پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ارائه طرح اوقات شرعی مشترک برای سراسر پاکستان

حوزه/ دولت پاکستان با هدف کاهش تفرقه و فرقه‌گرایی در این کشور، قصد دارد اوقات شرعی مشترک و یکسان را برای تمامی گروه‌های مذهبی و فرقه‌ها ارائه دهد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از gulfnews، دولت پاکستان قصد ارائه «اوقات شرعی مشترک و یکسان» برای تمامی گروه‌های مذهبی و فرقه‌ها در سرتاسر این کشور را دارد تا از این طریق فرقه‌گرایی گسترده را کاهش دهد.

سردار محمد یوسف وزیر امور مذهبی پاکستان در این باره اعلام کرد که با رئیس وزرای هر چهار استان در ارتباط بوده تا «نظام صلاة» یا همان اوقات شرعی یکسان و مشترک را با آن‌ها هماهنگ کند.

وی در تشریح این طرح گفت: دولت‌های استانی یک جدول زمانی محلی را حداقل در سطح منطقه‌ای در استان مربوطه‌شان برای اوقات شرعی ارائه می‌دهند. این جدول‌های زمانی با توجه به اوقات محلی مناطق در سراسر پاکستان تدوین خواهند شد.

در می 2015 دولت فدرال پاکستان سیستمی را برای ناحیه پایتختی اسلام‌آباد معرفی کرد با این حال این تصمیم در عمل اجرایی نشد.

وزیر افزود: دولت پیش از اجرای طرح مربوط به اسلام آباد با روحانیون و علمای مذهبی گروه‌های مختلف از جمله شیعیان، اهل حدیث و سنی‌های حنفی (دیوبندی و بریلوی) مشورت کرده بود و طرح سرتاسری اوقات شرعی نیز در صورت اجراء همین روند را خواهد داشت. در صورت گذاشته شدن نظام صلاط در سرتاسر پاکستان، مسئولیت آن به عهده مقامات استانی خواهد بود و تاکنون وزارتخانه پاسخ‌های مثبتی از جانب مقامات محلی دریافت کرده است.

یوسف در پایان گفت: در پی اجرای طرح اولیه در اسلام‌آباد، طی یک نظرسنجی مشخص شد که 80% مساجد ناحیه پایتخت از این طرح پیروی کردند و دولت پاکستان اکنون می‌خواهد که طرح مربوطه را در تمامی شهرهای بزرگ و مناطق مختلف کشور به اجرا در آورد.

با این حال منابع در وزارتخانه مذهبی می‌گویند که دولت فدرال تاکنون در اجرای اوقات شرعی همگانی در اسلام‌آباد ناموفق بوده است. و گفته می‌شود که از 700 مساجد اسلام‌آباد تنها تعداد معدودی این طرح را اجرا می‌کنند.

یوسف ضرب العجلی برای اجرای طرح اوقات شرعی یکنواخت ارائه نداد اما آن را اولویت اول دولت دانست. وی اضافه کرد که دولت تصمیم دارد در آینده نزدیک نماز روز جمعه را نیز همگانی و مشترک سازد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha