پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
موسسه مرکز بررسی های اسلامی

حوزه/ بيشتر كتاب ‏ها و آثار استاد حجت ‏الاسلام والمسلمين سيدهادی خسروشاهی در زمينه مسائل فرهنگی، اجتماعى و سياسى مورد نياز جامعه اسلامى است. اين آثار به تصديق اهل خرد، در روشنگرى نسل جوان معاصر، بى شك تأثير بسزایی داشته است.

خبرگزاری «حوزه» برخی از آثار این استاد حوزه و مؤسس مرکز بررسی های اسلامی را جهت آشنایی خوانندگان معرفی می نماید.

* کتاب «خاطرات مستند درباره: علامه سيد محمد حسين طباطبايي»آثار استاد حجت ‏الاسلام والمسلمين سيدهادی خسروشاهی

استاد خسروشاهي كه از شاگردان با سابقه علامه طباطبايي است و تلمذ 25 ساله و ديرينه با ايشان داشته است، مجموعه خاطرات خويش از اين همراهي طولاني مدت خود را طي ساليان، در گفتگو با نشريات مختلف بيان داشته كه هم اكنون در قالب يك كتاب به مخاطبان فرهيخته عرضه كرده است.

جلد پنجم مجموعه «حديث روزگار» ـ كه به مجموعه اي از خاطرات مستند مي‏ پردازد ـ از 9 گفتگو درباره زندگي، زمانه، خاطرات، آرا و انديشه‏ هاي علامه طباطبايي تشكيل شده است.

نويسنده به جاي مقدمه، گفتارهايي از امام خميني(ره)، آيت‏ الله محمدحسين حسيني طهراني، شهيد مطهري، آيت ‏الله حسن‏ زاده آملي، آيت ‏الله العظمی جوادي آملي و آيت ‏الله مصباح يزدي را درباره شخصيت و عظمت مقام علمي و معنوي علامه طباطبايي آورده است كه هم براي اهل خرد در شناخت علامه مي تواند روشنگر باشد و هم تذكار توضيحي، براي كساني كه عظمت و مقام علمي ـ معنوي آن استاد يگانه را ناديده مي‏ گيرند و گاهي به بهانه «نقد مباحث علمي ـ فلسفي» با به كار بردن تعبيرات ناشايسته، به ساحت قدسي ايشان جفا روا مي‏ دارند...

عناوين فصل‏ هاي اين كتاب شامل: «در محضر علامه سيد محمدحسين طباطبايي»، «علامه طباطبايي احياگر نفوس»، «علامه در معرض تكفير»، «مراجع عظام و علامه طباطبايي»، «آخرين توصيه در آخرين ديدار»، «علامه طباطبايي و هانري كُربَن»، «بُعد سياسي علامه طباطبايي»، «حربه تكفير»، «استمرار هجمه» می باشد. اين گفتگوها به ترتيب در آبان ماه 1385 در روز نامه ‏هاي كيهان و اطلاعات، روزنامه وطن امروز ، مجله پنجره و... منتشر شده است.

در بخش ضميمه هم فهرست اعلام، اماكن، كتب و اسناد و عكس‏ هايي مربوط به علامه و آثار ايشان آمده است. ابتكار استاد خسروشاهي با افزودن تصاوير ديدني و اسناد و حتي دست‏ خط‏ هاي علامه طباطبايي لطف ديگري به كتاب داده كه زواياي ديگري از زندگي و روحيات علامه را به نمايش مي‏ گذارد.آثار استاد حجت ‏الاسلام والمسلمين سيدهادی خسروشاهی

* کتاب «خاطرات مستند درباره شهید نواب صفوی»

این کتاب، مجموعه ‌ای از مصاحبه ‌ها و گفتگوهای روزنامه ‌ها و نشریات مختلف با استاد سید هادی خسروشاهی است که موضوع همۀ آنها، فعالیت و نوع مبارزه فدائیان اسلام و نقش شهید نواب صفوی در این حرکت بنیادین تأثیرگذار است.

در واقع این مجموعه، شامل بخش ‌هایی از خاطرات مستند وی درباره حوادث دوران نهضت ملی شدن صنعت نفت و نوع فعالیت ‌های فدائیان اسلام در صحنۀ سیاسی کشور و نقش آنها در به پیروزی رساندن ملی شدن صنعت نفت، به گواهی شاهدان عینی و عناصری است که خود حضور چشم‌گیر در عرصه اقدامات داشتند و به همین دلیل در ضمن مجموعه «خاطرات مستند» وی منتشر می ‌گردد.

* «خاطرات مستند درباره: آيت الله علي مشكيني»آثار استاد حجت ‏الاسلام والمسلمين سيدهادی خسروشاهی

سابقۀ آشنايي استاد خسروشاهي با آيت‏ الله مشكيني به 60 سال پيش باز مي ‏گردد و وی در مدت اين آشنايي، مقاطع حساسي از مبارزه عليه رژيم پهلوي را نيز همراه با آن فقيه مجاهد طي كرده است. اين كتاب از يك مقدمه، گفتگوي مفصل درباره زندگي و مبارزه آيت ‏الله مشكيني، پيوست ها و ضمايم تشكيل شده است كه بيانگر گوشه‏ هايي از زندگي اين عالم مجاهد و برخي حوادث و مسائل تاريخي معاصر ايران، به ويژه تاريخ حوزه علميه قم است.

بخش اول كتاب كه حجم قابل توجهي از كتاب را به خود اختصاص داده، حاصل گفتگوي استاد با ويژه ‏نامه مردادماه 1391 روزنامه «جوان» است كه به مناسبت سالگرد رحلت آيت‏ الله مشكيني منتشر شد. استاد در اين گفتگو خاطراتي از نماز جمعه آيت‏ الله العظمی محمدعلي اراكي، حاشيه‏ هاي كتاب «شهيد جاويد»، مواضع آيت ‏الله مشكيني درباره دارالتبليغ اسلامي، مبارزات آيت ‏الله مشكيني عليه رژيم پهلوي، نقش آيت ‏الله مشكيني در اعلاميه‏ هاي عليه رژيم پهلوي، اختلافات آيت ‏الله مشكيني و آيت ‏الله شريعتمداري، نامه ‏هاي آيت‏ الله مشكيني به دوستان و علما، سوابق اجرايي و عملكرد آيت ‏الله مشكيني پس از پيروزي انقلاب اسلامي، ماجراي گله امام خميني (ره) از آيت ‏الله كاشاني، علت و ارزش ترجمه آيت ‏الله مشكيني از قرآن كريم و در نهايت بررسي خدمات علمي، آثار و تأليفات و شاگردان آيت ‏الله مشكيني بيان مي ‏كند.

* کتاب «خاطرات مستند درباره: نشريات مخفي حوزه علميه قم»آثار استاد حجت ‏الاسلام والمسلمين سيدهادی خسروشاهی

اين كتاب از يك مقدمه، تاريخ پيدايش نشريه بعثت، خاطراتي درباره نشريه انتقام، درباره اعلاميه ‏هاي فضلا و طلاب يا اسناد نهضت اسلامي ايران، اعلاميه ‏هاي مخفي و ضمايم تشكيل شده است. اين كتاب خاطرات استاد درباره نشريات و اعلاميه ‏هايي است كه پس از آغاز مبارزه روحانيت و مردم، عليه رژيم پهلوي به طور مخفي از سوي فضلا و يا طلاب حوزه عليمه منتشر مي ‏گرديد.

بخش اول و دوم، مربوط به دو نشريه ماهيانه مخفي «بعثت» (با همكاري آقايان: اكبر هاشمي رفسنجاني، سيد هادي خسروشاهي، علي حجتي كرماني و سيد محمود دعايي) و «انتقام» (استاد محمدتقي مصباح يزدي) است كه در آن شرايط بحراني و خفقان استبداد پهلوي منتشر مي ‏گرديد.

فصل سوم، درباره چگونگي تهيه، تنظيم، تكثير اعلاميه‏ هاي فضلا و طلاب حوزه علميه قم مي ‏باشد كه مجموعه ‏‏اي از آنها به عنوان اسناد نهضت اسلامي ايران ـ اخيراً از سوي مركز اسناد انقلاب اسلامي در چهار جلد ـ منتشر شده ‏اند و بقيه مجلدات آن به زودي منتشر خواهد شد.

بخش چهارم، درباره چند اعلاميه و نشريه است كه پس از توقف انتشار مرتب بعثت و انتقام، در مناسبت ‏هاي مختلف، توسط استاد خسروشاهي، تهيه و تنظيم و تكثير منتشر شده‏ اند كه با توجه به شرايط خاص آن زمان، از اهميت ويژه ‏اي برخوردارند.

فصل پاياني، شامل سه اعلاميه، از سه «طلبه جوان» حوزه علميه قم است كه پيش از آغاز مبارزه فراگير و نهضت اسلامي ايران، به عنوان نوعي مبارزه منفي عليه ارگان نظام شاهنشاهي و پيام هشدار با امضاي رسمي، منتشر شده ‏اند. بررسي اين اسناد و توجه به زمان و مكان صدور آنها مي ‏تواند در ارزيابي و چگونگي مبارزه روحانيت و طلاب، با همكاري و پشتيباني مردم ايران، روشنگر باشند: سه اعلاميه افشاگرانه درباره شهادت آيت ‏الله سعيدي، توطئه سازمان اوقاف، دفاع از حقوق اعراب مسلمان ـ به ويژه فلسطينيان ـ پس از تجاوز امپرياليسم غرب همراه ايادي صهيونيستي آن، كه در پايگاه نظامي خود، به نام «اسرائيل» متمركز شده اند، تكثير و توزيع شده ‏اند.

اعلاميه «نابود باد اسرائيل» كه به دنبال آغاز جنگ 1967م عليه اعراب مسلمان و سكوت اغلب محافل مذهبي در ايران و در دوراني كه اغلب اداره‏ كنندگان نشريه «بعثت و انتقام» زنداني، تبعيد و يا فراري بودند، توسط خود استاد نوشته شده و با زحمت زياد تكثير گرديده كه بازتاب وسيعي در حوزه‏ هاي علميه و محافل مبارزه‏ اي داشت.آثار استاد حجت ‏الاسلام والمسلمين سيدهادی خسروشاهی

* کتاب «خاطرات مستند درباره: آيت الله سيد محمود طالقاني»

ويژگي ممتاز اين كتاب تاريخي و خاطرات استاد خسروشاهي، حضور فعالانه استاد در غالب فعاليت ‏هاي اسلامي و انقلابي معاصر در كشور و مُستند بودن آنهاست كه بخش قابل توجهي از حوادث تاريخ معاصر و جريان نهضت اسلامي ايران را به طور دقيق و صحيح با مدرك و سند ارزيابي و تحليل و تبيين مي ‏كند.

اين كتاب خاطرات مستند در پنج فصل تنظيم و تدوين شده است: زندگي و مبارزه آيت ‏الله سيد محمود طالقاني (متن گفتگوي استاد خسروشاهي با ماهنامه «شاهد ياران» كه با عنوان «ابوذر زمان و مالك اشتر انقلاب» در شماره 22، شهريور 1386 منتشر شده است)، آيت ‏الله طالقاني در حوزه علميه قم (گفتگوي استاد خسروشاهي با نشريه «يادآور»)، طالقاني؛ تبلور عيني «پرتوي از قرآن» (گزيده سخنراني استاد خسروشاهي در همايش بررسي انديشه هاي قرآني و اقتصادي آيت ‏الله طالقاني در دانشگاه مفيد قم در سال 1387)، آيت ‏الله طالقاني و بيداري اسلامي (متن كامل سخنراني استاد خسروشاهي در مراسم رونمايي از آخرين شماره «كتاب ماه فرهنگي تاريخي يادآور» كه شناخت‏ نامه جامع آيت ‏الله طالقاني نام گرفته و استاد در آن به تشابه فكري و فعاليت‏ هاي سيد جمال ‏الدين حسيني اسدآبادي و آيت ‏الله طالقاني مي‏ پردازد).

بخش پنجم كتاب هم ضمائم است كه شامل روزشمار زندگي، تصاوير و اسناد، فهرست اعلام، اماكن و كتب است. بيش از 50 تصوير و سند درباره اين عالم مجاهد و انقلابي و اولين امام جمعه تهران پس از پيروزي انقلاب اسلامي، ارزش اسنادي و تاريخي اين كتاب را بيشتر كرده است. در قسمت ‏هاي مختلف اين كتاب، استاد خسروشاهي اسناد و زواياي ناگفته از زندگي، شخصيت و انديشه آيت ‏الله طالقاني را بيان مي ‏كند كه تاكنون كمتر بيان شده يا اينكه اصلاً بيان نشده است.

* کتاب «خاطرات مستند درباره: علامه سيد مرتضي عسكري»آثار استاد حجت ‏الاسلام والمسلمين سيدهادی خسروشاهی

اين كتاب در چهار بخش تنظيم و تدوين شده است كه بخش اول، گفتگو با استاد سيدهادي خسروشاهي درباره علامه سيد مرتضي عسكري است كه در روزنامه اطلاعات منتشر شده و بخش دوم هم گفتگويي با عنوان تعارض علماي سنتي و روشنفكران ديني با هفته‏ نامه پنجره است.

بخش سوم هم اسنادي از همكاري علامه عسكري با نهضت اسلامي ايران است كه از كتاب «مرزدار مكتب اهل ‏بيت (ع) نوشته حجت ‏الاسلام محمدباقر اديبي لاريجاني اخذ شده است. بخش چهار نیز اسناد و عكس ‏هايي از علامه عسكري (ره) آمده است.

در اين كتاب سعي شده تا با پرهيز از تكرار، به ناگفته‏ ها و زواياي كمتر روشن شده زندگي پُربار و فعاليت‏ هاي در مختلف علمي و فرهنگي مرحوم علامه عسكري پرداخته شود.

* کتاب «خاطرات مستند درباره: حزب خلق مسلمان»آثار استاد حجت ‏الاسلام والمسلمين سيدهادی خسروشاهی

این کتاب، مجموعه چند مصاحبه و یادداشت استاد خسروشاهی درباره چگونگی پیدایش و انحلال حزب خلق مسلمان است که نخست در مطبوعات تهران از جمله: ویژه ‌نامه «جوان» مورخ نیمه خرداد 1389، دوماهنامه «چشم ‌انداز» مورخ شهریور و مهر 1388، در پاسخ ویژه ‌نامه «اعتماد» مورخ 6/4/87 و نشریه «بعثت» چاپ قم، منتشر شده ‌اند که اکنون پس از ویرایش و تکمیل، همراه با چند عکس و سند، تقدیم علاقمندان می ‌گردد.

بعضی از عناوین کتاب شامل: «درباره حزب خلق مسلمان»، «تلگراف حضرت آیت ‌الله میلانی به آیت ‌الله شریعتمداری»، «متن تلگراف امام خمینی به آیت ‌الله شریعتمداری»، «متن جواب آیت ‌الله آقای شریعتمداری به امام خمینی»، «جوابیه آیت‌ الله شریعتمداری به نامه هیأت مؤسس حزب جمهوری اسلامی خلق مسلمان»، «مرام ‌نامه حزب جمهوری اسلامی خلق مسلمان»، «آغاز هجمه و جریان فتنه»، «استعفای دسته جمعی مؤسسین حزب خلق مسلمان»، «متن استعفای حجت ‌الاسلام گلسرخی از حزب خلق مسلمان»، «پاسخ حجت ‌الاسلام والمسلمین خسروشاهی به حزب خلق مسلمان»، «ردّ اکاذیب» می باشد.

* کتاب «خاطرات مستند درباره: دکتر حسن الترابی»آثار استاد حجت ‏الاسلام والمسلمين سيدهادی خسروشاهی

بعضی از عناوین کتاب شامل: «آشنایی با شيخ حسن عبدالله الترابي»، «سابقه جريان اسلام سياسي در سودان»، «اخوان سودان و ايران»، «ماجرای شهادت آیت ‌الله سید مهدی حکیم در سودان»، «تجديدنظرطلبي يا نوانديشي»، «قطعنامه تاريخي مؤتمر اسلامي»، «رسالت جهان اسلام در عصر نوين بين ‌المللي»، «مقابله با اهداف و طرح ‌هاي صهيونيسم»، «تهاجم فرهنگي عليه اسلام و همچنین اسناد و عکس ‌ها».

* کتاب «کودتا در مصر»آثار استاد حجت ‏الاسلام والمسلمين سيدهادی خسروشاهی

حوادث سه چهار سال اخیر مصر مورد توجه مردم بلاد اسلامی و محافل سیاسی جهان قرار گرفت و تحلیل ‌های گوناگونی هم درباره علل و عوامل پیدایش این حوادث، ارائه و مطرح گردید. گروهی آن را «بهار عربی» نامیدند و عده ‌ای بر این باور بودند که دنباله «بیداری اسلامی» در جهان اسلام است.

پس از پیروزی مردم مصر بر حکومت دیکتاتوری سی ساله حسنی مبارک که استمرار سلطۀ اختاپوسی سرهنگ ‌ها در مصر بود ـ از زمان سرهنگ عبدالناصر تا دوران سرهنگ انور سادات ـ و با صدها کشته و هزاران مجروح و زندانی همراه بود، سرانجام در یک انتخابات آزاد و پس از یک قرن کامل خفقان و سرکوب، رئیس جمهوری وابسته به «اخوان ‌المسلمین» انتخاب گردید و حکومت را در دست گرفت.

علل و عوامل این پدیده در جلد اول کتاب: «انقلاب در مصر» بررسی گردید و با توجه به جریان سریع و بی‌ وقفه حوادث، طولی نکشید که انقلاب مصر، با یک کودتای نظامی، سرنگون شد و حکومت «ژنرال ‌ها» ـ تکامل یافته حکومت سرهنگ ‌ها ـ روی کار آمد و در اقدامی وحشیانه و غیرمنتظره، با قتل عام بیش از سه هزار نفر در میدان ‌ها و مساجد قاهره و اسکندریه و... و مجروح ساختن چهار هزار نفر و زندانی نمودن دوازده هزار نفر، نه نامی از «بهار عربی» باقی ماند و نه نشانی از «بیداری اسلامی».

در کتاب «انقلاب در مصر»، استاد سید هادی خسروشاهی، به تحلیل و بررسی مسئله انقلاب و چگونگی سرنگونی رژیم حسنی مبارک پرداخته که مجموعه ‌ای از مصاحبه ‌های وی است، و اینک این کتاب ـ کودتا در مصر ـ که در واقع تکمیل ‌کننده بحث ‌های پیشین است، به مصر پس از کودتا می ‌پردازد که باز محصول مصاحبه ‌های متعدد ایشان با مطبوعات مختلف کشور است.

با توجه به شناختی که استاد از ده ‌ها سال پیش، به ویژه در سال ‌های اخیر و سه سال اقامت در مصر، از این کشور دارند، مجموعه مباحث این دو کتاب می ‌تواند به عنوان یک کتاب تاریخی مستند، مورد استفاده اهالی تاریخ و سیاست قرار گیرد.

* کتاب «مبانی فقهی ـ فکری مبارزات فدائیان اسلام»آثار استاد حجت ‏الاسلام والمسلمين سيدهادی خسروشاهی

این کتاب متن کامل سخنرانی استاد سید هادی خسروشاهی در شصتمین سال شهادت نواب صفوی می باشد که از سوی انتشارات کلبه شروق و در شهریور سال ۱۳۹۵ منتشر شده است.

بعضی عناوین کتاب شامل: «ترور یا دفاع مشروع»، «ماجرای کسروی گری»، «ابتكار طرح ملى شدن نفت»، «اقدام آیت ‌الله العظمی بروجردى درباره دکتر فاطمى»، «اقدام مسلحانه انقلابى یا ترور؟»، «آیا کسروی ادعای پیامبری داشت؟»، «نگاهی به مسئله ارتداد»، «نظر مراجع درباره این نوع اقدامات»، «ترورهای زمان پیامبر»، شهید نواب 20 ماه در زندان دکتر مصدق»، «آیا شهید نواب پشیمان شد؟» می باشد.

* کتاب «اجازات»آثار استاد حجت ‏الاسلام والمسلمين سيدهادی خسروشاهی

کتاب اجازات که شامل بیش از ده اجازه صادره از مراجع و علمای بزرگ از جمله: امام خمینی (ره) و آیات عظام: خوئی، سید محمدهادی میلانی، مرعشی نجفی، سید محمد صادق روحانی و...  برای استاد سید هادی خسروشاهی می باشد.

بعضی از اجازات دربردارندۀ آگاهی های علمی و تاریخی و فهرست آثار اجازه دهنده است. گاهی در متون اجازات وصایای عرفانی و اخلاقی نیز مطرح شده است. در شماری از اجازات محل و تاریخ صدور اجازه اهمیت بسزائی در شناخت بیشتر دانشمندان دارد.

علاقه مندان جهت تهیه کتاب ها می توانند به نشانی: قم، ابتدای خیابان شهدا، کتابفروشی کلبه شروق، مراجعه کرده و یا با تلفن: ۳۷۸۳۸۱۴۴-025 تماس بگیرند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha