جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
علوم انسانی

حوزه/ علمای اخلاق حوزه، همواره بر طلب قوه و ظرفیت طی مسیر الی الله تأکید می نمودند، مشاهده بزرگان و تقوا پیشه کنندگان طی الی الله به انسان آرامشی معنوی اعطا می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام المسلمین علی مویدی در درس اخلاقی که در کارگاه های اسلامی سازی علوم انسانی در سالن اجتماعات مجتمع امین قم برگزار شد،  با بیان این که قرب به خدای سبحان، بالاترین ارزش هاست، اظهار داشت: معاد شناسی و قیامت شناسی یکی از ملزومات تقرب به سرچشمه همه عوالم وجود است.

وی در ادامه ضمن تاکید بر توجه به معاد شناسی قرآنی، خاطرنشان کرد: خدا شناسی در سیر و سلوک  حقیقت وجودی انسان روی می دهد که در آن وجود، حقیقت معاد موج می زند.

این محقق و پژوهشگر حوزه با بیان این که اسلامی سازی علوم انسانی نیازمند توجه به معارف ناب قرآنی است، یادآور شد: همچنان بسیاری از عرصه های معارف قرآنی، بکر و دست نخورده باقی مانده است؛ احصای اندیشه های ناب الهی، نیازمند کوششی خستگی ناپذیر است.

وی با بیان این که صالح بودن دل در گروه حرکت به سمت قرب الهی و انجام امورات برای کسب رضای باری تعالی است، اظهار داشت: قرب انسان به ذات اقدس الهی، قرب ملکوتی است که در آن انسان با تمام وجود حقایق عوالم را درک خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مویدی علم به الله و معرفت الله را هویت تقرب به ذات اقدس الهی عنوان کرد و ابراز داشت: انسان باید سیر حرکت تعالی خود را از ظلمات به سمت نور سوق داده در این مسیر ثابت قدم باشد.

سخنران این نشست اخلاقی افزود: تا انسان از ظلمات رهایی نیابد، شک ها، وسوسه ها و تردید ها به آدمی هجمه آورده، برای انحراف از مسیر، انسان گرفتار را با سوالات متعددی مواجه می کند.

وی کمرنگ شدن انکار، شرک، کفر، وسوسه و نفاق در وجود آدمی را نشان دهنده، حرکت رو به تعالی آدمی عنوان کرد و یادآور شد: آیات الهی و روایات اسلامی همواره بر ثبوت قدم در سیر الی الله تاکید نموده، در این میان خطبه حمام یکی از کامل ترین دستور العمل ها برای قدم نهادن در مسیر قرب الهی است.

این محقق و پژوهشگر حوزه ضمن تأکید بر این که انسان همواره نیازمند موعظه های اخلاقی است، خاطرنشان کرد: علمای اخلاق حوزه، همواره بر طلب قوه و ظرفیت طی مسیر الی الله تأکید می نمودند، مشاهده بزرگان و تقوا پیشه کنندگان طی الی الله به انسان آرامشی معنوی را اعطا می کند.

حجت الاسلام والمسلمین مویدی به تأثیرات عمیق مداومت اقامه نماز شب در سیر الی الله و رسیدن به قرب الهی اشاره نمود و ابراز داشت: مداومت در اقامه نماز شب، تأثیرات عمیقی را در ارتقاء روحیه معنوی آدمی دارد.

وی در ادامه به روایتی از نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) اشاره نمود و ابراز داشت: هیچ چیزی به اندازه زبان، شایسته حبس و کنترل نیست؛ زیرا کنترل زبان یکی از نیازهای ارتقاء سطوح معنوی و طی در سیر و سلوک الی الله است.

حجت الاسلام والمسلمین مویدی در پایان برخی از بایسته های اصلاح زبان را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: تمرین سکوت و عادت دادن به کم گویی در تکلم یکی از بهترین راه های کنترل زبان است که در دراز مدت، حکیمانه و هوشمندانه سخن گویی را به دنبال خواهد داشت.

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha