جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سعید مستغاثی - کارشناس سینما

حوزه/ سینمای امروز ایران نیازمند ساخت تولیدات انقلابی است و حمایت نهادهای مختلف را می طلبد ، حمایتی که منجر به افزایش تولید فیلم های انقلابی شده، مخاطبین ایرانی و جهانی را با واقعیت های انقلاب اسلامی آشنا سازد.

سعید مستغاثی، منتقد و کارشناس سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه» درباره فیلم «سیانور» گفت: این فیلم اثری شاخص  است که توانسته بخشی از تاریخ معاصر کشورمان را به خوبی به تصویر کشد، نکته جالب‌تر آنجاست، فیلم سیانور، علاوه بر این که مورد توجه منتقدان سینما قرار گرفته، توانسته مردم را هم راضی کند، زیرا فروشی که فیلم داشته، به هیچ وجه قابل تصور نبود و از آنچه انتظار می‌رفت، بسیار بهتر فروخت.

وی افزود: محتوای فیلمی نظیر آنچه در «سیانور» شاهد هستیم، کمتر در سینمای کشورمان تولید شده، البته در دهه 60 فیلم‌های مختلفی از مبارزات ضد رژیم شاه ساخته شد، که به لحاظ حرفه‌ای و ساختاری، چندان جدی نبودند.

* تصویری از نامردی منافقین!

رئیس اسبق انجمن منتقدان گفت: در این فیلم اجماع نظری وجود دارد که کسی با آن مخالف نیست، چون آنچه از منافقان در این فیلم شاهد هستیم، مورد تایید همه اقشار بوده و کسی نیست، که بگوید در اینجا اشتباه یا تحریفی رخ داده، همین مسئله نیز به شدت به روی کیفیت فیلم تاثیر گذاشته و اصطلاحاً کار کارگردان را راحت‌تر کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: نقدی که به این فیلم دارم، این که شخصیت‌پردازی نقش منفی فیلم از شخصیت های مثبت بهتر است، البته این رویکرد به نوعی از سینمای غرب وام گرفته شده که زیاد قابل قبول نیست، چون در کارهایی که محوریت آن انقلاب است، باید نقش مثبت قوی‌تر باشد، درصورتیکه در «سیانور» می‌بینیم شخصیت «شهید واقفی» از ساواکی فیلم ضعیف‌تر است؟! در این فیلم، بهروز شعیبی که نقش شهید واقفی را ایفا می‌کند، کاملا منفعل است؛ این اتفاق هم به هیچ وجه با شخصیت اصلی این شهید هم خوانی ندارد.

*رویکرد فیلم ها بر پایه اصول اسلامی باشد

مستغاثی در پاسخ به این سئوال خبرنگار حوزه مبنی بر این‌که متأسفانه در سینما و تلویزیون آنچنان اجازه داده نمی‌شود که پیرامون نقش مثبت مانوری صورت گیرد، چون عموماً تصویرسازی از آنها را کاملاً سفید می‌خواهند، این گونه جواب داد: ادعای شما زمانی درست است که بخواهیم بر پایه شخصیت پردازی سینمای غرب قضاوت کنیم. در این سبک سینمایی، شاید نقش مثبت کاملاً سیاه باشد، اما در برهه‌ای از زمان راهش تغییر کرده و مثبت می‌شود، با این حال در سینمای ایران نمی توانیم چنین رویکردی داشته باشیم، بلکه باید بر پایه اصول اسلامی و قرآنی باشد.

* نشان دادن چهره منافقین

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نقد دیگر من به این فیلم، در خصوص درام پردازی است، یعنی کارگردان برای بالا بردن درام، برخی شخصیت‌های جدید را وارد قصه کرد یا جای برخی از آنها را تغییر داده، درصورتی که معتقدم داستان اگر عیناً همان گونه که رخ داده، روایت می‌شود، به لحاظ دراماتیک می‌توانست دست آورد بهتری داشته باشد. جدا از نقدهایی که مطرح کردم، این فیلم نقطه ضعف چندانی نداشت که بخواهم از آن نام برم. برای همین این کار را یک اثر کاملا خوب در کارنامه بهروز شعیبی نام می‌برم.

*حمایت از فیلم های انقلابی به جای سنگ اندازی!

مستغاثی  با بیان این که باید از تولید چنین فیلم‌هایی حمایت شود، گفت: از فیلم‌هایی که محوریت آن انقلاب اسلامی است، به هر شکل ممکن، باید حمایت کرد تا کارهای زیادی در این حوزه تولید شود، چون اگر چنین کاری انجام نشود، در حقیقت اجازه داده‌ایم دیگران تاریخ کشورمان را بیان کنند، همانند آنچه در فیلم «آرگو» رخ داد. نکته دیگر، این که برخی مواقع، عده ای هستند که نه تنها کمک به موفقیت فیلم‌هایی نظیر «سیانور» یا «یتیم‌خانه ایران» نمی‌کنند، بلکه سعی می‌کنند به هر طریق ممکن پیش روی این آثار سنگ‌اندازی کنند، اتفاقی که برای «یتیم خانه ایران» روی داد و فیلمی که توانسته بود به خوبی بخشی از تاریخ این سرزمین را بیان کند، با مهجوریت رو‌به رو شد.

مستغاثی در انتهای سخنانش تاکید کرد: سینمای ایران  در حال حاضر بیش از آن که به فیلم‌هایی نیاز داشته باشد که در آنها تصویری سیاه از کشورمان به نمایش بگذارد، به فیلم‌هایی که در آن تاریخ انقلاب و افتخارات این سرزمین تصویر می‌شود، نیازمند است. اتفاقی که در فیلم‌هایی نظیر «سیانور» و «یتیم‌خانه ایران» رخ می‌دهد و باید از آن بهتر و بیشتر حمایت کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha