پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
 آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: مهاجرت معکوس طلاب معنایی ندارد؛ به جای اینکه قم و حوزه را زبده تر کرده و افراد را به شهرستان ها بفرستیم، متأسفانه برعکس عمل می کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم به موضوع مهاجرت معکوس در حوزه های علمیه اشاره کردند و گفتند: حوزه علمیه قم، حوزه پرافتخاری است و برخلاف نکوهش برخی از اشخاص، افراد نخبه، زبده، نویسنده، گوینده، فاضل، عالم، مدرس و ... در این حوزه وجود دارند؛ اما برخی نواقص هم باید ترمیم گردد.

ایشان یکی از مشکلات امروز حوزه را مهاجرت معکوس عنوان کردند و اظهار داشتند: امروز طلاب زیر نظر حوزه به جای اینکه از قم به شهرستان ها بروند، از شهرستان ها به قم می آیند و این حرکت اشتباه است.

این مرجع تقلید ابراز داشتند: چندی پیش لیستی را نزد بنده آورده و خواهان وصل شهریه قریب به 3 هزار نفر از طلاب مهاجر به قم شدند که نادرست است و چرا باید از شهرستان ها به قم بیایند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان ساختند: بنده در این لیست، طلاب پایه های پایین را مشاهده کردم که نیازی به حضور آنان در قم نیست؛ ضمنا اگر در شهرستان کوچکی بوده و امکانات کم است، به مرکز استان خود منتقل شده و در آنجا به درس و بحث مشغول شوند.

معظم له تصریح کردند: اگر هم شهرستان ها از اساتید مناسب خالی است؛ مدیران ارشد حوزه باید مدرسین را از قم به شهرستان ها بفرستند تا این مشکل نیز مرتفع گردد.

این استاد برجسته حوزه بیان داشتند: مهاجرت معکوس طلاب معنایی ندارد؛ به جای اینکه قم و حوزه را زبده تر کرده و افراد را به شهرستان ها بفرستیم، متأسفانه برعکس عمل می کنیم.

این مفسر قرآن کریم اظهار داشتند: امروز خالی شدن شهرستان ها از حضور روحانی مضر است؛ چراکه وهابیت و تکفیری ها مشغول به فعالیت بوده و لطماتی را وارد می کنند.

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) ابراز داشتند: حضرت فرمودند: « ألا أنبئك بشرّ النّاس؟ من أكل وحده و منع رفده و سافر وحده و ضرب عبده، ألا أنبئك بشرّ من هذا؟ من يخشى شرّه و لا يرجى خيره ألا أنبئك بشرّ من هذا؟ من باع آخرته بدنيا غيره ألا أنبئك بشرّ من هذا؟ من أكل الدّنيا بالدّين/ مي خواهى ترا از كسى كه از همه مردم بدتر است خبر دهم؟، آن كس كه تنها غذا خورد و بكسى چيزى ندهد و تنها سفر كند و بنده خويش را بزند، مي خواهى ترا از كسى كه بدتر از اوست خبر دهم؟ آنكه از شر او بترسند و بخيرش اميد نداشته باشند ميخواهى ترا از كسى كه بدتر از اوست خبر دهم؟ آنكه آخرت خويش را به دنياى ديگرى فروشد ميخواهى ترا از كسى كه بدتر از اوست خبر دهم؟ آنكه بوسيله دين از دنيا بهره مند شود».

ایشان با بیان این مطلب که این روایات دارای معانی ظاهری و باطنی است، خاطرنشان ساختند: معنای ظاهری روایت آن است که تنها غذا نخورد و سفر نکند، بنده خود را نزند و ....؛ اما معنای باطنی روایت آن است که به تنهایی کسب درآمد نداشته باشی؛ بلکه دیگران نیز از کنار تو بهره ببرند؛ یا به تنهایی مسافرت نرود؛ بلکه دست کسانی که تا به امروز نتوانستند به مشهد مقدس یا کربلای معلی بروند را نیز گرفته و آنان را نیز با خود ببرد.

معظم له تصریح کردند: معنای باطنی نزدن بنده نیز آن است که به زیردستان خود ظلم نکنید؛ امروز برخی نامه ها از سوی بانوان به دست ما رسیده و از دست شوهران خود گلایه دارند؛ چراکه آنان را مورد ضرب و شتم قرار داده و آزار و اذیت می کنند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha