توطئه دشمنان انقلاب اسلامی در تخریب چهره شیعه و ائمه اطهار(علیهم السلام) در شبکه های اجتماعی فضای مجازی پرداخت و با دعوت به هوشیاری، نسبت به انتشار برخی شبهات بدون پاسخ در فضای مجازی هشدار داد.

انتهای پیام / ۳۱۳/۴۷

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha