پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مراسم گرامیداشت یاد و خاطره  آیت الله هاشمی رفسنجانی در  موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در این موسسه در قم

حوزه/ آیت الله هاشمی احاطه غیر قابل انکاری در خصوص تاریخ اسلام داشت و تحلیل هایی که از تاریخ اسلام دارد، دقیق و عمیق بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین غفوریان صبح امروز در مراسم گرامیداشت یاد و خاطره  آیت الله هاشمی رفسنجانی که با حضور کارکنان موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در این موسسه در قم  برگزار شد، با اشاره به مخالفت ها و موافقت ها با شخصیت های تاثیرگذار گفت: در این بین همیشه یک سری ویژگی های برجسته از انسان های بزرگ مورد اتفاق همه موافقان و مخالفان است که باید به آنها نیز اشاره کرد.

استاددانشگاه امیرکبیر افزود: درست است که آیت الله هاشمی شخصیت معصومی نبود، ولی ناقدان سرسخت ایشان نیز با بزرگی از وی یاد می کردند و سخت ترین منتقدان نیز به عمق و شخصیت وزین ایشان معترف بودند.

سخنران مراسم گفت: در روزهای اخیر انسان های بسیاری از سجایای اخلاقی و شخصیت سیاسی و ولای ایشان به نیکی یاد می کنند؛ ولی می شد این سخنان را سال گذشته مطرح کرد؛ این روزها، روزهایی است که بسیاری از مردم و جوانان با ابعاد مختلف شخصیتی ایشان آشنا می شوند و می فهمند که بسیاری از نسبت هایی که به ایشان داده می شود، اشتباه است؛ ولی آنچه در خصوص ایشان باید اشاره شود، صبری است که در مقابل همه این نامهربانی ها روا می داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین غفوریان اظهارکرد: اولین مساله ای که در خصوص آیت الله هاشمی رفسنجانی مطرح است، شخصیت علمی ایشان بود؛ وی با توجه به فرصت کمی که در سنین تحصیل و شادابی و نشاط برای فعالیت علمی داشتند، در همان سالها کار علمی و تحصیلی خود را به خوبی انجام داده است.

استاددانشگاه امیرکبیر با اشاره به فعالیتهای تفسیری آن مرحوم گفت: با این وجود ایشان احاطه غیر قابل انکاری در خصوص تاریخ اسلام داشت و تحلیل هایی که از تاریخ اسلام دارد، دقیق و عمیق بود.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فعالیت های علمی و فقهی آیت الله هاشمی اظهارکرد: در مسایل فقهی نیز در حدی که فرصت می شد و یا نکته ای وجود داشت ،نشان می داد در همان گستره ای که وارد می شد، مطالب حاکی از دقت و پختگی بود.

وی افزود: اشتیاق به کار علمی در سالهای اخیر نیز در وجود ایشان وجود داشت و ایشان هیچگاه از کار علمی عمیق و دقیق خود دست نمی کشیدند.

سخنران مراسم  تصریح کرد: علاقه و دقت ایشان نسبت به کارهای علمی کم نظیر بود و به قدری از فعالیت های پژوهشی علاقه داشت،  وقتی گزارش عملکرد علمی به ایشان داده می شد همیشه با رغبت گوش می کرد و نظر خود را بیان می نمود.

حجت الاسلام والمسلمین غفوریان اظهارکرد: یکی از مسایلی که ایشان به آن نظر داشت، مساله تخصصی شدن فقه و شورایی شدن بحث افتا و فقه بود تا آرای فقها با مشورت و پخته شدن نظرات صادر می شد.

استاد حوزه عنوان کرد: روحیه نقد پذیری و عزت نفس ایشان کم نظیر بود؛ روزی در محضر ایشان یکی از طلاب در سخنرانی خود به شدت از مسایل مختلف انتقاد کرد و در ادامه به انتقاد صریح و بی پرده از وی پرداخت و در این امر نیز کمی تند رفت، ولی در پایان مراسم در حالی که همه منتظر برخورد ایشان با این طلبه بودند، با خنده رویی بیان کرد که هنگام سخنان ایشان، به یاد جوانی خود افتادم که این چنین پرشور به راحتی سخن نقادانه خود را بیان می کردم ؛همین برخورد مناسب برای همه حاضران در آن جمع درس بود.

وی افزود: ایشان در فداکاری و اخلاص در امر انقلاب کم نظیر بود و در زیرکی و ذکاوت و هوش نیز شخصیتی انکار ناپذیر بود، ولی در عین حال همگان به یک رنگی و صداقت و بی پیرایه بودن ایشان معتقد بودند.

وی تصریح کرد: در زمینه ختم جنگ ایشان فداکاری خود را به همگان ثابت کردند و به امام(ره) عرض کرد که بحث ختم جنگ را به عهده می گیرم تا در آینده اگر مشکلی پیش آمد مردم این مساله را از چشم من ببینند؛ ولی در این حین صداقت و پاکی و یک رنگی و اخلاص امام رخ نمایی شد که ایشان این مسئولیت را به عهده گرفت؛ این اتفاق یک اتفاق استثنایی در تاریخ انقلاب ما و محل عبرت و درس آموزی است.

حجت الاسلام والمسلمین غفوریان اظهارکرد: این عالم مجاهد، عشق و علاقه وافر و بی وصفی نسبت به اهل بیت(ع) طاهرین داشت؛ در محرم 42 در داخل پادگان، سربازان را جمع کردند و مجلس روضه برپا کرد، در مجمع تشخیص مصلحت، اقدام به برگزاری مجلس اربعین کرد تا ثابت کند همیشه مهر و محبت نسبت به اهل بیت(ع) را در دل خود زنده نگاه داشته است.

استاد دانشگاه عنوان کرد: آیت الله هاشمی در سالهای آخر عمر خود اعتراف به اشتباه می کرد و این مساله نشان از عزت نفس ایشان دارد؛ ایشان این اخلاق حسنه را از امام راحل الگو گرفتند که هرجا که نظری مطرح می شد که حس می کرد این نظر بهتر و قوی تر است صادقانه از سخن خود بر می گشت و نظر او را قبول می کرد.

حجت الاسلام والمسلمین غفوریان بیان کرد: ایشان شخصیتی تیزبین با بصیرت، زیرک و باهوش پیچیده و کاملا صادق و بی ریا بود؛ بسیاری از افراد زیرک و باهوش از نظر صداقت مشکل دارند و بالعکس نیز صادق است، ولی با مشاهده رفتار

پیش و پس از انقلاب مشاهده می کنیم که ایشان جمع بین پیچیدگی و صداقت و بی ریایی بود.

وی گفت: زیارت قبور ائمه و مقدسات در مدینه مورد اشتیاق شیعیان و حساس و غیرقابل تصور برای وهابیون بود، ولی ایشان توانست برای اولین بار کاری کنند که مردم ایران بتوانند زیارت مختصری در مدینه از ائمه(ع) داشته باشند؛ ایشان به عنوان یک روحانی کاملا انقلابی و سیاسی توانستند چنین شرایطی ایجاد کنند.

وی افزود:آیت الله هاشمی  ثابت کرد چگونه می توان زیرکی و هوش را با صداقت رفتار و القای روح وحدت بخش تلفیق کرد و این چنین رابطه ای که پس از شهادت حجاج کاملا تیره شده بود را ترمیم کنند، به حدی که عربستانی ها به آن شکل از ایشان در مدینه مورد پذیرایی قرار گرفتند و راه را برای زیارت شیعیان باز کردند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha