پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ نشست خبری آیت الله خاتمی با خبرنگاران

حوزه/ عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری از برگزاری دومین اجلاس عمومی دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله سید احمد خاتمی پیش از امروز در نشست خبری با خبرنگاران در دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری به ارائه گزارشی از فعالیت کمیسیون های این نهاد پرداخت و اظهار داشت: مجلس خبرگان رهبری وظیفه خود می داند که فعالیت های این نهاد را به نظر ملت بزرگ ایران برساند.

وی با اشاره به اینکه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری در چهارم و پنجم خردادماه سال جاری آغاز شد، گفت: بیش از هفت ماه از آغاز دوره پنجم خبرگان می گذرد و قرار شد در این نشست خبری، عملکرد هفت ماهه این نهاد اطلاع رسانی شود.

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری با اشاره به سابقه خود در عضویت در هیئت رئیسه سه دوره از مجلس خبرگان رهبری، اظهار داشت: شهادت می دهم دوره پنجم خبرگان رهبری از فعالیت بیشتری برخوردار بوده است؛ البته دوره سابق و اسبق نیز نمایندگان منتخب مردم در مجلس خبرگان وظیفه خود را انجام دادند، ولی در این دوره فعالیت بیشتری مشاهده می شود.

*برگزاری هفت جلسه هیئت رئیسه خبرگان رهبری

آیت الله خاتمی با اشاره به اینکه هیئت رئیسه خبرگان رهبری تاکنون هفت جلسه در رابطه با موضوعات مربوط به خبرگان رهبری و مسائل جاری کشور داشته است، گفت: این حجم جلسه در بیش از هفت ماه فعالیت دوره پنجم، نصاب بسیار قابل توجهی است.

وی با اشاره به برگزاری یک جلسه مشترک میان هیئت رئیسه و کمیسیون ها، گفت: طبق تبصره هفت ماده 15 آئین نامه داخلی مجلس خبرگان رهبری، حداقل یک جلسه مشترک باید برگزار شود و بیشتر از این نیز، نیازی به برگزاری جلسه نبوده است.  

بررسی شاخص های رهبری نظام اسلامی در کمیسیون تحقیق

عضو شورای عالی حوزه در ادامه تصریح کرد: کمیسیون تحقیق، موضوع اصل 111 قانون اساسی به ریاست آیت الله جنتی تاکنون 5 جلسه داشته است که به بررسی شاخص های رهبری نظام اسلامی پرداخته است.

وی با بیان اینکه وظیفه کمیسیون تحقیق، مراقبت از واجد شرایط بودن رهبری است، گفت: باید در این عرصه، شاخص معین می شد که با چه شاخصی می خواهیم ارزیابی داشته باشیم و در  آخرین جلسه این شاخص ها تعیین شد تا نقشه راه کمیسیون تحقیق باشد. 

آیت الله خاتمی در ادامه با اشاره به وظایف کمیسیون 107 و 109 قانون اساسی به ریاست آیت الله مومن، اظهار داشت: اصل 107 قانون اساسی به تبیین این مسئله می پردازد که بعد از رحلت امام راحل، تعیین رهبر به عهده خبرگان منتخب مردم است.

وی با اشاره به اینکه اصل  109 قانون اساسی نیز به تبیین شرایط و صفات رهبر می پردازد، گفت: صلاحیت لازم برای افتاء در ابواب مختلف فقه، عدالت و تقوای لازم برای رهبری امت اسلام، بینش صحیح سیاسی و اجتماعی، تدبیر، شجاعت، مدیریت و قدرت کافی برای رهبری از ویژگی های تعیین شده برای انتخاب رهبر است.   

کسانی که در مظان رهبری قرار می گیرند کاملا محرمانه است

وی افزود: این کمیسیون کسانی که در مظان رهبری قرار می گیرند را توسط کمیته ای که در داخل این کمیسیون شکل می گیرد بررسی می کند و این موضوع کاملا محرمانه است و فقط مقام معظم رهبری طبق قانون می توانند در جریان قرار بگیرند و به صراحت می گویم بنده دوسال عضو این کمیسیون بودم و با وجود اینکه سه دوره عضو هیئت رئیسه هستم، مطلقا نزدیک به این موضوع نشدم که چه کسانی در مظان رهبری هستند.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: این کمیسیون کار بسیار مهمی دارد و امانت داری و حفط اسرار در آن بسیار حائز اهمیت است و تاکنون 5 جلسه داشته اند و آن کمیته سه نفره نیز تاکنون 2 جلسه برگزار کرده است.

آیت الله خاتمی در ادامه با بیان اینکه کمیسیون اجتماعی خبرگان به ریاست  حجت الاسلام والمسلمین  عبداللهی از کمیسیون های بسیار مهم خبرگان به شمار می رود، گفت: نقشه راه سیاسی مجلس خبرگان توسط این کمیسیون تنظیم می شود؛ این کمیسیون یک ماه پیش از برگزاری اجلاس عمومی، مسائل مهم کشور را ارزیابی می کند و در رابطه با کسانی که می توانند عهده دار سخنرانی برای خبرگان باشند، پیشنهاد می دهد.

وی افزود: این کمیسیون شخصیت های پیشنهادی خود را به اطلاع هیئت رئیسه می رساند و هیئت رئیسه نیز این مسئله را ارزیابی مجدد می کند.

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری افزود: کمیسیون اجتماعی خبرگان تاکنون 13 جلسه طی هفت ماه گذشته با حضور کارشناسان مسائل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و معاونین وزارتخانه های "اطلاعات" و "ارتباطات" جهت بررسی مسائل فرهنگی به خصوص "موضوع فرصت ها و تهدیدهای فضای مجازی" و "اقتصاد مقاومتی و راهکارهای تحقق آن" داشته است.

وی با بیان اینکه کمیسیون اجتماعی دارای سه کمیته "فرهنگی، دینی و اجتماعی"، " سیاسی، مدیریتی و  امنیتی" و "اقتصادی" است، گفت: این کمیته ها به طور مستمر جلسات دارند و برآیند مذاکرات را به هیئت رئیسه کمیسیون ارائه می دهند تا در جلسات کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار گیرد و سپس با صلاحدید اعضای هیئت رئیسه به اطلاع نمایندگان مجلس خبرگان و در اجلاسیه های رسمی در قالب مطالبات مجلس خبرگان رهبری از مسئولان اجرایی کشور مطرح می شود.

آیت الله خاتمی همچنین به برگزاری سه جلسه از کمیسیون پاسداری و حراست از ولایت فقیه به ریاست آیت الله عالمی اشاره کرد و گفت: این کمیسیون دارای سه کارگروه "اصلاح آئین نامه داخلی کمیسیون"، "گردآوری آمار و اطلاعات درباره حکومت اسلامی و ولایت فقیه" و "معرفی ولایت فقیه در داخل و خارج کشور" است.

وی در ادامه با بیان اینکه کمیسیون آئین نامه موضوع اصل 108 قانون اساسی نیز از کمیسیون های مهم به شمار می رود، گفت: این کمیسیون در عرصه اداره خبرگان رهبری، نقشه راه است؛ اعضای این کمیسیون، آئین نامه ها را تصویب می کنند و به هیئت رئیسه ارائه می دهند و هیئت رئیسه در اجلاس عمومی مطرح می کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: این کمیسیون به ریاست آیت الله بهشتی تاکنون سه جلسه برگزار و طرح های ارجاعی هیئت رئیسه را بررسی کرده است.

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری با اشاره به فعالیت مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی وابسته به مجلس خبرگان رهبری به ریاست آیت الله حسینی بوشهری، اظهار داشت: این مرکز، فصلنامه ای با عنوان حکومت اسلامی منتشر می کند که مجله بسیار خوبی است برای کسانی که می خواهند در عرصه حکومت اسلامی تحقیق داشته باشند.

وی افزود: در این مرکز تاکنون شش نشست علمی با سخنرانی دکتر کدخدایی و حجت الاسلام والمسلمین کعبی در موضوع "حاکمیت قانون و بررسی تعارض آن با ولایت فقیه" و "حکومت دینی و کارآمدی آن" مورد بحث قرار گرفته است.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه دوره پنجم خبرگان رهبری در هفت ماه گذشته سه بیانیه و موضع گیری داشته است، اظهار داشت: اعضای خبرگان ابتدا، فایل صوتی علیه امام راحل که مورد استفاده کامل بیگانگان قرار گرفت را محکوم کردند؛ همچنین اقدام کنگره آمریکا در نقض برجام و تمدید ده ساله تحریم ها محکوم شد و بیانیه ای نیز به مناسبت گرامیداشت سالگرد 9 دی منتشر شد.    

وی با اشاره به اینکه دومین اجلاس عمومی دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری در روزهای 17 و 18 اسفندماه سال جاری در محل سابق مجلس شورای اسلامی تشکیل خواهد شد، گفت: همچنین اعضای خبرگان رهبری روز پنجشنبه 19 اسفند بعد از زیارت مرقد امام راحل به دیدار مقام معظم رهبری خواهند رفت و از رهنمودهای ارزشمند ایشان استفاده خواهند کرد.

فعالیت های کمیسیون خبرگان شایسته تکریم است

آیت الله خاتمی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی مدعی هستند خبرگان رهبری فقط دو اجلاسیه در سال برگزار می کند و فعالیت دیگری ندارد، اظهار داشت: ما اعتقاد داریم اطلاع رسانی اصحاب رسانه نقش ارزنده ای در رشد و سازندگی کشور دارد و بر این اساس انتظار داریم گزارش کامل فعالیت خبرگان رهبری به اطلاع مردم برسد.

 وی با بیان اینکه شعاع کار مجلس خبرگان رهبری محدود به تعیین رهبر و مراقبت بر واجد شرایط ماندن رهبری است، گفت: در عین حال به رغم این محدودیت، برگزاری این حجم جلسات شایسته تکریم است؛ گرچه ما هنوز بر این باور هستیم که بیش از این می شود از ظرفیت مجلس خبرگان رهبری به عنوان شخصیت حقیقی اعضای مجلس خبرگان رهبری برای کشور استفاده کرد.

آیت الله خاتمی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای برگزاری انتخابات میان دوره ای در راستای انتخاب جایگزین آیت الله هاشمی رفسنجانی تصمیمی اتخاذ شده است، اظهار داشت: اصل 108 قانون اساسی می گوید "از آن پس هرگونه تغییر و تجدید نظر در این قانون و تصویب سایر مقررات مربوط به وظایف خبرگان در صلاحیت خود آنان است"؛ بر این اساس آنچه را که در رابطه با خبرگان است، خود خبرگان باید تصویب کند.

تعیین زمان انتخابات میان دوره ای توسط هیئت رئیسه خبرگان

وی با بیان اینکه تصویب زمان برگزاری انتخابات میان دوره ای برعهده هیئت رئیسه مجلس خبرگان است، گفت: تبصره 2 ماده 87 آئین نامه داخلی خبرگان می گوید "وزارت کشور نسبت به موارد فوت هر نماینده نیز موظف است در فرصت مناسب، ترتیب انتخاب نماینده جدید را بدهد".

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری افزود: بر این اساس ابتدا باید خبرگان موافقت خود را با زمان برگزاری انتخابات میان دوره ای اعلام کند و مثلا بگوید آیا همزمان با انتخابات ریاست جمهوری باشد یا نباشد و شورای نگهبان نیز وظیفه خود را انجام دهد و در نهایت وزارت کشور اجرا کننده انتخابات است.

آیت الله خاتمی تصریح کرد: جلسه هیئت رئیسه در چهاردهم بهمن ماه تشکیل می شود و در این زمینه بحث می شود.

وی با اشاره به اینکه گاهی اوقات تعبیر می شود هیئت رئیسه فرد جایگزین را تعیین می کند، گفت: ما جایگزین مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی را تعیین نمی کنیم؛ تعیین زمان برگزاری انتخابات در حوزه اختیارات هیئت رئیسه است و ما به شورای نگهبان و وزارت کشور این مسئله را ابلاغ می کنیم و این مردم هستند که افراد را انتخاب می کنند، آنچنان که تاکنون مردم انتخاب کرده اند.

مردم صاحب نظام هستند

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: این افتخار نظام مردم سالاری دینی ما است که از شخص اول کشور تا دیگر مقامات با واسطه یا بی واسطه متتخب مردم هستند که در حقیقت صاحب این نظام می باشند.

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha