شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
انجمن کلام حوزه

حوزه/ به همت انجمن کلام حوزه و کرسی های پژوهشی و نظریه پردازی شورایعالی انقلاب فرهنگی سومین نشست از این سلسله نشست ها با موضوع « جایگاه عقل در امامیه نخستین» امشب در دبیرخانه انجمن های علمی حوزه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، کرسی ترویجی، نقد و مناظره "جایگاه عقل در امامیه نخستین" با ارائه محمد جعفر رضایی دانش‌آموخته دکتری شیعه‌شناسی و نقد و داوری حجت الاسلام و المسلمین محمدغفوری نژاد، عضو هیئت‌علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با دبیرعلمی حجت الاسلام و المسلمین علیرضا بهرامی  در ساختمان انجمن‌های علمی حوزه برگزار ‌شد.

دبیر علمی نشست در ابتدای بحث پیرامون موضوع مورد نقد وبررسی اظهارداشت: در این کرسی ترویجی به بررسی چهار منبع از منابع معرفت کلامی با رویکرد متمایز  در دوران حضور می پردازد. در این کار به منظور دست یابی به مولفه های لازم برای پیدا کردن یک پارادایم و الگوی مستقل فکری در میان امامیه دوران حضور که آنان را از متکلمان عصر خود و هم چنین از اندیشمندان دوره های متاخر متمایز می کند از روش تحلیل تاریخی بر مبنای منابع حدیثی، کلامی و تاریخی استفاده شد.

حجت الاسلام و المسلمین بهرامی افزود: به نظر می رسد همه امامیه به جز گروهی اندک از محدثان درباره منبع معرفتی اول یعنی عقل و ارتباط آن با وحی معتقد به نوعی حجیت توامان بودند.

وی ادامه داد: امامیه نخستین درعین اعتقاد به حجیت مستقل عقل، برخلاف معتزله حجیت عقل را انحصاری و بدون نیاز به وحی نمی دانستند. در مسئله فطرت، امامیه نخستین معتقد بودند یکی از مهم ترین رسالت های پیامبران نه استدلال عقلانی کردن درباره توحید بلکه زنده کردن میثاق فطرت انسان ها بوده است.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم بیان داشت: در بحث ادراک حسی، صائب بودن ادراک حسی به حقیقت خصوصا با توجه به تعالیم قرآن کریم امری مفروغ عنه بود. دست آخر اینکه در مسئله شهود، امامیه درست در مقابل دو دیدگاه افراطی و تفریطی اهل سنت حدیث گرا و معتزله عقل گرا، به تبیین رویت قلبی خداوند پرداختند.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha