سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
شب هفت آیت الله هاشمی رفسنجانی در قم

حوزه/ حجت‎الاسلام والمسلمین حسینی قمی،رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را مصداق یک مجاهد قرآنی دانست که همه چیز خود را در راه خدا داد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، حجت‎الاسلام والمسلمین حسینی قمی امشب در مراسم شب هفتم ارتحال آیت‎الله هاشمی رفسنجانی در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با ذکر این مطلب که اوصاف مجاهدان در قرآن کریم بیان شده است گفت: در یک هفته اخیر تجلیل بسیاری از ایشان صورت گرفت؛ ولی باید قدر شخصیت‎های خود را در زمانی که در میان ما هستند بدانیم؛ از رسانه ملی تقدیر می کنیم که از ایشان تجلیل کرد، ولی تقاضا می‎کنیم که نسبت به این شخصیت‎ها، تا زنده هستند تجلیل کنیم.

وی اظهارکرد: نباید در خصوص شخصیت های نظام بی انصافی کنیم، نباید سخنان رهبری و خیمه نظام را به شکلی ترجمه و بیان کنیم که تنها خودمان زیر این خیمه قرار بگیریم؛ باید همه دلسوزان نظام را در این خیمه جذب کنیم؛ نباید در این عرصه جناحی عمل کنیم و همه را محکوم کرده و به جذب حداقلی و حذف حداکثری بپردازیم.

این محقق  و پژوهشگر حوزه بیان کرد: خداوند به جای شخصیت‎ها بر ارزش‎ها تکیه می‎کند و این ارزش‎ها است که به انسان‏ها شخصیت می‏ دهد؛ یعنی بارها به جای اینکه از انبیا نام ببرد از ارزش‎های این انبیا نام برده است.

حجت‎الاسلام والمسلمین حسینی قمی اظهارکرد: خداوند در سوره توبه نامی از مجاهدین نمی‎برد، بلکه 10 ویژگی از جمله عبادت و سجود و رکوع و امر به معروف و نهی از منکر و.... را بیان می‏ کند که نشان دهد، این ارزش‎ها هستندکه به مومنان ارزش می‎دهد.

وی گفت: خداوند متعال بیان می‎کند که همه مومنان ارزشمند هستند، ولی کسانی که در سخت‎ترین شرایط اسلام را یاری کردند و سابقون در خدمت و جهاد بودند مقرب تر خواهند بود.

سخنران مراسم بیان کرد: مهاجران و انصاری که در روز سختی به کمک پیامبر آمدند درقرآن متعال مورد تجلیل خاص واقع شدند؛ قرآن کریم 31 بار واژه «یستوی» را به کار برده است که بیان کند که همه مردم و مومنین و مهاجرین و مجاهدین با هم مساوی نیستند.

وی افزود: قران کریم در سوره حدید تصریح می‎کند که برخی پس از فتح مکه و برخی پس از پیروزی‎ها، مسلمان شدند؛ ولی باید به یاد داشته باشند که کسانی که در روز سخت به یاری دین پرداختند با دیگران مساوی نیستند.

این محقق  و پژوهشگر حوزه اظهارکرد: خداوند به همه وعده نیک داده است، ولی بسیاری پس از پیروی در صف اسلام و مسلمین قرار گرفتند؛ عده‎ای در دوران دفاع مقدس در خانه نشستند و به کارهای علمی پرداختند و دعا کردند که این افراد پاداش می‎گیرند، ولی رزمندهای که در صف جبهه از جان خود می‎گذرد پاداشی دیگر دارد.

وی گفت: رسول خدا تا آخرین روز حیات خود، مجاهدین را تجلیل می‎کردند؛ پیامبر اکرم(ص) در مجلسی حضور داشتند که در آن حین جمعی از بدری‎ها حضور یافتند ولی جایی برای نشستن آنها نبود که خداوند با تجلیل ازاین افراد از برخی خواستند که برخیزند تا بدری‎ها بنشینند.

این محقق  و پژوهشگر حوزه بیان کرد: اگر جامعه ما مجاهدین را فراموش کرد همه چیز را فراموش کرده است؛ پیامبراکرم(ص) توجه خاصی به مجاهدین داشتند؛ به خصوص مجاهدینی که ایمان و انس با قرآن بیشتری داشتند.

وی افزود: اگر معیارهای جهادگران راستین را مرور کنیم این معیارها را در آیت‎الله هاشمی رفسنجانی مشاهده می‎کنیم؛ ایشان از 14 سالگی از دیار خود برای خدا هجرت کرد و در نزدیکی منزل امام راحل سکنی گزید و زیرنظر دو عالم بزرگ مرحوم اخوان مرعشی و امام راحل تعلیم دید.

سخنران مراسم اظهارکرد: اگر معیار مجاهدان جهاد باشد پیشگام این عرصه بود و سالها در کنار امام مجاهدت کرد و شکنجه‎های فراوان دید؛ ایشان پس از انقلاب نیز در میدان مجاهده حضور داشتند و در جبهه‎های جنگ نیز کوشا و فعال بودند؛ اگر سرداران جنگی ما در مراسمات این عالم حضور پررنگی داشتند به این دلیل است که آنها نقش این عالم بزرگ را در دوران دفاع مقدس به خوبی می‎دانستند.

حجت‎الاسلام والمسلمین حسینی قمی گفت: آن روز که در معرض تحریم دشمنان شرق و غرب بودیم بزرگانی چون ایشان کشور را حفظ کردند؛ حضور این مرد بزرگ و فرماندهی دوران دفاع مقدس یک طرف و گزارشی که در خطبه‎های نماز جمعه از حماسه رزمندگان می‎داد همه مردم را امیدوار می‎کرد.

این محقق  و پژوهشگر حوزه بیان کرد: اگر جامعه ما نقش بزرگان و مجاهدان ما را کمرنگ کند و جوانان نسل‎های بعدی این مجاهدان را نشناسند، آن جامعه حیات خود را از دست میدهد.

وی افزود: امروز نسل سوم و چهارم ما از تاریخ 100 سال اخیر کشور خود آگاهی کاملی ندارند؛ در کنار قبر موسس حوزه علمیه قم، شخصیتی آرمیده است که امام راحل در حق او فرمودند که اگر انسان میخواهد مومنی را ببیند که شیاطین را تسلیم خود کرد به چهره مجاهد بافقی نظر کند.

سخنران مراسم اظهارکرد: آیت‎الله هاشمی رفسنجانی کسی بود که امام راحل ایشان را شهید زنده نام بردند؛ ایشان در بیان خاطرات خود گفت که هیچگاه در این مبارزات و مجاهدت‎ها از چیزی نترسیدم.

وی گفت: ایشان مفسر قرآن بود که 20 مجلد تفسیر راهنما به رشته تحریر درآورد؛ چند سال پیش مرحوم آیت‎الله هاشمی رفسنجانی بیان می‎کرد که مطالعات فقهی و اصولی را به شدت دنبال می‎کند و این مساله نشان می‎دهد که ایشان هیچگاه دست از علم و دانش و نشر معارف قرآن و اهل بیت(ع) برنداشتند.

این محقق  و پژوهشگر حوزه بیان کرد: ایشان در روزهای پایانی جنگ از امام خواستند که مسئولیت پذیرش قطعنامه را بپذیرند و سپس محاکمه شوند که این مساله بیان گر اخلاص ایشان است و خداوند نیز بیان کرده است که کسانی که مخلصانه جهاد کردند بهترین مصلحت‎ها برای ایشان رقم می‎خورد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • جواد IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
    0 0
    آقای حسینی! چه ها گفتی!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟