جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان، کار کارشناسی و تحقیقی را لازمه تحول در حوزه دانست و گفت: طلبه ای که وارد حوزه می شود باید استعداد سنجی شود و از لحاظ علمی، استعدادی و دانشی مورد ارزیابی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی، در مراسم اعطا احکام به اعضای شوراهای «علمی» و «برنامه ریزی» نخبگان و استعدادهای برتر این حوزه با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر حوزه انقلابی، گفت: حوزه انقلابی ملازمه با حرکت های تحولی است. در حرکت های تحولی اولویت هایی مطرح است که لازمه کار تحولی است و در حوزه های علمیه گستره زیادی دارد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه در عرصه تحول اولویت بندی ضرورتی اجتناب ناپذیر است، گفت: تحول با توجه به ظرافت، لطافت و ماهیت کار که از عمق و ژرفای خاص برخوردار است، برای انتقال از یک حرکت به حرکت دیگر، سرعت و شتاب را نمی پذیرد.

وی تصریح کرد: سرعت و حرکت های کارشناسانه تحولی در عرصه هایی که حوزه های علمیه باید در آنها متحول شود، کار سنگینی است.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب «حرکت تحولی اگر در حوزه شورع نشود، حوزه علمیه یا به انزوا کشیده می شود و یا می میرد.» ادامه داد: در اولویت بندی کارهای تحولی، آموزش حرف اول را می زند.

وی بیان کرد: آموزش ارکان شناخته شده ای دارد، بحث اهداف و نظام آموزشی، روش ها، منابع، استاد، فضا و معیشت به عنوان مولفه های نرم افزاری آموزشی لازمه یک حرکت کارشناسانه اجتهادی و تحقیقی است که اگر با عجله و شتاب و عدم دقت صورت گیرد، راه به جایی نمی برد و تحول صورت نمی پذیرد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی مطرح کرد: کار بسیار مهمی که تحول می تواند ایجاد کند ساماندهی فعالیت های حوزوی است؛ یکی از مهمترین مسایل، مساله مدل ها و تنوع در آموزش است.

 وی با تاکید بر تنوع در مسائل آموزشی اذعان داشت: ما نمی توانیم مباحث آموزشی را برای همه یکسان ببندیم و در رابطه با نظام آموزشی مساله استعداد و سطح علمی باید مد نظر قرار گیرد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به بررسی نظام جامع آموزشی در کمیسیون آموزش، بیان کرد: نباید طلبه خلاق را معطل کرد و تنوع مدل های آموزشی با توجه به سطح دانش طلبه ای مهمترین فرایند حرکت تحولی است.

مدیر حوزه علمیه خراسان به جذب و پذیرش طلبه نیز اشاره کرد و افزود: طلبه ای که وارد حوزه می شود باید استعداد سنجی شود و از لحاظ علمی، استعدادی و دانشی مورد ارزیابی قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی اضافه کرد: از همان ابتدای ورود افراد به حوزه باید سطح دانش و علم طلبه را در نظر بگیریم و انتظار 5 ساله برای درس خارج و راه یافتن به مسیر اجتهاد را برای مستعدین برتر هموار سازیم.

وی با بیان اینکه برخورد و بهره بردای از نخبگان باید ظریف تر و حساب شده تر نسبت به دیگر افراد باشد، گفت: باید یک حرکت گسترده آغاز شود و یک مدل آموزشی متناسب با استعداد برتر طراحی و به اجرا درآید.

مدیر حوزه علمیه خراسان ادامه داد: در تنظیم نظام جامع آموزشی نخستین مرحله ابلاغ به مدارس و محتوای آموزشی متناسب با حوزه انقلابی است که صورت گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با تاکید بر اینکه مساله تنظیم برنامه مساله بسیار مهمی است، ادامه داد: ما به جای اینکه خواسته باشیم علم را با استفاده از یک سری منابع خاص به طلبه آموزش دهیم، باید به دنبال روش های نوین باشیم.

مدیر حوزه علمیه خراسان در پایان بیان داشت: خروجی ناب حوزه علمیه مرهون کار با استعداد برتر و نخبگان است و اگر در این زمینه کار کنیم یک تحول برنامه ای و ساختاری به وجود می آوریم و صدها نظریه پرداز در طی پنج سال آینده تربیت خواهیم کرد.

انتهای پیام

 

.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha