جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دانش افزايي اساتيد تجويد

محقق و کارشناس قرآنی گفت: برخی سعی دارند با استفاده از اصول روان شناسی غربی کلاس های قرآنی خود را پرنشاط و توجه مخاطب را جلب کنند، در حالی که این روش ها مناسب آموزش های دینی و قرآنی نیستند.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام مهدی یعقوبی ، امرورز در کارگاه دانش افزایی اساتید تجوید حوزه علميه خراسان، با اشاره به اهمیت انگیزه و رغبت در یادگیری مفاهیم و رسیدن به سطح قابل قبولی از قرائت قرآن، عنوان کرد: برخی سعی دارند با استفاده از اصول روان شناسی غربی کلاس های قرآنی خود را پرنشاط و توجه مخاطب را جلب کنند، در حالی که این روش ها مناسب آموزش های دینی و قرآنی نیستند.

وی روخوانی و روان خوانی را زیربنای یادگیری و فهم قرآن دانست و به تأکید رهبر معظم انقلاب در مورد پرورش قاریان، حافظان و مفسّران قرآنی و فراگیر و عمومی شدن توجه به رشته های قرآنی در جامعه، اشاره كرد.

اين قاری حوزوي، توجه به آمادگی و شناخت تجارب و سطح مخاطب را یکی از عوامل مؤثر در یادگیری تجوید و قرائت شایسته دانست و افزود: رشته های قرآنی پیوستگی ویژه ای به هم دارند؛ شخصی که فارسی را به درستی نمی تواند بخواند، نخواهد توانست روخوانی عربی خوبی داشته باشد.

حجت الاسلام یعقوبی اضافه کرد: شخصی که تجوید و صوت و لحن را یاد گرفت واجد قرار گرفتن در مقام تدریس نیست؛ «آموختن» و «انتقال مفاهیم» دو مبحث مستقل هستند و برای این که بتوانیم داشته های خود را به دیگران آموزش دهیم می بایست علاوه بر محتوا، به روش های طرح مباحث نیز تسلط کافی داشته باشیم.

وی تأکید کرد: در انتخاب شیوه تدریس باید شرایط سنی و نوع مخاطبین را در نظر گرفت و توجه داشت که هر روشی در برابر هر مخاطبی حتماً دارای اثر مثبت نخواهد بود.

مولف کتاب «روخوانی و روان خوانی قرآن» با بیان این که برخی از موضوعاتی که در کلاس های تجوید مورد توجه قرار می گیرد، بی فایده است، اظهار کرد: این موضوعات باعث انحراف مخاطب از موضوع اصلی و تکیه اش بر حواشی می شود.

حجت الاسلام یعقوبی، اساتید تجوید قرآن را به استفاده همزمان ابزارها و محرک های دیداری و شنیداری توصیه کرد و گفت: کلاس تجوید باید حالت کارگاهی داشته باشد و بخش عمده ای از کلاس به تکرار و تمرین مخاطب و خواست استاد از شاگرد سپری شود.

وی با اشاره به تقابل روش های جدید و قدیمی تدریس تجوید قرآن ابراز کرد: نمي توان همه ابعاد تدریس مکتب خانه ای را رد کرد و از سويي، همه روش های جدید تدریس تجوید قرآنپذيرفته نيست بلكه باید روش های سنتی و جدید را با هم تلفیق کنیم.

 این پژوهشگر قرآنی، نظام جامع آموزش قرآن کریم را قاعده محور و منطقی معرفي کرد و گفت: با توجه به ایجاد نظام جامع آموزش در مباحث قرآنی نباید به روش های سنتی از جمله یاد گرفتن از طریق نوار بسنده کرد.

در اين دوره كه در مدرسه علميه عالي نواب مشهد برگزار شد، بيش از ۳۰ تن از اساتيد تجويد مدارس علميه حوزه خراسان حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha