جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فراخوان

حوزه / بر مبنای برهان پایدار و ناپایدار، مناسبات انسان با دنیا و آخرت تغییر می‏کند و به شکل صحیحی تنظیم می‏گردد. در نتیجه گرایش او از دنیا به آخرت تغییر خواهد نمود.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، " تحلیل برهان پایدار و ناپایدار در  ترجیح آخرت بر دنیا  " ، اثر معصومه سالخورده در جشنواره علامه حلی برگزیده رتبه 2  شد .

در متون دینی تأکیدی ویژه نسبت به زهد ورزیدن انسان به دنیا و ترغیب نمودن او به سرای اخروی وجود دارد.

یکی از دلایل این امر به وجه پایداری آخرت، جاودانه‏طلب بودن انسان و ناپایداری جهانی که در او زندگی می‏کند برمی‏گردد.

بدین‏جهت یکی از رسالت‏های دین، مشخص نمودن امور پایدار و ناپایدار، ترغیب نمودن انسان به امور پایدار و جدا نمودن از امور ناپایدار است. زندگی دنیوی از این جهت دارای محدودیت و متناهی است ،در مقابل آخرت نامحدود، نامتناهی و جاودانه است. خداوند متعال با ارائه برهان پایدار و ناپایدار بینش دستیابی و مصادیق صحیح وصول به زندگی جاوید را به انسانی که از فنا و نقص گریزان است و گاهی امور ناپایدار را پایدار می‏پندارد و به آنها دلبستگی پیدا می‏کند بیان نموده و خلود در سرای اخروی را پاسخ این نیاز فطری بشر قرار داده است و توسط هادیان دین دل‏های رفتاری صحیح در رابطه با دنیای ناپایدار را به انسان عرضه داشته تا عملکردهای او که ارتباط تنگاتنگ و عمیقی با میزان و و نوع شناخت او از جهان هستی دارد به خوبی شکل گیرد.

بر مبنای برهان پایدار و ناپایدار، مناسبات انسان با دنیا و آخرت تغییر می‏کند و به شکل صحیحی تنظیم می‏گردد. در نتیجه گرایش او از دنیا به آخرت تغییر خواهد نمود و میل فطری‏اش به بقاء در جهت صحیح هدایت می‏شود. در زندگی آرامش و رضامندی خواهد داشت و مسیر دستیابی به سعادت را به درستی خواهد پیمود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha