جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی

حوزه/ درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، همان قدر که برای دوستان و یاران انقلاب، امام و رهبری ناگهانی و پرحزن و جانکاه بود در بسیاری از دیگر کشورها و رسانه هاي منطقه اي و بين المللي نيز خبرساز شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی امروز دیگر در میان ما نیست. او که سال ها از نزدیک ترین ها به رهبر کبیر و بنیان گذار انقلاب بود در دوره رهبری آیت الله خامنه ای نیز از ایشان با تمام وجود همگامی و پشتیبانی کرد. حضور پرشور مردم در آئین تشییع پیکر ایشان به منزله مهر تائید ملت بر سال ها پشتیبانی او از امام، رهبری و انقلاب شد.

دوستانش با هر دیدگاهی که دارند از او به دینداری، شجاعت و ولایتمداری یاد می کنند.

واکنش مقامات و شخصیت های خارجی

جريان پيام هاي ارسالي مقامات کشورها و شخصیت های جهانی به مناسبت رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی ادامه دارد.

بيشتر سران كشورهاي همسايه و منطقه و برخي از مقامات كشورهاي دور و نزديك تا كنون به اين موضوع واكنش نشان دادند.مراسم تشییع آیت الله هاشمس

رئیس جمهور قرقیزستان، رئیس جمهور ارمنستان، رئیس جمهور لبنان، رئیس اداره مسلمانان قفقاز، رئیس جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین، رئیس جمهور و نخست وزیر عراق، دبیر کل حزب الله لبنان، دبیر کل جنبش انصارالله یمن، امیر، ولیعهد و نخست وزیر کویت، امیر قطر، نخست وزیر پاکستان، رئیس جمهور تاجیکستان، نخست وزیران هند و پاكستان، رئیس جمهور و رئیس اجرایی دولت افغانستان، امیر بحرین، حاکم و مقامات سیاسی امارات، عبدالله گل، رئیس جمهور سابق ترکیه و مولود چاووش اوغلو، ‌وزیر امور خارجه این کشور، بشار اسد،‌ رئیس جمهور سوریه، پادشاه عمان، رئیس جمهور آذربایجان، و رئیس جمهور آفریقای جنوبی در پیام های جداگانه ای رحلت یار دیرین امام راحل، انقلاب و رهبری را تسلیت گفتند.

«سيد حسن نصرالله»،‌ دبير كل حزب الله لبنان، در پيام تسليت خود كه در رسانه هاي منطقه اي منتشر شد آيت الله هاشمي رفسنجاني را از حاميان اصلي آرمان فلسطين و دفاع از جبهه مقاومت ناميد.

«عبدالملک بدرالدين»،‌ دبير كل جنبش انصارالله يمن نيز در پيامي به اين مناسبت به رئيس جمهور و ملت ايران تسليت گفت.

بازتاب در رسانه های خارجی

رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی از لحظه مخابره خبر آن، به خبر نخست بسیاری از رسانه های مکتوب و شبکه های رادیویی و تلویزیونی منطقه و جهان و حتي شبكه هاي اجتماعي تبدیل شد.

این رسانه ها با تحلیل نقش اثرگذار مرحوم هاشمی رفسنجانی در انقلاب و رخدادهای پس از انقلاب، به بررسی تحولات چهار دهه اخیر ایران به وي‍ژه اثرگذاري اين شخصيت انقلابي پرداختند.

در این میان برخی رسانه های بیگانه نیز تلاش کردند با القای خطوط خاص مورد نظر خود برای ایجاد دوگانگی و تفرقه در ایران زمینه سازی کنند. رسانه های انگلیسی در این محور نقش پررنگی داشتند.

همچنین مراسم تشییع و خاکسپاری آیت‌ الله هاشمی رفسنجانی در رسانه‌ های خارجی بازتاب گسترده ای داشت.

«خبرگزاری فرانسه» (AFP)‌ با پوشش این مراسم گفت: ده‌ ها هزار تن در مراسم تشییع پیکر آیت‌ الله هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور  پیشین ایران، شرکت کردند.

«شبکه تلویزیونی خبرگزاری آسوشیتدپرس» (APTN)‌ نیز با پوشش تصویریِ مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی به حضور پرشمار مقامات کشوری و لشکری و قشرهای مختلف مردم در این مراسم پرداخت.

خبرگزاری «رویترز» (Reuters)‌ هم در گزارشی اعلام کرد هزاران ایرانی سوگوار برای شرکت در مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور پیشین کشورشان در خیابان های تهران حضور یافتند و به عزاداری پرداختند.

شبکه خبری «یورونیوز» (Euronews)‌ با پخش تصویرهایی از دانشگاه تهران و خیابان های اطراف، مراسم تشییع پیکر آیت آلله هاشمی رفسنجانی را پوشش داد.

در اين ميان شبکه آمریکایی «سی ان ان» (CNN) به مرور کارنامه سیاسی ایشان پرداخت و او را کسی خواند که حدود سه دهه بر دنیای سیاست ایران چیره بود.

نشريه هاي «وال استریت ژورنال»، «واشنگتن پست»، و «شیکاگو تریبیون» هم نوشتند: هاشمی رفسنجانی در تمام این سال ها به «رهبر ایران» مشاوره می داد.

همچنين درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در رسانه های تصویری، شنیداری و مکتوب فرانسه بازتاب گسترده ای داشت.

روزنامه «لو فیگارو» با تیتر «رئیس جمهور سابق ایران درگذشت» نوشت: «یکی از شخصیت های کلیدی و رئیس جمهور سال های 1989 تا 1997 ایران روز یکشنبه در 82 سالگی بر اثر ایست قلبی جان سپرد.»

نشریه مهم «لو موند» هم با اعلام خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی نوشت: «آقای هاشمی روز یکشنبه به صورت اورژانسی به بیمارستان منتقل و پس از چند ساعت درگذشت وی اعلام شد.»

«لو پوآن» و «اورو نیوز»، «مترو» و «ون مینوت» از دیگر رسانه های فرانسوی هستند که با پرداختن به شخصیت آقای هاشمی رفسنجانی خبر درگذشت وی را برجسته سازی کردند.

شبکه تلويزيوني «فرانس 24» (France 24) ‌نیز به طور پیوسته در بخمراسم تشییع آیت الله هاشمیش های خبری خود با برقراری ارتباط زنده با خبرنگار خود در تهران دوره کاری آقای هاشمی رفسنجانی را در دوره ریاست جمهوری، ریاست مجلس شورای اسلامی و سال های اخیر بررسی کرد.

این شبکه خبری همچنین هم زمان با پخش تصویرهایی از نماز رهبر انقلاب بر پیکر آیت الله هاشمی گزارش داد: ده ها هزار تن برای بدرقه و خاکسپاری رئیس جمهور پیشین به خیابان های تهران آمده اند.

 شبکه «فرانس 2» و شبکه رادیویی ملي فرانسه نيز به نوبه خود اين رويداد خبري مهم در ايران را پوشش خبري دادند.

در ديگر كشورهاي اروپا از جمله آلمان با خبرگزاري «د پ آ» (DPA) و شبكه هاي خبري از جمله «دويچه وله» (dw) و «اي آر دي» (ARD) خبر درگذشت اين مقام عالي رتبه ايران بازتاب پيدا كرد.

در انگلستان نيز رسانه هاي خبري از جمله شبكه هاي «بي بي سي» (BBC)‌ (به زبان هاي مختلف)، «اسكاي نيوز» (عربي و انگليسي) (Sky News) و «آي تي ان» (ITN) اين رويداد تاريخي پوشش داده شد. اين شبكه هاي به وي‍ژه بي بي سي،‌ رسانه كهنه كار انگليس،‌ هر كدام با رويكرد خاص خودشان به بررسي دوره كاري طولاني و مسئوليت هاي مهم و گوناگون مرحوم هاشمي رفسنجاني پرداختند.

روزنامه هاي «گاردين» و «اينديپندنت» انگليس نيز در پايگاه هاي خبري شان به آيت الله هاشمي رفسنجاني و اثرگذاري اش در ايران قبل و پس از انقلاب و همراهي با نهضت امام خميني (ره) اشاره كردند.

همچنين رسانه هاي كشورهاي شرق و جنوب شرق آسيا از جمله ‍‍ژاپن (خبرگزاري «كيوتو» (kyoto)،‌ كره جنوبي و چين (از جمله شبكه «سي سي تي وي» (CCTV) و خبرگزاري «شينهوآ» (XINHUA)‌ در بخش هاي خبري و تحليلي شان تلاش كردند از ديد خود، آيت الله رفسنجاني را به مخاطبان خود بشناسانند.

رويداد درگذشت آيت الله هاشمي رفسنجاني در رسانه هاي عرب زبان منطقه به وي‍‍ژه با توجه به نقشي كه ايشان در حل و فصل تنش هاي ميان ايران و كشورهاي عربي به وي‍ژه در زمان عهده دار بودن مقام رياست جمهوري و پس از آن داشت خبرساز شد.

شبکه های «روسیاالیوم»، «المیادین» و «الجزیره» بخشی از مراسم تشییع پیکر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران را به طور زنده پخش کردند. اين شبكه ها براي بررسي موضوع،‌ از كارشناسان و تحليلگران داخلي و خارجي و خبرنگاران محلي خود استفاده كردند.

شبكه «المنار» لبنان افزون بر پوشش خبري درگذشت مرحوم هاشمي رفسنجاني،‌ در روز چهارشنبه،‌ 22 دي،‌ در ارتباط مستقيم تصويري با محل سفارت جمهوري اسلامي ايران در بيروت،‌ پايتخت اين كشور، بخش هايي از مراسم وي‍ژه اي كه به ياد آيت الله هاشمي رفسنجاني اختصاص داشت پخش كرد و خبرنگار اين شبكه از محل مراسم با شماري از ميهمانان مراسم گفتگو كرد و توضيح داد.

اين شبكه خبري همچنين پيام تسليت سيد حسن نصرالله،‌ دبير كل جنبش حزب الله لبنان را كه خطاب به مردم و مسئولان عالي رتبه جمهوري اسلامي صادر شده بود  به صورت زيرنويس پخش كرد.

شبكه هاي تلويزيوني سوريه از جمله «الاخباريه» و «سوريه نيوز» نيز ضمن اعلام خبر درگذشت آيت الله فقيد و تصويرهاي مرتبط با آن،‌ پيام تسليت بشار اسد،‌ رئيس جمهور اين كشور را به مقامات كشورمان پخش كردند.

آنچه از جمع بندي اين واكنش هاي رسمي و رسانه اي در سراسر جهان بر مي آيد اين است كه آيت الله هاشمي رفسنجاني همچنان كه در داخل در شكل گيري انقلاب اسلامي و مديريت جنگ تحميلي،‌ دوران سازندگي و سال هاي اخير به سود ايران و ايرانيان اثرگذار بود در ديد جهانيان نيز نقش كم نظيري داشته است و همگان به آن اذعان داشته اند.

پژ‍وهش و نگارش:‌ ابراهيم زماني

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
    0 0
    به جرئت میتونم بگم یه رسانه عقب افتاده هستید. تمام اطلاعاتی رو که در این گزارش اوردید، بقیه رسانه ها در روزهای گذشته منتشر کرده اند و جالبه که با همین عنوان منتشر کردند. اونوقت شما اومدید چند روز بعد از درگذشت حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی، اومدید این گزارش رو منتشر کردید. حالتون خوبه؟ یکم به روز بشید خب . به خدا ایرادی نداره ها
  • علی IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
    0 0
    صبح بخیر به نظرتون یکم زود این گزارش رو منتشر نکردید؟!!!!!؟