چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
موسسه علمی فرهنگی آفاق حکمت

حوزه/ فعالیت مدرسه آفاق و اولین درس‌گفتار عمومی این مؤسسه با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با عنوان «طیف‌بندی حوزه علمیه در نسبت با علوم انسانی» برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، مدرسه آفاق وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی آفاق حکمت است که از سه سال پیش به طور غیررسمی و از سال ۹۴ به طور رسمی فعالیت خود را در حوزه‌های پژوهش، آموزش و فعالیت‌های ترویجی تبلیغی آغاز کرده است.

مدرسه آفاق که فعالیت‌های آموزشی مؤسسه را بر عهده دارد، قالب درس‌گفتار را برای برنامه‌های آموزشی خود در نظر گرفته است. درس‌گفتارهای مدرسه آفاق در دو مقیاس برگزار خواهد شد که عبارتند از: درس‌گفتارهای عمومی و درس‌گفتارهای تخصصی.
درس‌گفتارهای عمومی با تعداد دانش‌پژوهان بیشتر و با موضوعات عام و فراگیرتری برگزار خواهد شد و در هر فصل، یک یا دو مورد از این نوع درس‌گفتارها جزو برنامه مدرسه آفاق خواهد بود.
اما درس‌گفتارهای تخصصی با تعداد دانش‌پژوهان محدود و در موضوعات تخصصی دنبال خواهد شد.

آغاز فعالیت مدرسه آفاق و اولین درس‌گفتار عمومی این مؤسسه با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با عنوان «طیف‌بندی حوزه علمیه در نسبت با علوم انسانی» در زمستان ۹۵ برگزار خواهد شد.
این درس‌گفتار از ۳۰ دی ۱۳۹۵ تا ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ ادامه خواهد داشت و هر پنج‌شنبه (غیر از ۱۲ اسفند) از ساعت ۱۴ الی اذان مغرب به مدت هفت هفته، پذیرای دانش‌پژوهان خواهد بود.

در این دوره، به مباحثی همچون علم دینی مبتنی بر حکمت الهی، اجتهاد تمدن‌ساز، الگوی حکمی اجتهادی، واقع‌گرایی انتقادی در علوم انسانی اسلامی، نظریه ابتناء؛ منطقی برای فهم دین، از مکتب دینی تا علم دینی، پارادایم اجتهادی دانش دینی و رویکرد تهذیبی برای رسیدن به علوم انسانی اسلامی پرداخته خواهد شد.

از جمله اساتید حاضر در دوره نیز می‌توان به آیات و حجج اسلام علیرضا اعرافی، محسن اراکی، علی‌اکبر رشاد، عبدالحسین خسروپناه، حمید پارسانیا، اکبر میرسپاه، مرتضی جوادی آملی، احمد واعظی، شیخ عبدالحمید واسطی و سید محمدمهدی میرباقری اشاره کرد.

مخاطب اصلی این برنامه، طلاب حوزه هستند اما از دانشجویان علاقه‌مند و دغدغه‌مند نسبت به مسئله علوم انسانی اسلامی نیز ثبت‌نام صورت می‌گیرد.
دانش‌پژوهانی که در این دوره ثبت‌نام کرده و به طور مرتب در هفت هفته شرکت کنند و بیش از دو جلسه غیبت نداشته و مجموعه تأخیرهای آنها نیز کمتر از دو ساعت باشد، امکان شرکت در آزمون پایان دوره را داشته و مشمول دریافت گواهی پایان دوره خواهند شد.
این گواهی‌نامه معتبر به طور مشترک از طرف مؤسسه علمی فرهنگی آفاق حکمت و دانشگاه باقرالعلوم(ع) صادر خواهد شد.

هزینه ثبت‌نام در دوره ۴۵ هزار تومان در نظر گرفته شده و زمانی ثبت‌نام دانش‌پژوهان علاقه‌مند نهایی خواهد شد که بارکدی برای حضور و غیاب از طریق سیستم حضور و غیاب مدرسه آفاق دریافت کنند.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha