شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی

حوزه/ كیفرهاى الهى اختصاص به قیامت ندارد، بلكه خداوند بعضى گناهان را در دنیا كیفر مى‏ دهد، تا براى مردم آن عصر و آیندگان درس عبرتى باشد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه شصت و پنجم و شصت و ششم سوره بقره پرداخته است.

«وَ لَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذينَ اعْتَدَوْا مِنْكُمْ فِي السَّبْتِ فَقُلْنا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خاسِئينَ» (بقره، 65)

ترجمه: (اى بنى ‏اسرائیل) قطعاً شما از سرنوشت كسانى از خودتان كه در روز شنبه (از فرمان الهى) تجاوز كردند آگاهید. پس ما (به سبب این نافرمانى) به آنها گفتیم بوزینه ‏گانى طردشده باشید.

«فَجَعَلْناها نَكالاً لِما بَيْنَ يَدَيْها وَ ما خَلْفَها وَ مَوْعِظَةً لِلْمُتَّقينَ» (بقره، 66)

پس ما این جریان را درس عبرتى براى مردم آن زمان، و كسانى كه بعد از آنان آمدند، و هم پند و اندرزى براى پرهیزكاران قرار دادیم.

خداوند، كاركردن در روز شنبه را، براى بنى ‏اسرائیل تعطیل اعلام كرده بود. امّا گروهى از آنان كه در كنار دریا زندگى مى ‏كردند، با یك نوع حیله، در روز شنبه ماهیان را صید مى ‏كردند.

آنان حوضچه ‏هایى را در كنار دریا ایجاد كرده و وقتى ماهیان وارد مى ‏شدند، راه را براى بازگشت آنها به دریا مى ‏بستند و سپس روز یكشنبه ماهیان را از حوضچه ‏ها صید مى ‏كردند و بدین شكل حكم خدا را مسخ كرده و تغییر مى ‏دادند.

خداوند نیز به كیفر این نافرمانى و بازى گرفتن دستورات الهى، چهره آنان را مسخ كرده و از صورت انسان به شكل بوزینه در آورد، تا براى آنان مجازات و براى دیگران درس عبرتى باشد.

البته حیوانات از رحمت خدا دور نیستند، ولى سقوط از مرحله انسانیت به حیوانیت، نشانه طرد انسان از درگاه الهى و دور شدن از رحمت خداوند است. همان گونه كه رنگ سیاه عیب نیست، ولى سیاه شدن لباس سفید، نشانه آلودگى و كثیفى آن است.

از این دو آیه مى ‏آموزیم كه:

* در انجام احكام الهى، حیله و خدعه به كار نبریم و نخواهیم با حفظ ظواهر شرع، باطنِ احكام خدا را تغییر دهیم، زیرا مسخ چهره دین، مسخ چهره انسانیت را به دنبال دارد.

* كیفرهاى الهى اختصاص به قیامت ندارد، بلكه خداوند بعضى گناهان را در دنیا كیفر مى‏ دهد، تا براى مردم آن عصر و آیندگان درس عبرتى باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha