چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام والمسلمین تکیه ای

حوزه/ پنجمین جشنواره بین المللی علمی، ادبی و هنری اعتکاف با همکاری و تعامل ۲۶ نهاد و دستگاه فرهنگی برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین تکیه ای، مسئول برگزاری «جشنواره بین المللی علمی، ادبی و هنری اعتکاف» به تشریح  پیرامون برگزاری این جشنواره پرداخت.

* بفرمایید این جشنواره از چه زمانی آغاز و چند مرتبه برگزار شده است؟

اعتکاف سنت حسنه محمدی (ص) است که جوامع دینی و اسلامی پس از قرن ها نسبت به گذشته بهتر به آن پرداخته و اکنون به صورت فرهنگ درآمده است؛ لذا ضرورت بود که جریان متمرکزی با رویکرد مورد نیاز، جریان اعتکاف را تعمیق بخشیده و نسبت به فرهنگ توسعه یافته آن رصد نماید تا ضمن برطرف سازی نیاز معتکفین، هم آنچه را که در منابع اسلامی نهفته است، استخراج و استحصال نموده و هم از آسیب های محتمل جلوگیری نماید.

بر این اساس، جشنواره های سراسری اعتکاف از سال 1390 کلید خورد که مورد تأیید مقام معظم رهبری، مراجع معظم تقلید و شخصیت های صاحب نظر علمی و فرهنگی قرار گرفت و در نهایت تاکنون به فضل الهی چهار جشنواره علمی، ادبی و هنری اعتکاف با موفقیت برگزار شده است.

در حال حاضر، برگزاری پنجمین جشنواره نیز در سطح بین المللی و داخلی دست اقدام بوده که فراخوان مقاله آن نیز در بخش های علمی، ادبی و فرهنگی اعم از حوزوی و دانشگاهی انجام شده است.

* با توجه به دیدار شورای سیاست گذاری و شورای علمی جشنواره با مقام معظم رهبری در آبان ماه سال 1393، انتظار ایشان از جشنواره چه بوده است؟

در دیداری که شورای سیاست گذاری و شورای علمی جشنواره در آبان ماه سال 1393 و در آستانه جشنواره سوم، خدمت مقام معظم رهبری شرفیاب شدیم، ایشان این موضوع را به عنوان یک افتخار دانسته و اعتکاف را نماد معنویت در نظام اسلامی معرفی کردند.

معظم له در آن دیدار فرمود، ظرفیت اعتکاف به نهادسازی رسیده و مناست است که در این موضوع به دنبال وحدت رویه باشیم؛ بدیهی است مرکز ثقل آن هم در یک نماد ارزشمند به اسم مسجد امام حسن عسکری (ع) است که در مرکز قم برگزار می شود؛ زیرا احیاء اعتکاف در زمان معاصر از این مسجد مقدس بوده است.

یکی از نکات مهمی که ایشان در آن دیدار بیان داشتند، آسیب شناسی بود که همچون بستری عظیم، ممکن است مورد طمع دشمنان و نااهلان قرار گیرد؛ پس مناسب است که این آسیب شناسی انجام گردد.

ما این رهنمود معظم له را در نشست های مراکز استانی پیگیری نموده و مورد تبادل نظر قرار دادیم که تاکنون چند نشست نیز در این خصوص برگزار و ان شاءالله این جریان ادامه خواهد داشت.

* نقش هم افزایان و دیگر نهادها در برگزاری این اتفاق مبارک چه بوده و چه اقداماتی می توانند انجام دهند؟

ضرورت هم افزایی نهادهای فرهنگی، مذهبی و معرفتی بر کسی پوشیده نیست؛ چراکه جامعه بزرگ اسلامی از یک دست، یک گروه، یک جریان و یک بخش ارتزاق نخواهد کرد؛ بلکه رزق وسیع می خواهد و این هم پوشانی و هم افزایی که از ضروریات است، ما را بر آن داشت که از همه دستگاه های فرهنگی و نهادهای دینی و مذهبی در امر اعتکاف دعوت نماییم.

26 نهاد و دستگاه برای برگزاری جشنواره اعتکاف حضور دارند که مطرح، صاحب قوت، تجربه و مؤثر در بستر فرهنگی کشور بوده و شش عضو آن از دستگاه های بین المللی می باشند که نشان می دهد، اشارت بزرگان در این هم افزایی مؤثر بوده و تمام جریانات ارزشمند فرهنگی و دینی نسبت به این سنت حسنه نظر معطوف دارند.

* نقش رسانه ها و نشریات در تنویر افکار عمومی و اطلاع رسانی در جذب مخاطب چیست؟

هر شخص و نهادی در هر أمر خیر گام بردارد، در ثواب آن شریک است؛ بنابراین رسانه ها نیز با اقدام و عمل در این موضوع، فرصتی را برای مردم فراهم می آورند تا راه خود را یافته و توجه بیشتری نسبت به ارزش های دینی داشته باشند.

بر این اساس، رسانه ها با همکاری و تعامل، در معرفت افزایی و حضور پرشور مردم شریک بوده و به ثواب آن خواهند رسید.

* جنابعالی به عنوان رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره چه پیشنهادهایی برای شرکت کنندگان دارید؟

شرکت کنندگان در این جشنواره باید توجه داشته باشند که خداوند متعال به آنان توفیق علم، ادب، اندیشه و هنر را عطا نموده و باید از این فیض الهی استفاده نمایند؛ چراکه «لَئِنْ شَکرْتُمْ لَاَزیدَنَّکمْ».

همچنین باب معارف الهی باز است و شما به ابعاد مختلف این سنت محمدی با آن نگاه ویژه ای که دارید نگاه کرده و زوایای آن را مورد بررسی  قرار دهید.

* علاقه مندان آثار خود را به چه آدرسی ارسال نمایند؟

علاقه مندان می توانند آثار خود را برای پنجمین جشنواره بین المللی اعتکاف به نشانی اینترنتی: etekaffestival.com و یا صندوق پستی ۱۴۴۵ – ۳۷۱۹۵ ارسال نمایند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha