پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی

حوزه/ رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از برگزاری کنفرانس بین المللی گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در عرصه اعتدال و عقلانیت با حضور ۱۵ اندیشمند جهان اسلام در قم خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین لک زایی پیش از ظهر امروز در نشست خبری «کنفرانس بین المللی گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در عرصه اعتدال و عقلانیت» که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: یکی از اهداف انقلاب اسلامی، تقویت همگرایی امت اسلامی بوده تا به وسیله آن برای حل مشکلات جهان اسلام؛ به ویژه مسئله فلسطین هم افزایی ایجاد شود؛ اما متأسفانه در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی با ناآگاهی و غفلت برخی از مسلمانان از یک سو و دسیسه های دشمنان اسلام از سوی دیگر، شکاف و واگرایی در جهان اسلام؛ مخصوصا گسست میان ایران و کشورهای عربی بیشتر شده است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ابراز داشت: با تصویب کمیسیون فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای سیاستگذاری در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، تشکیل و مقرر شد گفتگوهای علمی و فرهنگی میان ایران و جهان عرب را برنامه ریزی نماید تا شاهد از بین رفتن گسست ها، واگرایی ها و تقویت همگرایی باشیم.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان ساخت: با پیگیری های سازمان فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه ها و نهادهای علمی، دعوت و یکی از برنامه های برنامه ریزی شده، بر عهده پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و برخی از نهادهای همکار در قم مانند دانشگاه ادیان و مذاهب، مؤسسه اسراء، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، جامعه المصطفی و دانشگاه قم قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی تصریح کرد: در این راستا کنفرانس بین المللی «گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در عرصه اعتدال و عقلانیت» بر عهده پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قرار داده شده که این کنفرانس در دوم و سوم بهمن مال سال جاری در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار خواهد شد.

وی بیان داشت: افتتاحیه این کنفرانس روز شنبه از ساعت 18 الی 20 با حضور 15 مهمان خارجی از کشورهای اردن، عراق، الجزایر، سوریه، عمان، کویت، لبنان، تونس و بحرین و اندیشمندان داخلی آغاز خواهد شد.

*موضوعات پنل های تخصصی

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: برنامه روز دوم کنفرانس بین المللی نیز از ساعت 9 صبح تا 12 با چهار پنل تخصصی «اعتدال و عقلانیت در اندیشه و عمل اندیشمندان اسلامی»، «اعتدال و عقلانیت در آموزه های دینی»، «اعتدال و عقلانیت در گفتگوهای فرهنگی» و «اعتدال و عقلانیت و مقابله با افراط گرایی» برگزار می گردد.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: دغدغه اصلی در این پنل ها برجسته سازی اعتدال و عقلانیت بوده تا افراط گرایی در منطقه و جهان مورد نقد و بررسی قرار گرفته و از منظر علمی و اندیشه ای با افراط گرایی که مشکل فعلی جهان اسلام است، مقابله و مبارزه شود.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی ابراز داشت: آنچه سبب شد، اعتدال و عقلانیت محور این کنفرانس قرار گیرد، وضعیت امروز ما در منطقه است؛ چراکه مهمترین مشکل امروز ما ناامنی در سطح منطقه بوده که ریشه در افراط گرایی و تلاش های نظام سلطه و صهیونیست دارد.

*عمده گفتگوهای اندیشمندان ایرانی و عرب در عرصه سیاسی بوده است

وی یادآور شد: عمده گفتگوهای ما با اعراب تا به امروز، دیپلماتیک و سیاسی بوده و علما و اندیشمندان ما و اعراب کمتر به بحث و گفتگو درباره مسائل جهان اسلام پرداخته اند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا این کنفرانس در قم و پژوهشگاهی وابسته به حوزه انجام می گیرد، خاطرنشان ساخت: فلسفه روشن این کار آن است که تفکر اسلام ناب و تفکر مکتب اهل بیت(ع) مبتنی بر عقلانیت و اعتدال است و شهر مقدس قم منادی این عقلانیت و اعتدال می باشد و رهبر معظم انقلاب نیز با فتاوایی که داده اند، پیشگام در این عرصه می باشند.

*ارائه ۳۰ مقاله برتر در کنفرانس بین المللی

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: قریب به 50 مقاله به این دبیرخانه کنفرانس ارسال شده که در مجموع، 30 مقاله در این کنفرانس ارائه خواهد شد که 15 مقاله خارجی می باشد.

*تأسیس «مجمع اندیشمندان ایران و جهان عرب»

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با بیان این مطلب که چکیده مقالات به دو زبان فارسی و عربی منتشر خواهد شد، اظهار داشت: اختتامیه این کنفرانس بعدازظهر یک شنبه از ساعت 14 الی 16 بوده و تأسیس «مجمع اندیشمندان ایران و جهان عرب» از برنامه های ویژه اختتامیه این کنفرانس خواهد بود که اساسنامه آن تهیه و از آن رونمایی خواهیم کرد.

وی ابراز داشت: دکتر ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، سخنرانان مراسم افتتاحیه بوده و در بیانیه ای نیز از سوی مهمانان، تهیه و در مراسم اختتامیه قرائت خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان خاطرنشان ساخت: گفتگوی صمیمانه در جامعه المصطفی با حضور مهمانان خارجی از ساعت 21 الی 23 روز شنبه در جامعه المصطفی العالمیه از برنامه های حاشیه ای این کنفرانس می باشد.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha