جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
روحانی شهید حجت الاسلام سید احمد دیباجی

حوزه/ شهید دیباجی برای به ثمر رسیدن انقلاب، سعی و تلاش فراوان نمود و در جهت پیشبرد اهداف انقلاب نقش آفرین بود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» روحانی شهید حجت الاسلام سید احمد دیباجی حسینی از شهدای ترور اول انقلاب است، خفاش صفتانی کوردل، وجود موثر ایشان را تحمل نکردند، او و دو فرزند دلبندش سید محمد 19 ساله و سید علی 14 ساله را به شهادت رساندند.

آقا سید احمد به سال 1315 در یک خانواده روحانی در سده اصفهان به دنیا آمد. پس از طی دوره ابتدایی روانه قم شد و راه پر خیر و برکت پدر عالمش را در پیش گرفت.

ایشان پس از طی مقدمات و سطح، آهنگ نجف اشرف نمود و در آن دیار ولایت محضرآیات عظام حاج سید محسن حکیم طباطبایی، سید محمود شاهرودی و آقا سید ابوالقاسم خویی را مغتنم شمرد و بهره ها اندوخت. در این ایام با صبیّه شیخ آقا بزرگ تهرانی صاحب الذریعه ازدواج نمود. شهید گرامی مدتی بعد به اتفاق خانواده اش ، نجف را به مقصد مشهد ترک می کند ولی به عللی در تهران ماندگار شد. ایشان جلسات دینی تشکیل می داد و در راستای اعتلا بخشی به فرهنگ دینی مردم شهر تلاش و کوشش نمود. در خلال همین ایام کتاب تبویب الذریعه را آماده و جلد اول آن را به چاپ رسانید.

حرکت انقلاب

شهید دیباجی برای به ثمر رسیدن انقلاب، سعی و تلاش کرد و به اشکال مختلف مردم را نسبت به اهداف حرکت امام خمینی(ره) آگاه می نمود. او پس از به ساحل نشستن کشتی انقلاب بیکار ننشست و در جهت پیشبرد اهداف انقلاب نقش آفرینی نمود. سند این ادعا، خون پاک آن سید مظلوم است که همراه دو فرزند عزیزش بر زمین ریخت.

ایشان مسئولیت کمیته مسجد مهدیه و مسجد محسنی را بر عهده داشت . فعالیت های خالصانه اش آتش کینه و نفرت منافقان را برافروخت .

مرگ سرخ

عاقبت شامگاه یکی از روزهای فروردین 1358 پس از نماز مغرب و عشاء در اثر انفجار بمب در مسجد، شربت شهادت نوشید و به همراه دو فرزند مظلومش به دیار باقی شتافت.

خدمات علمی و اجتماعی

از جمله خدمات علمی این مرد دیندار در کنار تفسیر قرآن کریم، می توان به کشکول در علوم مختلف در دو جلد، الاجازات الی طرق الاحادیث و الروایات و تقریرات فقه و اصول اشاره کرد.

 همچنین به همت سید دیباجی درمانگاه و صندوق قرض الحسنه حضرت مهدی(عج) تاسیس شدکه منشاء خدمات در خور توجهی برای مردم است

 منبع: شهدای روحانیت شیعه

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha