شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، امروز در جمع ائمه جمعه استان اصفهان

حوزه/ آیت الله طباطبایی نژاد در تفسیر نامه ۴۵ نهج البلاغه، گفت: معمولاً عده ای با دعوت از مسئولان به دنبال اهداف و منافعی هستند، لذا باید بدانند بر سر چه سفره ای می نشینند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان ، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد صبح امروز در ادامه سلسله جلسات هفتگی تفسیر نهج البلاغه، در تشریح  نامه 45 با بیان اینکه این نامه توسط امیرالمومنین(ع) به عثمان بن حنیف نوشته شده است، اظهار کرد: عثمان بن حنیف از صحابه پیامبر (از کسانی که پیامبر را درک کرده) است.

وی در توصیف عثمان بن حنیف عنوان کرد: او از علاقمندان به امیرالمومنین(ع) است و در این محبت چنان استوار بود که در جنگ جمل، هرچه عده ای تلاش کردند تا وی را در صف دشمنان امام علی(ع) قرار دهند افاقه نکرد تا جایی که او را تهدید کرده و کتک زدند ولی عثمان همچنان بر این عشق و عقیده استوار ماند.

مدیر حوزه علمیه اصفهان در رابطه با نامه 45 نهج البلاغه اذعان کرد: این نامه زمانی که عثمان فرماندار بصره بوده نوشته شده و برای مسئولین و آحاد جامعه ارزشمند و راهگشا است.

وی افزود: در این نامه امام علی(ع) به عثمان خطاب کردند: «به من خبر رسیده به مهمانی جوانی از جوانان بصره رفتی در حالی که اغنیا بر آن سفره حضور داشتند و این سفره خالی از حضور فقرا بوده است»، درواقع در این سفره غذای حرام وجود نداشته لکن امیرالمومنین معترض هستند که چرا عثمان به جهات مختلف این سفره دقت نداشته است.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با بیان اینکه عبارت با خبر شدن امیرالمومنین(ع) نشان دهنده واقف بودن و نظارت بر حکومت است افزود: حضرت امیر چنان بر امور حکومت مسلط بودند که در بیان جزئیات این سفره به عثمان می‌نویسند:«در این سفره رنگ های مختلف غذا وجود داشته و ظرف بزرگ غذا نزد تو(عثمان) قرار داشته و من گمان نمی‌کردم که تو دعوت سفره ای که گرسنگان بر آن حضور نداشتند را اجابت کنی».

وی در تبیین توصیه های امیرالمومنین(ع) به عثمان بن حنیف یادآور شد: انسان باید به لقمه غذایش بنگرد و بداند از چه طریق تهیه شده و در سفره با چه کسانی همنشین می‌شود چراکه معمولا عده ای با دعوت از مسئولان به دنبال اهداف و منافعی هستند، از این رو انسان باید یقین داشته باشد که غذایش از تمام جهات پاک و حلال باشد.

آیت الله طباطبایی نژاد با اشاره به فراز دوم این نامه تصریح کرد: امیر المومنینن (ع) به عثمان بن حنیف فرمودند:«هر مامومی، امام و الگویی دارد که از نور آن بهره می‌گیرد، تو(عثمان) نیز باید به امام خود نگاه می‌کردی که بر سر چه سفره ای می نشیند، چه غذایی می‌خورد و چه چیز را در این دنیا انتخاب می‌کند»

وی با بیان اینکه پیشوا باید ساده زیست و همراه با مردم باشد اظهار کرد: امام علی(ع) به عثمان فرمودند:«امام تو در دنیا به دو جامه قمیص و ازار و دو قرص نان اکتفا کرد» این در حالی است که گاهی در هنگام سردی هوا این مقدار جامه کفایت نمی‌کرد، ولی چون پیشوای جامعه بود، به کمترین اکتفا کرد.

امام جمعه اصفهان با بیان اینکه امام می‌داند که ما نمی‌توانیم مانند ایشان زندگی کنیم ادامه داد: امام علی(ع) فرمودند:«شما نمی‌توانید مانند من زندگی کنید، من نیز چنین توقعی از شما ندارم، لکن شما برای کمک به جامعه اسلامی ورع، اجتهاد، عفت(دوری از شهوات دنیایی) بورزید و راه درست و محکم را انتخاب کنید».

وی در بیان سیره امیرالمومنین(ع) ابراز کرد: امام خود را برای مومنین چنین توصیف می‌کند: «به خدا سوگند از دنیای شما تبری(تکه ای طلا) ندارم، از غنائم آن هیچ در بر من نیست و یک وجب از زمین دنیا برای خود برنداشتم، به اندازه یک موجود مریض غذا می‌خورم، بدانید که این دنیا در چشم من پست تر از آب درخت بلوط(بسیار تلخ) است».

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با اشاره به فرازی دیگری از این نامه تبیین کرد: امام از اموال دنیا استثناء قائل می‌شوند و می فرمایند از آنچه که زیر این آسمان است یک فدک در اختیار ما بود که قومی بخل ورزیدند و آن را از ما گرفتند، قوم دیگر(اهل بیت) هم سخاوت کرد اما در نهایت خداوند حکم خواهد کرد، فدک و اموال دنیایی به هیچ کار من نمی‌آید چرا که انسان وارد قبر می‌شود و همه آثار دنیا به پایان می‌رسد و دیگر دنیا سراغی از اهل قبور نمی‌گیرد.

آیت الله طباطبایی نژاد در توصیف خانه قبر توسط امام علی(ع) بیان کرد: اگر دستان حفر کننده قبر وسعتی به آن بدهد، به این وسعت باقی نمی‌ماند و درنهایت سنگ و گل آن را پر می کند و تمام حفره های آن را می‌گیرد.

مدیر حوزه علمیه اصفهان در بیان چرایی دل نبستن امام(ع) به دنیا، تصریح کرد: امام فرمودند: من نفسم را به دنیا مشغول نمی‌کنم، ریاضت می‌کشم به تقوا تا آن روز ترسناک(قیامت) در امان باشم و در کنار لغزشگاه ها، نفسم ثابت بماند.

نماینده ولی فقیه در پایان بر ضرورت مهجوریت زدایی از نهج البلاغه تاکید کرد و گفت: معارف علوی باید در جامعه ساری و جاری باشد.

۳۱۳/۳۸

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha